מועד הניטל

ענייני שבת חג ומועד, ושאר ענינים הבאים מזמן לזמן

ר' יונה
הודעות: 182
הצטרף: 06 דצמבר 2017, 00:05
נתן תודה: 45 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מועד הניטל

שליחה על ידי ר' יונה » 24 דצמבר 2017, 20:10

אהרן דוד כתב:תזכהורת מחר הניטל.
כבר האדמור הרי"צ מחב"ד איני מחבב את המתמידים של הניטל
שכייח! יל"ד האם לסגור את הפורום ע"מ שלא להכשיל את הרבים.

ערכים:


כרם
הודעות: 636
הצטרף: 13 ספטמבר 2017, 15:52
נתן תודה: 54 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מועד הניטל

שליחה על ידי כרם » 10 ינואר 2018, 13:22

עתניאל בן קנז כתב:המשך
ננסה כאן לבאר על קצה המזלג, את ביאור ענין שני הלוחות הקיימות. והנפק"מ להלכה.
כידוע הלוח של הגוים [הנוצרים, ורוב העולם] מבוסס על ימות החמה. וכלומר שאורך השנה, ולפי זה אורך החדשים, נקבעים לפי סיבוב השמש השנתי.
והנה בתקופה הישנה היה מקובל לחשב את אורך שנת החמה 365 יום ו6 שעות בדיוק. וע"כ יש בשנה לועזית 365 יום, ואחת לארבע שנים מוסיפין יום אחד [ה29 בפברואר] להשלים החשבון. לוח זה, עם כל סדר החדשים נקבע על ידי א' המלכים בימי בית שני [יוליאוס קיסר], ונקרא על שמו [לוח יוליאני].
אמנם למעשה אורך השנה - כפי שנמדד ע"י חכמי התכונה הוא קצר יותר בכמה דקות. (בערך 11 דקות). ונמצא למעשה שהלוח היה מקדים עצמו כל שנה בכמה. [וכגון יום 25 בדצמבר, שהוא יום תקופת טבת, למעשה מתקדם והולך כל שנה, עד שמתקרב כיום לימי האביב].
וע"כ לאחר מאות בשנים, שהתקדמות הלוח כבר הגיעה למעלה מעשרה ימים, החליטו לשנות את הלוח וקבעו סדר חדש. ובחוה"מ סוכות ה'שמג (5- אוקטובר 1582) החסירו 10 ימים מן הלוח [כלומר ש5 באוקטובר הפך ל15 באוקטובר] וכן קבעו שמכאן ואילך כל 400 שנה יחסירו 3 ימים. [וע"כ בשנת 1700, 1800, 1900, למרות שלפי חשבון היוליאני היה צריך להיות בדצמבר 29 יום, לפי הלוח החדש היה רק 28 יום. בשנת 2000 לא היה שום שינו בין הלוחות. ובשנת 2100, 2200 2300 שוב יחסרו יום א' וכו'].
שינוי זה נקבע על ידי האפיפיור גריאוגורוס, ונקרא על שמו (לוח גריגוריאני). אמנם בנצרות ישנה קבוצה גדולה אשר אינה מכירה בסמכות האפיפיור, ולכן החליטו שהם ממשיכים לנהוג לפי הלוח הישן. ולכן במדינות כיוון, רוסיה ואגפיה (מדינות פרובלסביות), וכו', אשר מאמינים בפלג אחר מן הנצורות נשאר החשבון הישן על מכונו.
כל זה היה כל זמן שהצאר שלט ברוסיה. אמנם לאחר המהפכה הקומוניסטית ברוסיה, אשר הפסיקו את כל שליטת הדת שם. השוו את הלוח שלהם לכל העולם. וכיום אין נוהגים את הלוח הישן רק אנשי הדת ועוד יחידים בלבד. אולם בעולם ה'אזרחי' עברו כולם ללוח החדש.
ולפי זה עולה דכל מאה שנה משתנה היחס בין הלוח הישן, ללוח החדש. וכגון יום הניטל [25 בדצמבר] הרי בתחילת השינוי היה החילוק בן עשרה ימים. [כלומר הניטל הישן חל לפי הלוח החדש עשרה ימים אח"כ - ב4 בינואר]. משנת 1700 ואילך נוסף עוד יום [ב5 בינואר], משנת 1800 עוד יום [ב6 בינואר], ומשנת 1900 [=ה' תרס] עוד יום [7 בינואר].
ויצויין בדברי חז"ל (ערובין נו.) מובא ג"כ החשבון הישן [שאורך שנת החמה הוא 365.25 יום] בשם שמואל. וכן נפסק להלכה לגבי ברכת החמה, וכן לגבי שאלת גשמים בחו"ל שהוא 60 יום לאחר תקופת תשרי לפי תקופת שמואל - החשבון הישן.
[אף חז"ל ידעו שאורך השנה קצר יותר, אלא שנקטו שלגבי דינים הנזכרים, סגי בחישוב שאינו מדויק כל כך. אמנם לגבי דינים אחרים אכן נקטו זמנים יותר מדוקים, כגון לגבי חשבון הלוח נקטינן חשבון דר' אדא, שהוא קצר יותר (ראה רמב"ם קידוש החודש פ"י ה"ו). ולגבי קידוש החודש (רמב"ם פי"ב מקידוש החודש), נקטינן אף זמן קצר יותר - אשר מתאים בדיוק לחכמי התכונה]
והסיבה שהארכנו בכל זה. שכן על פי הקדמות אלו יוכלו להבין כמה ענינים בדברי הפוסקים. וכגון לגבי דין שאלת גשמים בחו"ל (ראה ב"י סי' קיז) אשר מובא בדברי הראשונים מתי זמן זה, וחישבו שהזמן הוא 22/23 בנובמבר. אמנם צריך לדעת שזהו לפי הלוח הישן, המתאים לתקופת שמואל. אמנם לפי הלוח הישן הדבר משתנה [בתחילה השתנה ב10 ימים, ואח"כ בכל מאה שנים התקדם ביום א'] וכיום זמן שאילת גשמים הוא 8/7 באוקטובר.
וכן יש לדעת שאף בדברי הפוסקים האחרונים (כגון קיצור שו"ע) ועוד אשר מובא התאריך לפי הלוח החדש, מכל מקום כל ספר שנדפס קודם שנת תר"ס, צריך להוסיף לתאריך המובא בו יום א'. [ואף נדפס לפני תק"ס, צריך להוסיף ב' ימים, וכו'].
תיקון טעות פעוטה: פברואר.
פברואר הוא בן 28 יום, ואחת ל-4 שנים יש בו 29 יום, חוץ משנים המסיימות ב-00 שאז באופן חריג יש בו 28 יום. בשנת 2000 היה בו באופן חריג שבחריג 29 יום.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ענינו של יום”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 3 אורחים