למה הכול הפוך ? כי זה רק אוויר !

NETANEL

משתמש ותיק
 ​
אבל למה הכול הפוך ?   כי זה רק אוויר !
מוזרותו של כלי חרס -
ההתייחסות המיוחדת והשונה בדיני הטומאה לכלי חרס,- מזווית שונה.

     לכלי חרס יש דיני טומאה שונים משאר הכלים : אינו נטמא במגע , כן נטמא מחללו, מגן על הטומאה למה שבתוכו באוהל המת, אין לו טהרה אלא בשבירתו ועוד רבים
        יש המסבירים את המיוחדות שבו בכך שהחשבתו ככלי תלוייה ביחסו שלהאדם לדבר,ולכן מתכות פשוטות מקבלין טומאה שכן הן נחשבות ומשמשות לאדם כלי שימושי, ולכך פשוטי כלי עץ שאינם שימושיים אינם מקבלים טומאה, ,(מחט מסמר וכו) ,
         ו     ואילו בכלי חרס כשלעצמו אין לו כל ערך וחשיבות לאדם אלא ככלי אחסון =דהיינו חללו בלבד, הוא החלק המשמעותי לאדם, ובלשון אחרת "כלי חרס מהותו כחלל המיועד לשימוש. גוף הכלי, על פי גישה זו, משמש רק כגבול לחללו הפנימי. כאשר כלי חרס נטמא מאווירו, יסוד הטומאה הוא בחלל עצמו," ומכאן נובעים הדינים המיוחדים שלו,

א, נגיעה בדופן שאין לה ערך עצמי - אינה מטמאה,
ב, טומאה - בחללו מבלי נגיעה - דייה לטמאו ,
ג, בצמיד פתיל - החלל מופרד -ואינו מטמא,
ד, שבירתו =חללו הפרטי אבד, ורק אז הוא נטהר, טבילה מועילה לכלי, ואינה מועילה לחללו

    וכך מסכם הרמבם את ייחודו של כלי חרס:
"וכלי חרס לא יכניסוהו בכלל כלים ברוב המקרים, אבל ייחדו בו דינים מיוחדים כמו שנזכר"...." נמצא  (שהכול הפוך)  הטמא בכלי חרס טהור בכלים,  והטמא בכל הכלים טהור בכלי חרס" (הלכות כלים י"ג, א).

ויש הרוצים לראות בשאלה זו מחלוקת בין הרמבם לראבד,בדין הבא:
טמא שהכניס ידו לחלל של כלי חרס
הרמב"ם פוסק:
          "זב שהכניס ידו או רגלו לאוויר כלי חרס, הואיל ולא נגע בו ולא הנידו, הרי זה טהור, שאין הנידה וכיוצא בה מטמאין לאיברים" (מטמאי משכב ומושב ח', ד).

הראב"ד לעומת זאת חולק עליו וטוען: "זה אינו מחוור אצלי, כי מאחר שאוויר מטמא במגע, למה אין התנור טמא?".
             .מדברי הראב"ד משתמע בבירור שהוא רואה את טומאת כלי חרס מאווירו כסניף של טומאת מגע, ואם כך - אכן לא ברור מדוע נחוצה מציאותו של המטמא כולו בתוך הכלי

הנל הוא חלק ממאמר כללי על הטומאה והטהרה , בקישור הבא : https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=155&t=19491&p=289960#p289005
 

rk1234

משתמש ותיק
ויש לדון ע"פ החקירה הידועה באוהל המת אם לא נכנס אלא נוגע באויר של האוהל האם נטמא והוא הדין בכלי חרס אם יגע באויר בלי להכניס את היד
 
חלק עליון תַחתִית