האם באמת הערבים עוע"ז הקפידו לא לאכול לחם שנגעה בו נידה?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
מתחילה אמר אברהם לשרה לושי ועשי עוגות.
ולבסוף לא מוזכר שהגיש אברהם למלאכים את הלחם אלא רק את הבשר וחלב שהכין להם. 
​​​​​​וידוע מה שפירשו חז"ל שזה בגלל שפירסה שרה נידה ונטמא הלחם. 

אני רק שאלה. כך היתה דרכם של עובדי עבודה זרה הקדמונים להקפיד גם בדרכים ובמדבר ובשעת הדחק - לא לאכול לחם שנגעה בו נדה? 

אם התשובה היא שכן, אז ברשותכם עוד שאלה בבקשה:
ואם אברהם אכן כיבד את הרצון שלהם ולא הביא להם לאכול בלי לספר כלום, אז אולי סבר גם הוא שזו הדרך הישרה?

ואם גם בזה התשובה היא שכן, אז למה באמת שלא גם אנו נלך בעקבות אבינו אברהם להימנע מלאכול? 
ואולי גם נחמיר על אחרים ולא ניתן להם (גם לא לעובדי ע"ז) אפילו בשעת הדחק לאכול לחם שנגעה בו נדה? 
אתמהה. 
 

משה אמת

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
מתחילה אמר אברהם לשרה לושי ועשי עוגות.
ולבסוף לא מוזכר שהגיש אברהם למלאכים את הלחם אלא רק את הבשר וחלב שהכין להם. 
​​​​​​וידוע מה שפירשו חז"ל שזה בגלל שפירסה שרה נידה ונטמא הלחם. 

אני רק שאלה. כך היתה דרכם של עובדי עבודה זרה הקדמונים להקפיד גם בדרכים ובמדבר ובשעת הדחק - לא לאכול לחם שנגעה בו נדה? 

אם התשובה היא שכן, אז ברשותכם עוד שאלה בבקשה:
ואם אברהם אכן כיבד את הרצון שלהם ולא הביא להם לאכול בלי לספר כלום, אז אולי סבר גם הוא שזו הדרך הישרה?

ואם גם בזה התשובה היא שכן, אז למה באמת שלא גם אנו נלך בעקבות אבינו אברהם להימנע מלאכול? 
ואולי גם נחמיר על אחרים ולא ניתן להם (גם לא לעובדי ע"ז) אפילו בשעת הדחק לאכול לחם שנגעה בו נדה? 
אתמהה. 
לא היה ניתן לעבוד עליהם,
הם היו מרגישים בזה,
ולא הרי דורות האחרונים כדורות הראשונים.
ובענין מציאות נדה, הדברים עתיקים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
אני רק שאלה. כך היתה דרכם של עובדי עבודה זרה הקדמונים להקפיד גם בדרכים ובמדבר ובשעת הדחק - לא לאכול לחם שנגעה בו נדה?
התשובה היא לא!
הסיבה שאברהם אבינו לא הגיש את הלחם לא היתה בגלל שהם הקפידו, אלא בגלל שהוא  הקפיד לא לאכול לחם שנטמא על ידי נידה.
והוא בגלל שאברהם אבינו היה מומחה בכל ענייני הכנסת אורחים, ולא רצה להגיש לאורחים דבר שהוא לא מוכן לאכול עמהם כי זה לא כבוד לאורחים.
היה מעשה מעין זה עם הג"ר חיים עוזר זצ"ל, שבסוכות הוא לא הרגיש טוב, ובאו אליו אורחים, והכניסם לסוכה וישב ואכל עמהם בסוכה, ואמרו לו תלמידיו, רבי פטור אתה מן הסוכה משום מצטער, וענה להם "אכן במצות סוכה יש פטור מצטער, אבל לא בהכנסת אורחים. אם כבר באו אלי אין זה כבוד שהם יאכלו בסוכה ואני אשב בבית". (גם כי יבינו ויסכימו)."
 

הכהן

משתמש ותיק
רמב''ן אמר:
אל יחר בעיני אדני כי לא אוכל לקום מפניך. לא הבינותי מה התנצלות זה וכי הנשים אשר להם האורח לא יקומו ולא יעמודו אולי אמרה כי ראשה ואבריה כבדים עליה והיא חולה בבא הארח כי כן דרכן וכל שכן במעטות הלידה כרחל שדמיהן מועטין והארח יכבד עליהם מאד והנכון בעיני כי היו הנדות בימי הקדמונים מרוחקות מאד כי כן שמן מעולם "נדות" לריחוקן כי לא יתקרבו אל אדם ולא ידברו בו כי ידעו הקדמונים בחכמתם שהבלן מזיק גם מבטן מוליד גנאי ועושה רושם רע כאשר בארו הפילוסופים עוד אני עתיד להזכיר נסיונם בזה (ויקרא יח יט) והיו יושבות בדד באהל לא יכנס בו אדם וכמו שהזכירו רבותינו בברייתא של מסכת נדה תלמיד אסור לשאול בשלמה של נדה רבי נחמיה אומר אפילו הדבור היוצא מפיה הוא טמא אמר רבי יוחנן אסור לאדם להלך אחר הנדה ולדרוס את עפרה שהוא טמא כמת כך עפרה של נדה טמא ואסור ליהנות ממעשה ידיה ולכך אמרה רחל ראויה הייתי לקום מפני אדוני לנשק ידיו אבל דרך נשים לי ולא אוכל להתקרב אליך וגם לא ללכת באהל כלל שלא תדרוך אתה עפר רגלי והוא החריש ממנה ולא ענה אותה כי לא היו מספרים עמהן כלל מפני שדבורה טמא
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
פותח הנושא
את הרמב"ן אני מכיר, ככל חתן צעיר...

אבל החידוש המופלא והנשגב מבינתי הוא שאברהם צריך לדאוג להם שלא יטמאו ובכה"ג הוא כבר לא צריך לדאוג להם לאכול לחם במדבר.
(ומה עם טומאת ע"ז?
כנראה לא נתחדש עדיין שגם ע"ז מטמאה כנדה, כמאמר המשנה בשבת
)

או כמו שחידשו כאן שאפילו עובדי ע"ז הללו היו בעלי הרגש רוחני עדין ודקיק עד כדי שאברהם ממש לא יכל להביא להם בלי שירגישו ברוח קדשם שהאוכל טמא.
אשרי חלקם!...
 

אברך ירא שמים

משתמש ותיק
ממש לא.
עובדי ע"ז של היום ושל פעם לא ידעו ולא יודעים אם נדה נגעה בזה.
מה הכיף בלומר שפעם הכל היה ורוד???
העובדי ע"ז היה להם הרגש, החנוונים היו צדיקי ל"ו,
וכו' וכו'
אין כל חדש תחת השמש, ואל תאמר שהימים הראשונים היו יפים וגו'
 

בן עזאי

משתמש ותיק
יש לציין להמבו' במהרש"א יותר מזה, דבאמת לא היתה נדה, אלא חשש מעל"ע.
 

יחיה

משתמש ותיק
מתאהב על ידך אמר:
את הרמב"ן אני מכיר, ככל חתן צעיר...
אבל החידוש המופלא והנשגב מבינתי הוא שאברהם צריך לדאוג להם שלא יטמאו ובכה"ג הוא כבר לא צריך לדאוג להם לאכול לחם במדבר...

אינני מבין. התכוונת שאברהם ירַמה אותם?!
 
חלק עליון תַחתִית