אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 14 נובמבר 2020, 22:50

בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 נובמבר 2020, 08:31

הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח.
לא יתכן לומר, שבאותו פרק ניתנו לאהרן ולבניו כ"ד המתנות, שהרי רובן של המתנות כבר אמורות בתורת כהנים; אלא רוצה לומר, שאז נכרתה להם ברית מלח עולם על המתנות שקיבלו מכבר, וכלשונו שם:
מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁנָּתַן שָׂדֶה לְאוֹהֲבוֹ, וְלֹא כָתַב וְלֹא חָתַם וְלֹא הֶעֱלָה בְּעַרְכָּאִין, בָּא אֶחָד וְעִרְעֵר עָלָיו אֶת הַשָּׂדֶה. אָמַר לוֹ הַמֶּלֶךְ: כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה יָבוֹא וִיעַרְעֵר לְנֶגְדֶּךָ, הֲרֵינִי כוֹתֵב וְחוֹתֵם לְךָ וּמַעֲלֶה בְּעַרְכָּאִין. אַף כָּאן, לְפִי שֶׁבָּא קֹרַח וְעִרְעֵר כְּנֶגֶד אַהֲרֹן עַל הַכְּהֻנָּה, בָּא הַכָּתוּב וְנָתַן לוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה בִּבְרִית מֶלַח עוֹלָם.


גבריאל פולארד
הודעות: 850
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 1521 פעמים
קיבל תודה: 488 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 15 נובמבר 2020, 08:38

הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
בפרשת תצוה כבר מבואר איסור זרות.
ואין שייכות גמורה בין איסור זרות לבין מתנות כהונה.


HaimL
הודעות: 6306
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי HaimL » 15 נובמבר 2020, 08:55

הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
נראית שאלתך, שכן בפרשת והיה כי יביאך לא התפרש אלא שצריך לזבוח את הבכורות
עַל־כֵּן֩ אֲנִ֨י זֹבֵ֜חַ לה' כׇּל־פֶּ֤טֶר רֶ֙חֶם֙ הַזְּכָרִ֔ים וְכׇל־בְּכ֥וֹר בָּנַ֖י אֶפְדֶּֽה׃
ומזה אפשר היה ללמוד, לכאורה, שהבכורות יהיו כליל. 
ורק לאחר מעשה קרח התפרש בכתוב
וּבְשָׂרָ֖ם יִהְיֶה־לָּ֑ךְ כַּחֲזֵ֧ה הַתְּנוּפָ֛ה וּכְשׁ֥וֹק הַיָּמִ֖ין לְךָ֥ יִהְיֶֽה׃


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 15 נובמבר 2020, 09:17

משה נפתלי כתב:
15 נובמבר 2020, 08:31
לא יתכן לומר, שבאותו פרק ניתנו לאהרן ולבניו כ"ד המתנות, שהרי רובן של המתנות כבר אמורות בתורת כהנים; אלא רוצה לומר, שאז נכרתה להם ברית מלח עולם על המתנות שקיבלו מכבר,
אף שניתנו חלק מהמתנות עוד קודם אולם הבכור כל עוד שלא שמענו שניתן לכהן מהיכן יש להם לדעת ?


HaimL
הודעות: 6306
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי HaimL » 15 נובמבר 2020, 09:20

משה נפתלי כתב:
15 נובמבר 2020, 08:31
הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח.
לא יתכן לומר, שבאותו פרק ניתנו לאהרן ולבניו כ"ד המתנות, שהרי רובן של המתנות כבר אמורות בתורת כהנים; אלא רוצה לומר, שאז נכרתה להם ברית מלח עולם על המתנות שקיבלו מכבר, וכלשונו שם:
מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁנָּתַן שָׂדֶה לְאוֹהֲבוֹ, וְלֹא כָתַב וְלֹא חָתַם וְלֹא הֶעֱלָה בְּעַרְכָּאִין, בָּא אֶחָד וְעִרְעֵר עָלָיו אֶת הַשָּׂדֶה. אָמַר לוֹ הַמֶּלֶךְ: כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה יָבוֹא וִיעַרְעֵר לְנֶגְדֶּךָ, הֲרֵינִי כוֹתֵב וְחוֹתֵם לְךָ וּמַעֲלֶה בְּעַרְכָּאִין. אַף כָּאן, לְפִי שֶׁבָּא קֹרַח וְעִרְעֵר כְּנֶגֶד אַהֲרֹן עַל הַכְּהֻנָּה, בָּא הַכָּתוּב וְנָתַן לוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה בִּבְרִית מֶלַח עוֹלָם.
רובן ולא כולן (מה גם שאולי אין מוקדם ומאוחר בתורה) ועכשיו ניתנו כולן. ובזאת נחתמה לכהנים ברית הכהונה.
 


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 נובמבר 2020, 11:07

הערשל כתב:
15 נובמבר 2020, 09:17
הבכור, כל עוד שלא שמענו שניתן לכהן, מהיכן יש להם לדעת?
ולטעמך, מהיכן ידעו כי בשר הבכור נאכל?
 


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 15 נובמבר 2020, 20:14

משה נפתלי כתב:
15 נובמבר 2020, 11:07
הערשל כתב:
15 נובמבר 2020, 09:17
הבכור, כל עוד שלא שמענו שניתן לכהן, מהיכן יש להם לדעת?
ולטעמך, מהיכן ידעו כי בשר הבכור נאכל?
 
אדרבה, איפכא הוי להו למימר דמהיכ"ת שקרב.


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 15 נובמבר 2020, 20:26

הערשל כתב:
15 נובמבר 2020, 20:14
מהיכ"ת שקרב?
מפרשה שניה שבתפילין.
 


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 15 נובמבר 2020, 20:35

גבריאל פולארד כתב:
15 נובמבר 2020, 08:38
הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
בפרשת תצוה כבר מבואר איסור זרות.
ואין שייכות גמורה בין איסור זרות לבין מתנות כהונה.
סברא נכונה לכאורה, אך א"כ יקשה איך ידעו מהאיסור בבכור מאחר שלא שמעו פרשת מתנות כהונה, ונראה עפ"י דברי הראב"ד בהלכות נדרים שקדשים קלים בחלק המתנות כהונה שבהם הטעם שנאסרים לזרים אי"ז מכח הקדושה שבהם אלא משום דהוו ממון כהנים [והוכיח כדבריו מדנאכלים לנשיהם ועבדיהם], ומעתה י"ל דכל עוד שלא זכו הכהנים בבכורות אין בהם איסור לזרים.

[ואף שלפי הנראה מפשטות דברי הראב"ד שם שאני בכור מכל מתנ"כ, דבריו צריכים ביאור רחב, ואכמ"ל].


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 15 נובמבר 2020, 20:36

משה נפתלי כתב:
15 נובמבר 2020, 20:26
הערשל כתב:
15 נובמבר 2020, 20:14
מהיכ"ת שקרב?
מפרשה שניה שבתפילין.
 

התכוונתי מהיכ"ת שקרב אף הבשר ולא רק האימורין.


הצבי
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הצבי » 15 נובמבר 2020, 21:11

משה נפתלי כתב:
15 נובמבר 2020, 08:31
הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח.
לא יתכן לומר, שבאותו פרק ניתנו לאהרן ולבניו כ"ד המתנות, שהרי רובן של המתנות כבר אמורות בתורת כהנים; אלא רוצה לומר, שאז נכרתה להם ברית מלח עולם על המתנות שקיבלו מכבר, וכלשונו שם:
מָשָׁל לְמֶלֶךְ שֶׁנָּתַן שָׂדֶה לְאוֹהֲבוֹ, וְלֹא כָתַב וְלֹא חָתַם וְלֹא הֶעֱלָה בְּעַרְכָּאִין, בָּא אֶחָד וְעִרְעֵר עָלָיו אֶת הַשָּׂדֶה. אָמַר לוֹ הַמֶּלֶךְ: כָּל מִי שֶׁיִּרְצֶה יָבוֹא וִיעַרְעֵר לְנֶגְדֶּךָ, הֲרֵינִי כוֹתֵב וְחוֹתֵם לְךָ וּמַעֲלֶה בְּעַרְכָּאִין. אַף כָּאן, לְפִי שֶׁבָּא קֹרַח וְעִרְעֵר כְּנֶגֶד אַהֲרֹן עַל הַכְּהֻנָּה, בָּא הַכָּתוּב וְנָתַן לוֹ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה בִּבְרִית מֶלַח עוֹלָם.
ברמב''ן שם מפורש שנתינת פדיון הבן לכהנים לא ניתנה עד אז


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 15 נובמבר 2020, 23:54

הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
יש ספר נידח שעוסק (גם) בעניני קדשים ונקרא "חידושי מרן רי"ז הלוי". שם בהלכות בכורות המחבר מבאר בטוב טעם ודעת ובהרבה הוכחות, שישנו הדין הכללי שנוהג בבכור שהוא מתנות כהונה, וזה אף בבכור שאין לו קדושת קרבן כגון בכור בעל מום ותמורת בכור <לסוברים שניתן לכהן> ובכור בחו"ל, ומלבד זאת ישנו דין נוסף על בשר בכור תם לאחר שחיטה שניתן לכהן משלחן גבוה, ולא שאחר שקיבל את הבכור לעצמו מחיים בשרו שלו ככל מקריב קרבן שהבשר לבעליו.
ולדברי המחבר הלז נראה לפום ריהטא שהערתו הנפלאה של מר מיושבת כמין חומר.


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 16 נובמבר 2020, 00:04

יושב בשבת תחכמוני כתב:
15 נובמבר 2020, 23:54
הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
יש ספר נידח שעוסק (גם) בעניני קדשים ונקרא "חידושי מרן רי"ז הלוי". שם בהלכות בכורות המחבר מבאר בטוב טעם ודעת ובהרבה הוכחות, שישנו הדין הכללי שנוהג בבכור שהוא מתנות כהונה, וזה אף בבכור שאין לו קדושת קרבן כגון בכור בעל מום ותמורת בכור <לסוברים שניתן לכהן> ובכור בחו"ל, ומלבד זאת ישנו דין נוסף על בשר בכור תם לאחר שחיטה שניתן לכהן משלחן גבוה, ולא שאחר שקיבל את הבכור לעצמו מחיים בשרו שלו ככל מקריב קרבן שהבשר לבעליו.
ולדברי המחבר הלז נראה לפום ריהטא שהערתו הנפלאה של מר מיושבת כמין חומר.
לא הבנתי מה מיושב שהרי גם הדין על בשר הבכור להינתן לכהן נלמד בפ' קורח מהפס' דובשרם יהיה לך כחזה התנופה וכשוק התרומה.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 16 נובמבר 2020, 00:13

הערשל כתב:
16 נובמבר 2020, 00:04
יושב בשבת תחכמוני כתב:
15 נובמבר 2020, 23:54
הערשל כתב:
14 נובמבר 2020, 22:50
בכורות ד: אותו היום שהוקם המשכן קרבו להם בישראל נדרים ונדבות חטאות ואשמות 'בכורות' וכו'. ויש לעיין מי אכל את בשר הבכורות הללו, שהרי לא הצטוו על מתנות כהונה עד שבא קורח וערער על הכהונה כמבואר ברש"י במדבר יח ח, ואולי כל עוד שלא ניתנו לכהנים היו מותרים באכילה לזרים.
יש ספר נידח שעוסק (גם) בעניני קדשים ונקרא "חידושי מרן רי"ז הלוי". שם בהלכות בכורות המחבר מבאר בטוב טעם ודעת ובהרבה הוכחות, שישנו הדין הכללי שנוהג בבכור שהוא מתנות כהונה, וזה אף בבכור שאין לו קדושת קרבן כגון בכור בעל מום ותמורת בכור <לסוברים שניתן לכהן> ובכור בחו"ל, ומלבד זאת ישנו דין נוסף על בשר בכור תם לאחר שחיטה שניתן לכהן משלחן גבוה, ולא שאחר שקיבל את הבכור לעצמו מחיים בשרו שלו ככל מקריב קרבן שהבשר לבעליו.
ולדברי המחבר הלז נראה לפום ריהטא שהערתו הנפלאה של מר מיושבת כמין חומר.
לא הבנתי מה מיושב שהרי גם הדין על בשר הבכור להינתן לכהן נלמד בפ' קורח מהפס' דובשרם יהיה לך כחזה התנופה וכשוק התרומה.
ברור, אבל כמו שמעכ"ת לא מתכוון לשאול אם ביום שהוקם המשכן לא אכלו את הקרבנות למשחה לגדולה כדרך שהמלכים אוכלים, אע"פ שהכתוב למשחה גם הוא אמור בפרשת קרח, כך גם בדידן.
שאלתך טרדה אותי בגלל שנראה מהפסוקים והמדרשים בקרח שהמתנות אכן לא ניתנו עד אותו מעשה, ולכן דבר שכל מהותו מתנות כהונה - כמו נתינת בכור לכהן מחיים, ואף בכור שאין לו תורת הקרבה כלל, וה"ה ראשית הגז ושארא - אפשר שבאמת לא היו לכהן עד אז, אבל דבר שבמהותו הוא הלכה מהלכות הקרבן למי נאכל, אע"פ שגם הוא נלמד מהמקראות שם, הרי הוא כמו כל הדברים שנלמדו ממקראות מאוחרים. וגדולה מזו, גם חטאת ואשם שבשרם לכהן נאמר בפרשת קרח, אטו עד אז הבעלים אכלו אותם?
בכל אופן, ההערה קולעת ומחכימה. ייש"כ!


הצבי
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הצבי » 16 נובמבר 2020, 00:17

יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:13
ברור, אבל כמו שמעכ"ת לא מתכוון לשאול אם ביום שהוקם המשכן לא אכלו את הקרבנות למשחה לגדולה כדרך שהמלכים אוכלים, אע"פ שהכתוב למשחה גם הוא אמור בפרשת קרח, כך גם בדידן.
שאלתך טרדה אותי בגלל שנראה מהפסוקים והמדרשים בקרח שהמתנות אכן לא ניתנו עד אותו מעשה, ולכן דבר שכל מהותו מתנות כהונה - כמו נתינת בכור לכהן מחיים, ואף בכור שאין לו תורת הקרבה כלל, וה"ה ראשית הגז ושארא - אפשר שבאמת לא היו לכהן עד אז, אבל דבר שבמהותו הוא הלכה מהלכות הקרבן למי נאכל, אע"פ שגם הוא נלמד מהמקראות שם, הרי הוא כמו כל הדברים שנלמדו ממקראות מאוחרים. וגדולה מזו, גם חטאת ואשם שבשרם לכהן נאמר בפרשת קרח, אטו עד אז הבעלים אכלו אותם?
בכל אופן, ההערה קולעת ומחכימה. ייש"כ!
שפיר חילקו לעיל בין איסור זרות והיתר רק לכהנים לבין זכייה לכהנים שי''ל שהתחדשה רק כאן, רק שצל''ד מההנפק''מ במה שיש לכהנים זכייה בזה ולא רק היתר.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 16 נובמבר 2020, 00:27

הצבי כתב:
16 נובמבר 2020, 00:17
יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:13
ברור, אבל כמו שמעכ"ת לא מתכוון לשאול אם ביום שהוקם המשכן לא אכלו את הקרבנות למשחה לגדולה כדרך שהמלכים אוכלים, אע"פ שהכתוב למשחה גם הוא אמור בפרשת קרח, כך גם בדידן.
שאלתך טרדה אותי בגלל שנראה מהפסוקים והמדרשים בקרח שהמתנות אכן לא ניתנו עד אותו מעשה, ולכן דבר שכל מהותו מתנות כהונה - כמו נתינת בכור לכהן מחיים, ואף בכור שאין לו תורת הקרבה כלל, וה"ה ראשית הגז ושארא - אפשר שבאמת לא היו לכהן עד אז, אבל דבר שבמהותו הוא הלכה מהלכות הקרבן למי נאכל, אע"פ שגם הוא נלמד מהמקראות שם, הרי הוא כמו כל הדברים שנלמדו ממקראות מאוחרים. וגדולה מזו, גם חטאת ואשם שבשרם לכהן נאמר בפרשת קרח, אטו עד אז הבעלים אכלו אותם?
בכל אופן, ההערה קולעת ומחכימה. ייש"כ!
שפיר חילקו לעיל בין איסור זרות והיתר רק לכהנים לבין זכייה לכהנים שי''ל שהתחדשה רק כאן, רק שצל''ד מההנפק''מ במה שיש לכהנים זכייה בזה ולא רק היתר.
לא עלתה בידי להבין בבירור את כוונתך, אבל אכתוב עוד מעט מדברי הספר הנ"ל שהזכרתי "חידושי מרן רי"ז הלוי" ואולי זה יבהיר.
הגרי"ז מחלק שם - בין היתר - בין זכיית הכהן מחיים שהיא זכיה גמורה וממונו הוא לכל דבר ואף לקדש בו אשה, לבין זכייתו לאחר שחיטה משולחן גבוה שיש לה תורת ממון גבוה.
(איני מונח כעת בסוגיא ונראה לי שפרט זה שלאחר שחיטה הבכור ממון גבוה תלוי בסוגי' בב"ק יב: שאותה מבאר הגרי"ז, והוא מבאר את ההו"א או את המסקנא - אינני זוכר - אבל העיקר הוא לא דוקא הנפק"מ הזו לענין ממון גבוה אלא עצם האבחנה בין זכייה של מתנות כהונה שאינה מהלכות קדשים לבין זכייה בבשר מתורת חלוקת קדשים כמו זכיית הכהנים בחטאת ואשם. ומחבר הספר הנ"ל מונה והולך שם עוד כמה דברים שמרווחים ע"י חילוק זה. דומני שהספר הלז נמצא בבתי מדרשות ופתוח לכל מבקש השם).


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 16 נובמבר 2020, 00:33

@יושב בשבת תחכמוני חטאת ואשם התפרשו היטיב בפ' צו שאכילתם לכהן וכן חזה ושוק ניתנו כבר בז' ימי המילואים בפ' תצוה וכן המורם מן התודה ומאיל הנזיר התפרשו כ"א במקומו, ולא נותר אלא בשר הבכור, וא"כ אין ראיה משם, ולפי מה שהבאתי לעיל בשם הראב"ד בה' נדרים אין ראיה שזה מהלכות הקרבן אלא שכל מה שנאכל אף לנשים ועבדים אינו נאכל לזרים מחמת שהוא מתנות כהונה, וא"כ י"ל דמאחר שלא התחדש עדיין המתנות כהונה שלו אין בו איסור לזרים.
ואולי יש להוכיח כדברי מדאיתא בבכורות שם שקודם היום שהוקם המשכן לא קרבו בכורות ומפרש רש"י שאין מקריבים חובות בבמת יחיד, וקשה דתיפו"ל שלא יוכל בשרם להיות נאכל כיון שעדיין לא הוקדשו אהרן ובניו, ולדברינו י"ל דמאחר שעדיין לא התחדש המתנות כהונה באמת היה נאכל לזרים.


הצבי
הודעות: 844
הצטרף: 26 אפריל 2020, 19:44
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 264 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הצבי » 16 נובמבר 2020, 00:37

יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:27
הצבי כתב:
16 נובמבר 2020, 00:17
יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:13
ברור, אבל כמו שמעכ"ת לא מתכוון לשאול אם ביום שהוקם המשכן לא אכלו את הקרבנות למשחה לגדולה כדרך שהמלכים אוכלים, אע"פ שהכתוב למשחה גם הוא אמור בפרשת קרח, כך גם בדידן.
שאלתך טרדה אותי בגלל שנראה מהפסוקים והמדרשים בקרח שהמתנות אכן לא ניתנו עד אותו מעשה, ולכן דבר שכל מהותו מתנות כהונה - כמו נתינת בכור לכהן מחיים, ואף בכור שאין לו תורת הקרבה כלל, וה"ה ראשית הגז ושארא - אפשר שבאמת לא היו לכהן עד אז, אבל דבר שבמהותו הוא הלכה מהלכות הקרבן למי נאכל, אע"פ שגם הוא נלמד מהמקראות שם, הרי הוא כמו כל הדברים שנלמדו ממקראות מאוחרים. וגדולה מזו, גם חטאת ואשם שבשרם לכהן נאמר בפרשת קרח, אטו עד אז הבעלים אכלו אותם?
בכל אופן, ההערה קולעת ומחכימה. ייש"כ!
שפיר חילקו לעיל בין איסור זרות והיתר רק לכהנים לבין זכייה לכהנים שי''ל שהתחדשה רק כאן, רק שצל''ד מההנפק''מ במה שיש לכהנים זכייה בזה ולא רק היתר.
לא עלתה בידי להבין בבירור את כוונתך, אבל אכתוב עוד מעט מדברי הספר הנ"ל שהזכרתי "חידושי מרן רי"ז הלוי" ואולי זה יבהיר.
הגרי"ז מחלק שם - בין היתר - בין זכיית הכהן מחיים שהיא זכיה גמורה וממונו הוא לכל דבר ואף לקדש בו אשה, לבין זכייתו לאחר שחיטה משולחן גבוה שיש לה תורת ממון גבוה.
(איני מונח כעת בסוגיא ונראה לי שפרט זה שלאחר שחיטה הבכור ממון גבוה תלוי בסוגי' בב"ק יב: שאותה מבאר הגרי"ז, והוא מבאר את ההו"א או את המסקנא - אינני זוכר - אבל העיקר הוא לא דוקא הנפק"מ הזו לענין ממון גבוה אלא עצם האבחנה בין זכייה של מתנות כהונה שאינה מהלכות קדשים לבין זכייה בבשר מתורת חלוקת קדשים כמו זכיית הכהנים בחטאת ואשם. ומחבר הספר הנ"ל מונה והולך שם עוד כמה דברים שמרווחים ע"י חילוק זה. דומני שהספר הלז נמצא בבתי מדרשות ופתוח לכל מבקש השם).
אבל לגוף העניין כוונתי הייתה למה שכתבו לעיל שאפשר לומר שאיסור לזרים והיתר אכילה לכהנים היה כבר מלפני הפרשה הזו, אבל כאן התחדשה זכיית הכהנים משולחן גבוה, אמנם כבר כתבתי שצ''ע הנפק''מ בזה.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 16 נובמבר 2020, 00:43

הערשל כתב:
16 נובמבר 2020, 00:33
@יושב בשבת תחכמוני חטאת ואשם התפרשו היטיב בפ' צו שאכילתם לכהן וכן חזה ושוק ניתנו כבר בז' ימי המילואים בפ' תצוה וכן המורם מן התודה ומאיל הנזיר התפרשו כ"א במקומו, ולא נותר אלא בשר הבכור, וא"כ אין ראיה משם, ולפי מה שהבאתי לעיל בשם הראב"ד בה' נדרים אין ראיה שזה מהלכות הקרבן אלא שכל מה שנאכל אף לנשים ועבדים אינו נאכל לזרים מחמת שהוא מתנות כהונה, וא"כ י"ל דמאחר שלא התחדש עדיין המתנות כהונה שלו אין בו איסור לזרים.
ואולי יש להוכיח כדברי מדאיתא בבכורות שם שקודם היום שהוקם המשכן לא קרבו בכורות ומפרש רש"י שאין מקריבים חובות בבמת יחיד, וקשה דתיפו"ל שלא יוכל בשרם להיות נאכל כיון שעדיין לא הוקדשו אהרן ובניו, ולדברינו י"ל דמאחר שעדיין לא התחדש המתנות כהונה באמת היה נאכל לזרים.
ר' @הערשל, ציפיתי שתתייחס גם לאכילה למשחה שנאמרה רק בקורח, ונכזבתי. בכל אופן, לגבי חטאת ואשם אתה צודק.
באשר לד' רש"י (אגב, זה גמ' ערוכה שם בהמשך העמוד) שאותו היום קרבו וקודם לא כי חובות בבמה לא קרוב, לכא' זה טעם הגון יותר כי הוא מונע את עצם ההקרבה, משא"כ הבעיה של אכילת הבשר, שגם לו יהיבנא שאכן יש בעיה, עדיין אין כאן עיכוב מדינא מלהקריב.
לגופו של דבר, לי אישית קשה קצת להאמין שאכן בשר הבכור עבר מהפך כה דרמטי, ולכן דעתי נחה בכך שדין אכילת הכהנים של בשר הבכור אף הוא שייך לפרטי דיני אכילת קדשים, ואינו סעיף מסעיפי מתנות כהונה (בלבד), ולכן אני נוטה להניח שדין דבר זה כדין כל הדברים שנתפרשו בהמשך התורה, ומה שנֹאמר בכל מקום נֹאמר גם כאן, אבל כמובן לא באתי להכריח את דבריי, כי אכן אין להם הכרח.


פותח הנושא
הערשל
הודעות: 467
הצטרף: 14 ינואר 2020, 20:14
נתן תודה: 46 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי הערשל » 16 נובמבר 2020, 00:53

יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:43
ציפיתי שתתייחס גם לאכילה למשחה שנאמרה רק בקורח
הדין של למשחה הוא פירוש מובהק לאכילת כהנים שנאמר דינה בתורת כהנים, משא"כ עצם הדין שבשר הבכור נאכל לכהנים זה מצוה מחודשת שלא ניתנה עד פרשת קורח.


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 16 נובמבר 2020, 01:10

יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 00:13
הערשל כתב:
16 נובמבר 2020, 00:04
יושב בשבת תחכמוני כתב:
15 נובמבר 2020, 23:54
דבר שכל מהותו מתנות כהונה, אפשר שבאמת לא היו לכהן עד אז.
עורות קדשים יוכיחו דלא כן, שכבר נאמר בפרשת צו: וְהַכֹּהֵן הַמַּקְרִיב אֶת־עֹלַת אִישׁ, עוֹר הָעֹלָה אֲשֶׁר הִקְרִיב לַכֹּהֵן לוֹ יִהְיֶה.


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 16 נובמבר 2020, 01:16

עורות קדשים הם מכ"ד מתנות כהונה?


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 16 נובמבר 2020, 01:30

הצבי כתב:
15 נובמבר 2020, 21:11
ברמב''ן מפורש שנתינת פדיון הבן לכהנים לא ניתנה עד אז.
לשיטת הרמב"ן לא נהגה מצות פדיון הבן במדבר, אבל בכורות הבהמה שקרבו ביום שהוקם המשכן – הדעת נותנת שכבר נצטוו ציוויי פעליה כראוי.
 


משה נפתלי
הודעות: 1969
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
מיקום: ביתר עילית
נתן תודה: 167 פעמים
קיבל תודה: 750 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי משה נפתלי » 16 נובמבר 2020, 01:39

יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 01:16
עורות קדשים הם מכ"ד מתנות כהונה?
אָמַר רַב חִסְדָּא: עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה, כָּל כֹּהֵן שֶׁאֵינוֹ בָּקִי בָּהֶן, אֵין נוֹתְנִין לוֹ מַתָּנָה.
(פרק הזרוע והלחיים, ושם הן מנויות וכן בהגוזל קמא)


יושב בשבת תחכמוני
הודעות: 933
הצטרף: 27 יולי 2020, 23:33
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אכילת בכורות ביום שהוקם המשכן

שליחה על ידי יושב בשבת תחכמוני » 16 נובמבר 2020, 02:24

משה נפתלי כתב:
16 נובמבר 2020, 01:39
יושב בשבת תחכמוני כתב:
16 נובמבר 2020, 01:16
עורות קדשים הם מכ"ד מתנות כהונה?
אָמַר רַב חִסְדָּא: עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מַתְּנוֹת כְּהֻנָּה, כָּל כֹּהֵן שֶׁאֵינוֹ בָּקִי בָּהֶן, אֵין נוֹתְנִין לוֹ מַתָּנָה.
(פרק הזרוע והלחיים, ושם הן מנויות וכן בהגוזל קמא)
צדקת ממני.

אמנם חשוב להבהיר, הנידון לא היה על הכרח כלשהו שמתנות כהונה ינתנו לכהנים רק בפרשת קרח, ומובן מאליו שאם מצינו איזו מתנת כהונה בפרשת צו, שפיר תהא לכהן במיידי, (כבשר חטאת ואשם שאף הוא ממתנ"כ ואמור בפ' צו), הנושא היה רק על מתנות כהונה שלא נאמרו שהם לכהן עד פרשת קרח אם ניתנו לכהן קודם לכן, כך שאין בשר ק"ק, ועורות קדשים, ענין לדידן.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בכורות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח