נדה סג: פרישה בוסת שאינו קבוע דאורייתא או לא

יצחק בן חיים

משתמש רגיל
ידוע פלוגתת האשונים אי חיוב פרישה ביום הות הוא דאורייתא או לא,
אכן כ"ז בוסת קבוע, אבל בוסת שאינו קבוע כתב בתשו' נוב"י יו"ד קמא סי' מ"ו ד"ה ואתחיל, וכן בתשו' חת"ס יו"ד סי' קע"ט ד"ה וכיון, דלכו"ע אינו אלא מדרבנן.
אולם בדברי הרא"ה בבדה"ב ד' ע"א מדפה"ס (בסוף העמוד) כתב בזה"ל "ואפילו בוסת שאינו קבוע כגון שנשתנה אלא שלא נעקר, ואיסור תורה הוא זה" עכ"ל.
ומשמע דיש חיוב פרישה מן התורה אפילו בוסת שאינו קבוע - עכ"פ בשינתה ראייתה - וצע"ג מה הסברא בזה.
ואולי אין כוונתו דיש איסור תורה על הפרישה ביום הוסת שאינו קבוע - היינו היום ששינתה בו, אלא על הוסת הקבוע, ואתא לאשמועינן דאע"פ שלא ראתה ביום זה, מ"מ כיון דעדיין לא נעקר הוסת בג"פ אלא רק פעם אחת או פעמיים, להכי איכא איסור תורה על הפרישה, אכן על יום הוסת שאינו קבוע -היינו יום השינוי אינו אלא רק מדרבנן ולא מדאורייתא. וצ"ע קצת במשמעות הלשון שם.
אשמח לשמוע דעת הלומדים בזה
 

ayedavid

משתמש ותיק
יצחק בן חיים אמר:
משמע דיש חיוב פרישה מן התורה אפילו בוסת שאינו קבוע - עכ"פ בשינתה ראייתה - וצע"ג מה הסברא בזה

אולי כל עוד לא יצאה מגדר אשה שיש לה ווסת קבוע, למ"ד ווסתות דאורייתא, צריך לחשוש מספק דאורייתא שהשינוי הוא התחלה של ווסת כדרכה.
ורק נשים שאין להן ווסת קבוע , דהיינו שיש להן חזקה שווסתן לא קבוע , יכולות לומר שמסתמא השינוי הוא מקרה, ואז החשש הוא רק מדרבנן
 

ישר א-ל

משתמש ותיק
ראה בפתחי תשובה סי קפד ס"ק ג שהביא הדברים הנ"ל והרחיב וביאר
 

יצחק בן חיים

משתמש רגיל
פותח הנושא
גם אני מבין שיש עדיפות מסוימת לומר שבשינתה צריכה לחוש ליום השינוי יותר מבתחילת ראייתה, אבל לומר דאיכא חיוב פרישה מדאורייתא בגלל סברא זו, זהו חידוש גדול לענ"ד.
ומה שכתבת "ורק נשים שאין להן ווסת קבוע , דהיינו שיש להן חזקה שווסתן לא קבוע"
זה צ"ע היכן מצינו דמי שלא קבעה וסת חשיב דיש לה "חזקה" שוסתן לא קבוע, ולדבריך נמצא דטעם שאין קובעין וסת אלא בג"פ, אינו משום דצריכה להוכיח ג"פ שזהו יום וסתה, אלא אדרבא זהו רק בשביל להוציאה מחזקתה הראשונה שהיתה מוחזקת בין הנשים שאין וסתן קבוע, וזהו חידוש גדול כמובן...
 

יצחק בן חיים

משתמש רגיל
פותח הנושא
ישר א-ל אמר:
ראה בפתחי תשובה סי קפד ס"ק ג שהביא הדברים הנ"ל והרחיב וביאר
עיינתי בפת"ש שם, ולא מצאתי רמז לנידון דידן. אלא רק לגבי דברי הנוב"י הידועים דחיוב פרישה ביום הוסת לכו"ע מדאורייתא אע"פ דקיי"ל וסתות דרבנן, ולא יותר
 
חלק עליון תַחתִית