סמוך מיעוטא לחזקה - ודאי או ספק?

יונה בן יעקב

משתמש ותיק
רש"י בנדה י"ח: כותב לר"מ דחייש למיעוטא אמרינן סמוך מיעוטא לחזקה והוו להו תרי ואין דבריו של אחד במקום שנים, משמע שהוא דין וודאי.
אבל בחולין פ"ו: מבואר אם אמרו ספק טומאה לטהר יאמרו ספק איסור להתיר ופירש"י דר"מ חייש למיעוטא והרוב אף דאיתרע לא גרע ממיעוט שיש לחוש אליו.
זה לכאו' סתירה, והפכתי את העולם למצוא משהו ולא מצאתי, אז עכשיו תורכם.
 

rk1234

משתמש ותיק
ברש"י בחולין מדובר שיש רוב שאין שחיטה וגם חזקה של אבר מן החי אז רש"י אומר שאם לא היה רוב לא היינו הולכים בתר חזקה כי חישינן למיעוט כנגד חזקה ובענין שר מאיר גם נגד חזקה חושש למיעוטא יש פמ"ג ע"ז
 

rk1234

משתמש ותיק
סליחה על איחור ומה שכתבתי היה טעות ביחס לשאלתך , בודאי גם אליבא דר"מ סמוך מיעוטא לחזקה הוה רק ספק ותס בקידושיןדף פ שואל את שאלתך ועין שם מה שתירץ ועין במקנה שם בשיטת רש"י שיש שתי חזקות גם שהתינוק כשר וגם שהעיסה כשרה ולכן זה ודא
 

בן אהרון

משתמש ותיק
הראשוי (יבמות קיט וכן בבעה''מ קידו' נ, ב בסוגיא דסבלונות) כתבו דטהר ר''מ גבי עיסה משום אפושי טומאה לא מפשינן, אך באיסורים אכתי חושש.
וז''ל הרמב''ן
במסכת נדה בפרק כל היד (נדה דף י"ח) אמר ר' יוחנן בשלשה מקומות הלכו חכמים אחר הרוב ועשאוהו כודאי ואקשינן והא איכא ט' חנויות והא איכא וכו' והא איכא וכו' ומפרק להו ובעי' למעוטי מאי למעוטא רובא דאיכא חזקה בהדיה דלא שרפי' עלי' תרומה וכו'
אלמא לא עשו רובא דאיכא חזקה בהדיה כודאי אלא סומכין מיעוטא לחזקה לספק את הרוב ולתלות בו בכל מקום ולר' מאיר להכריע במקום קולא כגון בטומאה וטהרה דלא מפשינן [טומאה] תלינן דטהורות
והבאור בדבריהם לכאו' משום דמה''ת סמכינן מיעוטא לחזקה לטהר בודאות, אלא דאכתי יש לחשוש מדרבנן לרוב כמו דחייש ר''מ למיעוטא בעלמא, ולכן גבי איסורים הוי ספק, אך בטומאה לא חששו משום אפושי טומאה לא מפשינן.

ולפ''ז זה יכלכל דברי רש''י דעיקר הטהרה משום סמוך והו''ל ודאי כמש''כ בנדה, אך באיסורים גבי שחיטה הוי ספק.
 

rk1234

משתמש ותיק
רש"י בנדה י"ח: כותב לר"מ דחייש למיעוטא אמרינן סמוך מיעוטא לחזקה והוו להו תרי ואין דבריו של אחד במקום שנים, משמע שהוא דין וודאי.
אבל בחולין פ"ו: מבואר אם אמרו ספק טומאה לטהר יאמרו ספק איסור להתיר ופירש"י דר"מ חייש למיעוטא והרוב אף דאיתרע לא גרע ממיעוט שיש לחוש אליו.
זה לכאו' סתירה, והפכתי את העולם למצוא משהו ולא מצאתי, אז עכשיו תורכם.
אולי יש לחלק דאם החזקה הוה גמורה אין דבריו של אחד במקום שניים

משא"כ במחזיקין מאיסור לאיסור שזה לשיטת רש"י החזקה בשחיטה אינה הכרעה גמורה אלא רק הנהגה שלא לשנות ממה שהיה קודם וכזה מקום נשאר ספק
 
חלק עליון תַחתִית