חמירא סכנתא מאיסורא - חולין ט

שי גולד

משתמש רגיל
צ"ע מה ההסבר בכלל הזה, במה איסור 'ונשמרתם לנפשותיכם' חמור יותר מכל איסורי התורה. ולכאו' ההסבר הוא עפ"י הכלל שפיקו"נ דוחה כל התורה, שרואים שחיי אדם חשובים יותר מדיני התורה.
אך שם בסוגי' מבואר שמכח הלל הזה איננו סומכים על חזקה להתיר במקום סכנה.
וכאן צ"ע הרי בעבירת גילוי עריות סומכים על חזקת היתר, וג"ע חמור יותר שהרי יהרג ואל יעבור?
 

יהודה1

משתמש ותיק
אולי הכלל הוא שבסכנה הולכים אחרי מה נחשב לסכנה, וכל דבר שיש צד שהוא הורג אפילו אם יש חזקה הוא נחשב לדבר מסוכן ולכן עובר על ונשמרתם. 
אמנם צריך להבין מניין למדו כן. 
 

יהודי

משתמש ותיק
יש עוד חילוקים בהלכה, יש מח' אחרונים אם מועיל ביטול ס' בסכנה. וכן יש הרבה אחרו' שסוברים שאע"פ שלהלכה ריחא לאו מילתא, בסכנתא ריחא מילתא.
 

שי גולד

משתמש רגיל
פותח הנושא
יהודה1 אמר:
אולי הכלל הוא שבסכנה הולכים אחרי מה נחשב לסכנה, וכל דבר שיש צד שהוא הורג אפילו אם יש חזקה הוא נחשב לדבר מסוכן ולכן עובר על ונשמרתם. 
אמנם צריך להבין מניין למדו כן. 

וגם קצ"ע הלשון חמירא סכנתא דאיסורא שעפ"י דבריך אי"ז ענין של חומרא.
ולעיקר הדבר כבר מצינו שאין הולכין בפיקו"נ אחר הרוב לענין דחיית שבת ואלי זה מהטעם שלך, ויל"ע.
 

שי גולד

משתמש רגיל
פותח הנושא
יהודי אמר:
יש עוד חילוקים בהלכה, יש מח' אחרונים אם מועיל ביטול ס' בסכנה. וכן יש הרבה אחרו' שסוברים שאע"פ שלהלכה ריחא לאו מילתא, בסכנתא ריחא מילתא.

זה יתכן להסביר שזה משום מציאות הסכנה שקיימת תמיד, אך אי"ז מסביר לענין רוב וחזקה שבזה איננו חוששים לסכנה [לפי כללי האיסורים הרגילים], ודו"ק.
 

יהודי

משתמש ותיק
אם ביטול בס' הוא משום שבטל בעצם מיעוטו כלשון הרמב"ם קצת קשה מש"כ, אך מ"מ דבריכם מסתברים.
 
חלק עליון תַחתִית