מגילה דף ט,א
ותניא, אמר רבי יהודה: אף כשהתירו רבותינו יונית - לא התירו אלא בספר תורה, ומשום מעשה דתלמי המלך.
לא הבנתי, למה משום מעשה תלמי המלך היה צריך להתיר לדורות, הרי אם משום שהוא כפה אותם, היה מותר משום פיקוח נפש, ולמה צריך להתיר לדורות ?
וראיתי שכבר הקשה זאת השפ"א, ותי', דס"ל שמה"ת מותר בכל לשון, ורק רבנן אסרו, ובתורה השאירו יונית משום שהוכרחו לכתוב לתלמי המלך.
ועדיין לא הבנתי, מתי רבנן אסרו, אם לפני מעשה תלמי, למה היה צורך להם להתיר לדורות משום מעשה תלמי, ואם אח"כ אסרו, הרי במעשה תלמי היה מותר, ולמה עתה כשבאים לאסור צריך להשאיר היתר ביונית ?
ותניא, אמר רבי יהודה: אף כשהתירו רבותינו יונית - לא התירו אלא בספר תורה, ומשום מעשה דתלמי המלך.
לא הבנתי, למה משום מעשה תלמי המלך היה צריך להתיר לדורות, הרי אם משום שהוא כפה אותם, היה מותר משום פיקוח נפש, ולמה צריך להתיר לדורות ?
וראיתי שכבר הקשה זאת השפ"א, ותי', דס"ל שמה"ת מותר בכל לשון, ורק רבנן אסרו, ובתורה השאירו יונית משום שהוכרחו לכתוב לתלמי המלך.
ועדיין לא הבנתי, מתי רבנן אסרו, אם לפני מעשה תלמי, למה היה צורך להם להתיר לדורות משום מעשה תלמי, ואם אח"כ אסרו, הרי במעשה תלמי היה מותר, ולמה עתה כשבאים לאסור צריך להשאיר היתר ביונית ?
נערך לאחרונה על ידי מנהל: