ולאדם לא מצא עזר כנגדו

מלמד להועיל

משתמש ותיק
ולאדם לא מצא עזר כנגדו.
יש להתפלא, שהרי כל החיות והבהמות נבראו זוגות זוגות, והאדם מלכתחילה נברא יחידי. אם כן מה שייך לומר 'לא מצא עזר כנגדו', ויותר היה מתאים לומר 'ולאדם לא ברא עזר כנגדו'.

ונראה ליישב על פי דברי חז"ל שאדם בא על כל חיה ובהמה ולא התיישבה דעתו, עד שהגיעה חווה. ולפי זה אכן יונח לשון הפסוק 'לא מצאה, והיינו כיון שאכן חיפש ובא על כל בהמה, וכנ"ל, אך לא מצא.
 

משה אמת

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
ולאדם לא מצא עזר כנגדו.
יש להתפלא, שהרי כל החיות והבהמות נבראו זוגות זוגות, והאדם מלכתחילה נברא יחידי. אם כן מה שייך לומר 'לא מצא עזר כנגדו', ויותר היה מתאים לומר 'ולאדם לא ברא עזר כנגדו'.

ונראה ליישב על פי דברי חז"ל שאדם בא על כל חיה ובהמה ולא התיישבה דעתו, עד שהגיעה חווה. ולפי זה אכן יונח לשון הפסוק 'לא מצאה, והיינו כיון שאכן חיפש ובא על כל בהמה, וכנ"ל, אך לא מצא.
האדם היה חצי זכר וחצי נקבה קודם בריאת חוה
 

מלמד להועיל

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה אמת אמר:
מלמד להועיל אמר:
ולאדם לא מצא עזר כנגדו.
יש להתפלא, שהרי כל החיות והבהמות נבראו זוגות זוגות, והאדם מלכתחילה נברא יחידי. אם כן מה שייך לומר 'לא מצא עזר כנגדו', ויותר היה מתאים לומר 'ולאדם לא ברא עזר כנגדו'.

ונראה ליישב על פי דברי חז"ל שאדם בא על כל חיה ובהמה ולא התיישבה דעתו, עד שהגיעה חווה. ולפי זה אכן יונח לשון הפסוק 'לא מצאה, והיינו כיון שאכן חיפש ובא על כל בהמה, וכנ"ל, אך לא מצא.
האדם היה חצי זכר וחצי נקבה קודם בריאת חוה
מה אתה מתכוון לומר, שהיות ונברא חצי נקבה כן שייך הלשון 'לא מצא', כי אכן כן נבראה אתו גם הנקבה, אלא שלא 'מצא' עד שחתך הקב"ה וקלעה?
 
 

משה אמת

משתמש ותיק
מלמד להועיל אמר:
משה אמת אמר:
מלמד להועיל אמר:
ולאדם לא מצא עזר כנגדו.
יש להתפלא, שהרי כל החיות והבהמות נבראו זוגות זוגות, והאדם מלכתחילה נברא יחידי. אם כן מה שייך לומר 'לא מצא עזר כנגדו', ויותר היה מתאים לומר 'ולאדם לא ברא עזר כנגדו'.

ונראה ליישב על פי דברי חז"ל שאדם בא על כל חיה ובהמה ולא התיישבה דעתו, עד שהגיעה חווה. ולפי זה אכן יונח לשון הפסוק 'לא מצאה, והיינו כיון שאכן חיפש ובא על כל בהמה, וכנ"ל, אך לא מצא.
האדם היה חצי זכר וחצי נקבה קודם בריאת חוה
מה אתה מתכוון לומר, שהיות ונברא חצי נקבה כן שייך הלשון 'לא מצא', כי אכן כן נבראה אתו גם הנקבה, אלא שלא 'מצא' עד שחתך הקב"ה וקלעה?
משהו כזה,
למרות שזה לא מיישב עד הסוף
 

ישראל גליס

משתמש ותיק
חזקוני בראשית (פרשת בראשית) פרק ב פסוק כ
(כ) ולאדם לא מצא עזר ולמה לא בראה תחלה אלא צפה הקדוש ברוך הוא שעתיד לקרוא עליה תגר ולא בראה לו תחלה עד שתבעה בפיו בפירוש ומיד ויפל תרדמה. כנגדו מן הדומה לו בצלם דמות ורקמה, כתרגום ירושלמי בר זוג בדנפיק ביה ולפיכך כתב לא מצא עזר כנגדו אעפ"י שכמה משרתים ועומדים היה מוצא לו.
 

ישראל גליס

משתמש ותיק
העמק דבר בראשית (פרשת בראשית) פרק ב פסוק כ
ולאדם לא מצא עזר כנגדו. בזה שקרא שמות ראה אדם שקשה להשיג עבורו עזר, וביאור הדבר, שאדם מתחלה לא הבין בעצמו אם יש לו כל חלופי המדות, שהרי לא כעס עדין, ומאין ידע שיש לו מדת הכעס, וכן רחמנות וכדומה, אבל בעת אשר התבונן על כל הברואים ועמד על טבעם, מזה התבונן שאצלו כל המדות שבכל מיני ברואים נכללים, דבלא זה לא היה עומד על כחותיהם, דמי שאינו יודע רוגז לא יאמין ולא יבין מה הוא רגז, ואחר שהתבונן כי כן הוא, התבונן שנצרך לו עזר שיהיה בה כח להיות עזר כנגדו כמו שביארנו לעיל, ואם אפי' יברא הקדוש ברוך הוא בריאה חדשה שיהא ג"כ מלוקט מכל חלקי עפר מן האדמה, ויהא כלול בה ג"כ כל המדות, עדיין לא תהא עזר לאדם, אלא תהא נקבה בפני עצמה בשנויי מדות, ולא שתהא דבוקה בו לאהבה אפי' שלא בשעת הזיווג, ושיהא זה גורם שתהא לעזר אפי' בניגודה, שהרי הדעת נותן להיפך, אם האיש רגזן והיא אינה כך ראוי לה לעזבו ותלך לה, אבל במה שנבראת ממנו נקבע הטבע שגם בניגודה היא לו לעזר: 
 
חלק עליון תַחתִית