(חולין קלט:) משה מן התורה מנין - פירוש ?

א סו

משתמש ותיק
איתא בחולין (קלט:) משה מן התורה מנין (בראשית ו, ג) בשגם הוא בשר.
מישהו וכל להביא בזה פירושים ? מה נצרך לחפש מקור למשה רבינו בתורה ? (זה גם שאלה שנוגעת להמן, אסתר ומרדכי, אבל כאן צ"ב טפי לכאו').

ומענין לענין יש גם לשאול למה לא שאלו על חשמונאים מן התורה, למה רק הטריד את הגמ' למצוא רמז לימי הפורים ?
[אולי בגלל שרק ספר 'תורת משה' ו'מגילת אסתר' לא עתידין ליבטל וזכרם לא יסוף מזרעם, ועדין דוחק.]
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
א סו אמר:
איתא בחולין (קלט:) משה מן התורה מנין (בראשית ו, ג) בשגם הוא בשר.
מישהו וכל להביא בזה פירושים ? מה נצרך לחפש מקור למשה רבינו בתורה ? (זה גם שאלה שנוגעת להמן, אסתר ומרדכי, אבל כאן צ"ב טפי לכאו').

ומענין לענין יש גם לשאול למה לא שאלו על חשמונאים מן התורה, למה רק הטריד את הגמ' למצוא רמז לימי הפורים ?
[אולי בגלל שרק ספר 'תורת משה' ו'מגילת אסתר' לא עתידין ליבטל וזכרם לא יסוף מזרעם, ועדין דוחק.]
ברש"י שם נראה דחיפשו לו רמז לפני שהיה שעתיד להיות וז"ל בשגם הוא - בשגם בגימטריא כמו משה וכתיב שם והיו ימיו מאה ועשרים שנה וכך היו ימי חיי משה כלומר עתיד לבא בשגם משה מן הנולדים וכן ימיו:
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב מרודוש אמר:
נראה דחיפשו לו רמז לפני שהיה שעתיד להיות

מה הצורך בזה ?
לאהרון לא חיפשו את זה. ומה מוסיף לנו שיהא למשה אזכור לפני קיומו ?
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
א סו אמר:
איתא בחולין (קלט:) משה מן התורה מנין (בראשית ו, ג) בשגם הוא בשר.
מישהו וכל להביא בזה פירושים ? מה נצרך לחפש מקור למשה רבינו בתורה ? (זה גם שאלה שנוגעת להמן, אסתר ומרדכי, אבל כאן צ"ב טפי לכאו').

ומענין לענין יש גם לשאול למה לא שאלו על חשמונאים מן התורה, למה רק הטריד את הגמ' למצוא רמז לימי הפורים ?
[אולי בגלל שרק ספר 'תורת משה' ו'מגילת אסתר' לא עתידין ליבטל וזכרם לא יסוף מזרעם, ועדין דוחק.]
הגמה לא שאלה שאלה ובא אחר וענה תשובה, אלא זה שאלה רטורית, השואל רוצה לומר דבר דרש והוא שואל כדי לענות, אם לא היה לו מה לענות לא היה שואל.
 
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
הגמה לא שאלה שאלה ובא אחר וענה תשובה, אלא זה שאלה רטורית, השואל רוצה לומר דבר דרש והוא שואל כדי לענות, אם לא היה לו מה לענות לא היה שואל.
א"א למצוא רמז על חשמונאים בפרשיות ? דרשנים עובדים ע"ז כל שנה, אני מאמין שחז"ל יכלו ג"כ למצוא משהו, בהכרח שיש סיבה לזה שאין מקום לשאול את השאלה לגבי חשמונאים, ולזה רציתי לדעת אם יש למישהו הבנה בזה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
א סו אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
הגמה לא שאלה שאלה ובא אחר וענה תשובה, אלא זה שאלה רטורית, השואל רוצה לומר דבר דרש והוא שואל כדי לענות, אם לא היה לו מה לענות לא היה שואל.
א"א למצוא רמז על חשמונאים בפרשיות ? דרשנים עובדים ע"ז כל שנה, אני מאמין שחז"ל יכלו ג"כ למצוא משהו, בהכרח שיש סיבה לזה שאין מקום לשאול את השאלה לגבי חשמונאים, ולזה רציתי לדעת אם יש למישהו הבנה בזה.
אם כוונת הגמרא בצורה שטחית שהוזכר המן ומשה ברמז בתורה, א"כ היה אפשר למצוא רמז גם על עוד הרבה דברים, אבל יש כאן עמקות מאחורי כל מאמר, (אין כוונתי עמקות קבלית אלא עמקות במשל והנמשל), דהיינו המן המן העץ וכו', שזה כמו המן שהכל היו משתחוים והפריע לו רק מרדכי וה"ה העץ שהכל מותר חוץ ממנו והאדם אכלו, וכו' ולפי זה באמת קשה למצוא כה"ג בשאר דברים, אגב מה בחרת דוקא חשמונאים, תראה כמה דמויות יש בתנ"ך שלא שאלו עליהם כמו ששאלו על משה, ואם כבר יש להעמיד את השאלה עליהם, כגון אהרן מרים ואליהו וחזקיה ועוד.
 
 

א סו

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
אגב מה בחרת דוקא חשמונאים, תראה כמה דמויות יש בתנ"ך שלא שאלו עליהם כמו ששאלו על משה, ואם כבר יש להעמיד את השאלה עליהם, כגון אהרן מרים ואליהו וחזקיה ועוד
נכון מאוד
הזכרתי את החשמונאים מחמת עניינא דיומא, אבל אה"נ. זוהי שאלתי.
 
חלק עליון תַחתִית