לוט צדק בהנהגתו עם אורחיו?

יצחק ב

משתמש ותיק
אם ארחת מישהו אצלך, ובאו אנשים ורוצים להרגו, או לפגוע בו, האם באמת כך ראוי שתציע את בניך או בנותיך להם כדי שיניחו לאורח?
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
רש"י בראשית פרק יט פסוק ה
ונדעה אתם - במשכב זכר
ולכן אשה דרכה בכך
וכן מצאנו בפלגש בגבעה
שופטים פרק יט
(כד) הִנֵּה בִתִּי הַבְּתוּלָה וּפִילַגְשֵׁהוּ אוֹצִיאָה נָּא אוֹתָם
וְעַנּוּ אוֹתָם וַעֲשׂוּ לָהֶם הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם
וְלָאִישׁ הַזֶּה לֹא תַעֲשׂוּ דְּבַר הַנְּבָלָה הַזֹּאת:
 
huo yuc יום טוב אמר:
רש"י בראשית פרק יט פסוק ה
ונדעה אתם - במשכב זכר
ולכן אשה דרכה בכך
וכן מצאנו בפלגש בגבעה
שופטים פרק יט
(כד) הִנֵּה בִתִּי הַבְּתוּלָה וּפִילַגְשֵׁהוּ אוֹצִיאָה נָּא אוֹתָם
וְעַנּוּ אוֹתָם וַעֲשׂוּ לָהֶם הַטּוֹב בְּעֵינֵיכֶם
וְלָאִישׁ הַזֶּה לֹא תַעֲשׂוּ דְּבַר הַנְּבָלָה הַזֹּאת:

לענ''ד השאלה הייתה שלא תקריב את עצמך בשביל האורח, ובזה לענ''ד לא מיישב מר מידי.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
לענ''ד השאלה הייתה שלא תקריב את עצמך בשביל האורח, ובזה לענ''ד לא מיישב מר מידי.
יישבתי שאין להביא ראיה מלוט לשאלתך
שכשזה לבחור או משכב זכור או עם אשה צריך לתת את בתו
אך כשרוצים להרוג או לפגוע באחד מהם הוא לא צריך להציל האורח לפניו,
ולכן אין להביא מכאן ראיה
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
בח''ח באיזהו מקומן מביא ראיה מלוט מזה שהתורה ציטטה אותו.
לגבי מה שאמר ''כי על כן באו בצל קורתי'' הח''ח מוכיח מזה שמי שבצל קורתו של הקב''ה עליו להושיעו
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
ראיתי עכשיו

חידושי הגרי"ז סימן כד
וירא (י"ט, ח') הנה לי שתי בנות, אשר לא ידעו איש אוציאה נא אתהן אליכם ועשו להן כטוב בעיניכם, רק לאנשים האל אל תעשו דבר, כי על כן באו בצל קרי, וגו' ויאמרו האחד בא לגור וישפוט שפוט. וצ"ב מאי האי וישפט שפוט, הנה צ"ב מאי האי דהחליף לוט את בנותיו במקום האנשים. והנראה דהא בן נח מוזהר על העריות, ואסור על זכור, דככל עריות הוא ועל אשת איש אינו חייב עד שבא עליה בעלה. וזה דקאמר להו לוט דשתי בנותיו לא ידוע איש ומותרות לכם דאינם מוזהרים על הפנויה ועשו להם כטוב בעיניכם, אבל האנשים הלא מוזהרים אתם עליהם, ואל תעשו דבר, והנה בן נח חייב גם על דינים וכתב הרמב"ם בפ"ט מהלכות מלכים הי"ד וכיצד מצוין הן על הדינין חייבין להושיב דיינין ושופטים בכל פלך ופלך לדון בשש מצות אלו ולהזהיר את העם וכו', עכ"ל. המבואר ברמב"ם דבדינים שנאמר לב"נ נאמרו שני דברים א. לדון, ב. להזהיר את העם, והיינו לראות שלא יעברו על המצות שנצטוו. וזהו דסיים לוט "כי על כן באו בצל קרתי", ומצווה אני ממצות דינים להזהירכם שלא תעברו על הערית, והכונה "בצל קרתי" דכדי למנוע אתכם מזה, וממילא מצווה הוא, וע"ז אמרו לו: "האחד בא לגור וישפט שפוט" דהוא בא לקיים הדינים כאן.
 

פלוני

משתמש ותיק
ברור שלא,וזה רק מוכיח כמו שאמר הסבא מסלבודקא שללוט לא היה בחירה האם לעשות חסד או לא וזה היה רק אילוף
 

תלמוד-תורה

משתמש ותיק
פלוני אמר:
ברור שלא,וזה רק מוכיח כמו שאמר הסבא מסלבודקא שללוט לא היה בחירה האם לעשות חסד או לא וזה היה רק אילוף
ברשותך ארחיב את דבריך.
בעצם לוט היה רשע, [לפי שיטות מסוימות], הלך לסדום אנשים רעים וחטאים, ונהיה השופט שלהם. אם האנשים רעים וחטאים, והשופט מייצג את העם ומורה לו, סימן שהשופט יותר...
באים אורחים בלתי מוכרים ונוגדים את חוקי סדום החשובים. מי שאחראי על ה'סדר' וה'משפט', מכניס אותם! לוט בעצמו.
איך זה?
ללוט היתה מגרעת חמורה. מתי שהיה ליד אברהם, למד מדרכיו, עשה כמוהו. אבל לא ממש כמוהו. רק 'צילם' 'העתק הדבק'. מתי שהגיע לסדום, לא שכח את המצווה של הכנסת אורחים. אבל בקשר לשאר מצוות? לא ידעתי! לא ראיתי! לא שמעתי! הוא לא ניסה להבין לבד או לינוק. כמו שהרב @פלוני הגדיר בדיוק: זה 'אילוף' ולא 'חינוך'. 
נ.ב. נראה לי שגדולי מחנכים קוראים על זה, לחנך ולא לאלף. שאם הילד עשה משהו רע, מכה זה לא העניין, אלא הסבר למה זה בעייתי. [ואינני נכנס לדיון בנושא הזה, כי אני לא מחנך] 
 
 

פלוני

משתמש ותיק
תלמוד-תורה אמר:
פלוני אמר:
ברור שלא,וזה רק מוכיח כמו שאמר הסבא מסלבודקא שללוט לא היה בחירה האם לעשות חסד או לא וזה היה רק אילוף
ברשותך ארחיב את דבריך.
בעצם לוט היה רשע, [לפי שיטות מסוימות], הלך לסדום אנשים רעים וחטאים, ונהיה השופט שלהם. אם האנשים רעים וחטאים, והשופט מייצג את העם ומורה לו, סימן שהשופט יותר...
באים אורחים בלתי מוכרים ונוגדים את חוקי סדום החשובים. מי שאחראי על ה'סדר' וה'משפט', מכניס אותם! לוט בעצמו.
איך זה?
ללוט היתה מגרעת חמורה. מתי שהיה ליד אברהם, למד מדרכיו, עשה כמוהו. אבל לא ממש כמוהו. רק 'צילם' 'העתק הדבק'. מתי שהגיע לסדום, לא שכח את המצווה של הכנסת אורחים. אבל בקשר לשאר מצוות? לא ידעתי! לא ראיתי! לא שמעתי! הוא לא ניסה להבין לבד או לינוק. כמו שהרב @פלוני הגדיר בדיוק: זה 'אילוף' ולא 'חינוך'. 
נ.ב. נראה לי שגדולי מחנכים קוראים על זה, לחנך ולא לאלף. שאם הילד עשה משהו רע, מכה זה לא העניין, אלא הסבר למה זה בעייתי. [ואינני נכנס לדיון בנושא הזה, כי אני לא מחנך] 

ייש"כ, כתבתי כבר באשכול אחר שהגר ג"כ טעתה באותו דבר שראתה חסד ופתע אכזריות מצד אברהם שגירשה עם ילדה החולה וזה התנגש 
לה ,אבל כמובן שלפי האמת אין זה אכזריות כלל אלא שמידת החסד באברהם אינה סתם רק מצד סגנונו אלא מחמת ציווי ה' וההוכחה שעקד את יצחק שזה 
הכי מנוגד לדעותיו וע"כ שמי שאמר לשמן שידלוק יאמר גם לחומץ... ואברהם קיים רצון ה' לפעמים זה חסד ולפעמים כביכול אכזריות וזה לא השכילו הגר ולוט להבין
ולקחו את החסד למקום שיטחי ואחר ובעיקר לאילוף כדברך
 
חלק עליון תַחתִית