רש״י ולתת לו שכר על כל דיבור ודיבור - ביאור ?

סאטמארער

משתמש ותיק
 ברש״י אשר אראך כו׳ לא גילה לו הארץ מיד כו׳ ולתת לו שכר על כל דיבור ודיבור
יש להבין למה יש יותר שכר על כמה דיבורים מדיבור אחת שמקיים כמה פעמים ?
וכי אדם שמקיים שלש מצוות שונות יש לו יותר שכר ממי שמקיים מצוה אחת ג׳ פעמים ?
אשמח לשמוע הסבר המתיישב על הלב
 

HaimL

משתמש ותיק
כד הוינא טליא, קראתי בספר, שבו נשאלה שאלה דומה. איזה בגד יותר מחמם, אחד עבה כפול 3, או 3 בגדים בעובי הרגיל?
 

דברי יושר

משתמש ותיק
לא הבנתי למה אתה סבור שאם הקב"ה לא היה מצווה ג' מצוות היה אברהם מקיים ג"פ את אותה המצווה,
לכאורה אם לא היה הקב"ה אומר כי אם מארצך, היה כאן קיום של מצווה אחת פעם אחת ותו לא, וכעת יש כאן קיום של ג' מצוות.
 

סאטמארער

משתמש ותיק
פותח הנושא
מ.ה. אמר:
לא הבנתי למה אתה סבור שאם הקב"ה לא היה מצווה ג' מצוות היה אברהם מקיים ג"פ את אותה המצווה,
לכאורה אם לא היה הקב"ה אומר כי אם מארצך, היה כאן קיום של מצווה אחת פעם אחת ותו לא, וכעת יש כאן קיום של ג' מצוות.
דברי רש״י הם ביאור על אשר אראך למה לא גילה לו היכן לילך
וע״ז תירץ לתת לו שכר על כל דיבור ודיבור כלומר בכל מקום שהגיע אמר לו הקב״ה צא מכאן ותלך למקום פלוני ולצד פלוני
ולא בא כאן רש״י לתרץ למה כתיב מארצך וכו"
כן נראה לכאורה ואם טעיתי נא להעמידני על האמת
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
הביאור הוא שאם הקב"ה היה אומר לאברהם מיד לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל ארץ כנען, אז היה המצוה ללכת אל ארץ כנען, וכל היציאות לא היו אלא "הכשר מצוה", משא"כ עכשיו שאינו מצוהו אלא ללכת, אז היציאה עצמה היא מצוה, ויש בזה ג' דיבורים א' ללכת מארצו, ב' ממולדתו, ג' מבית אביו, ואח"כ עוד מצוה ללכת לארץ כנען כשגילה לו היעד.
 

דברי יושר

משתמש ותיק
איך שלא יהיה הביאור, כך או כך, אם ה' היה אומר לו מצווה ללכת לארץ ישראל, והיה קם והולך לשם, היה מקיים מצווה אחת פעם אחת, גם אם היה עוצר באמצע הרבה פעמים וממשיך.
ועכשיו, כשחילק לו הקב"ה את המצווה, בדיבור הראשון או בדיבורים שאח"כ, נמצא שקיים כמה מצוות.
והכל שריר וקיים.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
לדבר עם ה' ולקבל נבואה . כנראה זה התעלות נוראה לנפש.

וכל דיבור נוסף זה התעלות לעצמה
ובזה כל מעשיו יותר נעלים. ומקבל יותר שכר.
 
חלק עליון תַחתִית