נח ניצול בזכות דוד המלך?

זענדל

משתמש רגיל
בתורת משה לחת"ס פרשת נח (בראשית ז  כג) כתוב וז"ל: וישאר אך נח, דרשו חז"ל שהי' מצטער על הטורח או שהכישו ארי, ואומר, כי עוד אחז"ל חזקי' מלך יהודה נצטער ואמר הנה לשלום מר לי מר על שלא זכה להנצל בזכות עצמו אלא בזכות דהמע"ה, וידוע מי שאינו ניצל בזכו' עצמו אין לו רשות לראות במפלת הרשעי' כמשחז"ל גבי לוט שלא זכה לראות במפלת סדום, גם אחז"ל נח ניצול בזכות שעתיד לצאת ממנו דהמע"ה, ונ"ל נח שחשב שיהי' כדאי להנצל בזכות עצמו ובקש לראות במפלתן של דורו ע"כ לא רצה להסגיר דלת התיבה כדי שישב בתוכה ויראה בעיניו איך ימותו אלו, אמנם באמת לא זכה לכך ע"כ ויסגור ה' בעדו שצוה ה' ונסגר הדלת מאליו ומזה הבין שאינו ניצל בזכו' עצמו נצטער והיינו וישאר א'ך' נח עכ"ל
האם ידוע מה המקור לדבריו שנח ניצול בזכות שעתיד לצאת ממנו דהע"ה?
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
אולי צ"ל 'משרע"ה', והוא בב"ר (כו ו): אֲפִלּוּ נֹחַ שֶׁנִּשְׁתַּיֵּר מֵהֶן – לֹא שֶׁהָיָה כְּדַי, אֶלָּא שֶׁצָּפָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁמּשֶׁה עָתִיד לַעֲמֹד מִמֶּנּוּ. שֶׁנֶּאֱמַר: 'בְּשַׁגַּם' – זֶה משֶׁה. דְּחֻשְׁבָּנֵהּ דְּדֵן הוּא חֻשְׁבָּנֵהּ דְּדֵן.
 
חלק עליון תַחתִית