יצחק בן חיים
משתמש רגיל
ידוע פלוגתת האשונים אי חיוב פרישה ביום הות הוא דאורייתא או לא,
אכן כ"ז בוסת קבוע, אבל בוסת שאינו קבוע כתב בתשו' נוב"י יו"ד קמא סי' מ"ו ד"ה ואתחיל, וכן בתשו' חת"ס יו"ד סי' קע"ט ד"ה וכיון, דלכו"ע אינו אלא מדרבנן.
אולם בדברי הרא"ה בבדה"ב ד' ע"א מדפה"ס (בסוף העמוד) כתב בזה"ל "ואפילו בוסת שאינו קבוע כגון שנשתנה אלא שלא נעקר, ואיסור תורה הוא זה" עכ"ל.
ומשמע דיש חיוב פרישה מן התורה אפילו בוסת שאינו קבוע - עכ"פ בשינתה ראייתה - וצע"ג מה הסברא בזה.
ואולי אין כוונתו דיש איסור תורה על הפרישה ביום הוסת שאינו קבוע - היינו היום ששינתה בו, אלא על הוסת הקבוע, ואתא לאשמועינן דאע"פ שלא ראתה ביום זה, מ"מ כיון דעדיין לא נעקר הוסת בג"פ אלא רק פעם אחת או פעמיים, להכי איכא איסור תורה על הפרישה, אכן על יום הוסת שאינו קבוע -היינו יום השינוי אינו אלא רק מדרבנן ולא מדאורייתא. וצ"ע קצת במשמעות הלשון שם.
אשמח לשמוע דעת הלומדים בזה
אכן כ"ז בוסת קבוע, אבל בוסת שאינו קבוע כתב בתשו' נוב"י יו"ד קמא סי' מ"ו ד"ה ואתחיל, וכן בתשו' חת"ס יו"ד סי' קע"ט ד"ה וכיון, דלכו"ע אינו אלא מדרבנן.
אולם בדברי הרא"ה בבדה"ב ד' ע"א מדפה"ס (בסוף העמוד) כתב בזה"ל "ואפילו בוסת שאינו קבוע כגון שנשתנה אלא שלא נעקר, ואיסור תורה הוא זה" עכ"ל.
ומשמע דיש חיוב פרישה מן התורה אפילו בוסת שאינו קבוע - עכ"פ בשינתה ראייתה - וצע"ג מה הסברא בזה.
ואולי אין כוונתו דיש איסור תורה על הפרישה ביום הוסת שאינו קבוע - היינו היום ששינתה בו, אלא על הוסת הקבוע, ואתא לאשמועינן דאע"פ שלא ראתה ביום זה, מ"מ כיון דעדיין לא נעקר הוסת בג"פ אלא רק פעם אחת או פעמיים, להכי איכא איסור תורה על הפרישה, אכן על יום הוסת שאינו קבוע -היינו יום השינוי אינו אלא רק מדרבנן ולא מדאורייתא. וצ"ע קצת במשמעות הלשון שם.
אשמח לשמוע דעת הלומדים בזה