איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מתאהב על ידך
הודעות: 902
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 514 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 13 אוקטובר 2020, 14:18

וכן עוד כמה דברים כמו התשובה ואורו של משיח כמדומה, הרי אסור לשאול מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור כמבואר במשנה בחגיגה פ"ב . 

ובכלל מה שייך שנברא לפני, הרי הזמן עצמו הוא נברא, ומוזכרת בריאתו במילה בראשית כמ"ש הרמב"ן ועוד. 



למען לא ניגע לריק
הודעות: 13
הצטרף: 09 אוקטובר 2020, 09:46
נתן תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

שליחה על ידי למען לא ניגע לריק » 13 אוקטובר 2020, 19:31

הביאור הוא שכל הבעיה לדון הוא בדברים שאין אנו יודעים, ומנסים לדעת. אך כיוון שהתורה היא כבר לפנינו וקיימת, אין חסרון לדבר עליה במה שהיא נצחית. שכל החסרון הוא לדבר על דברים שאינם קיימים לנו.


יוני הר
הודעות: 71
הצטרף: 18 מאי 2020, 10:02
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

שליחה על ידי יוני הר » 13 אוקטובר 2020, 19:52

אני הבנתי שאסור לדרוש מה לפנים היינו בבריאה אך לא ברצון הבורא דהרי כל רצון הבורא בבריאה הוא לפני הבריאה


סופר את המגדלים
הודעות: 3
הצטרף: 30 ספטמבר 2020, 12:21
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

שליחה על ידי סופר את המגדלים » 18 אוקטובר 2020, 00:55

ומבאר כ"ק מו"ח אדמו"ר, שאין הכוונה לקדימה בזמן אלא לקדימה במעלה, וקדימה זו היא באופן דאלפיים שנה, ב' אלפים, אאלפך חכמה אאלפך בינה, דהיינו בחי' המוחין שהם למעלה מהעולמות, כידוע שהתחלת ענין העולמות הוא מבחי' המדות שהם לצורך העולמות, כמ"ש כי ששת ימים עשה הוי' את השמים ואת הארץ, היינו, שלפני בריאת השמים והארץ הי' צ"ל תחילה בריאת הששת ימים, שהם ששה מדות, שעל ידם עשה את השמים ואת הארץ, דשמים קאי על כל העולמות העליונים, וארץ קאי על כל העולמות התחתונים. אבל המוחין הם למעלה מהעולמות, שהם לעצמו. וכמו שהוא באדם למטה, שהמדות הם בשביל הזולת, והיינו, שכללות ענין המדות שייך רק כשיש זולת דוקא, שזהו אפילו בהתעוררות המדות בעצמו, ומכ"ש בפעולת המדות, שבשביל זה צריכים למציאות של זולת דוקא. משא"כ במוחין, הרי לא זו בלבד שבשביל התעוררות המוחין אין צריכים לזולת, אלא אפילו בשביל פעולת המוחין אין צריכים לזולת, ועוד זאת, שהזולת מבלבל לענין המוחין, כיון שענין המוחין הוא לעצמו. וכמו"כ יובן למעלה, שענין המדות הוא בשביל העולמות, וענין המוחין הוא לעצמו. ואף שהעצם דלמעלה אינו צריך אפילו לענין האור כפי שהוא למעלה מאצילות, ומכ"ש שאינו צריך להמוחין דחו"ב (אלפיים שנה), מ"מ, כן הוא סדר ההמשכה, שבתחילה צ"ל האור כפי שהוא לעצמו (ענין המוחין), ורק אח"כ יכול להיות האור כפי שהוא לזולתו (ענין המדות). וזהו אלפיים שנה קדמה תורה לברייתו של עולם שנאמר ואהי' שעשועים יום יום, שהתורה שרשה מבחינת המוחין שלמעלה מעולמות.


HaimL
הודעות: 4316
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 624 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: איך מותר לומר שהתורה נבראה לפני בריאת העולם, האין זה החטא של "מה לפנים" שרתוי לו שלא בא לעולם?

שליחה על ידי HaimL » 18 אוקטובר 2020, 00:59

הכוונה היא שאסור לשאול ולדרוש. אבל כאן, שקיבלו חכמים שכך היה, אין בזה שום איסור.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בראשית”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח