איך אברהם לא סיפר לשרה על העקדה?

פלוני

משתמש ותיק
למה אברהם לא סיפר לשרה על העקדה?
האם חשב שתמנע ממנו לעשות את ציווי ה' (מסתבר שרגש היה לאברהם לא פחות משרה למרות שהיא האמא...) או אולי ידעה כן משהו
אשמח למקורות לכל הנושא של ידיעת שרה על העקדה.
 

לביא

משתמש ותיק
דווקא שמעתי פרוש איפכא, שמה ששרה אמנו נפטרה לפי חז״ל לאחר שהשטן גילה לה את המעשה, הוא בגלל שהיא חשבה שח״ו יצחק לא עשה את רצון ה׳ בכך שהפך לקרבן.
וייתכן דלפי פרוש זה סיפר וסיפר לה, וציפתה שיצחק יהיה קורבן לה׳.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
שוב ראיתי
ואכתוב באימה וביראה וברתת ובזיע
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא
וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה, ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה,
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהם

רש"י בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק טו
(טו) ויקרא אברם שם וגו' - אף על פי שלא שמע אברם דברי המלאך שאמר (פסוק יא) וקראת שמו ישמעאל, שרתה רוח הקודש עליו וקראו ישמעאל: 
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהם

רש"י בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק טו
(טו) ויקרא אברם שם וגו' - אף על פי שלא שמע אברם דברי המלאך שאמר (פסוק יא) וקראת שמו ישמעאל, שרתה רוח הקודש עליו וקראו ישמעאל: 
שם לא מדובר לענ"ד בנבואה
שלא נאמר בשם ה' אלא בשם המלאך
ואף שודאי נאמר בשליחותו של מקום.
וא"כ אין הטעם שלא אמרה מדיני הנבואה 
אלא מהולך רכיל מגלה סוד.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
אברהם לעולם לא סיפר לשרה את נבואותיו
שהרי אברהם נתנבא שיהיה לו בן משרה
ולא ידעה שרה עד שבא מלאך לבשרה.
ואולי מדיני הנבואה שלא לאומרה לאחר
עד שנאמר לנביא במפורש לומר נבואתו.
אך בפשטות זה כמו כל דבר שאין לאומרו
עד שיאמרו לו לך אמור, והולך רכיל מגלה סוד.
מצאנו שגם הגר לא גילתה לאברהם

רש"י בראשית פרשת לך לך פרק טז פסוק טו
(טו) ויקרא אברם שם וגו' - אף על פי שלא שמע אברם דברי המלאך שאמר (פסוק יא) וקראת שמו ישמעאל, שרתה רוח הקודש עליו וקראו ישמעאל: 
שם לא מדובר לענ"ד בנבואה
שלא נאמר בשם ה' אלא בשם המלאך
ואף שודאי נאמר בשליחותו של מקום.
וא"כ אין הטעם שלא אמרה מדיני הנבואה 
אלא מהולך רכיל מגלה סוד.
בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"ה
ואם היה רוצה שיגלה היה אומר לו לך אמור.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"ה
ואם היה רוצה שיגלה היה אומר לו לך אמור.
ואם היה אומר לו ה' לשחוט את בן שכנו, האם גם אז לא היה צריך לגלות לאם הילד?
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
בכל אופן קשה לראות איך זה מיישב את השאלה כאן, כי הרי זה ענין הנוגע לשרה, שהרי הוא בנה.
נוגע אליה לא מתיר לגלות סודו של הקב"ה
ואם היה רוצה שיגלה היה אומר לו לך אמור.
ואם היה אומר לו ה' לשחוט את בן שכנו, האם גם אז לא היה צריך לגלות לאם הילד?
ודאי שלא.
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
אסביר בכמה מילים את מה שכתבת
ברור שלא יתכן שאברהם יקח את בן שרה
וישחוט אותו ללא הסכמתה, אף שה' אמר לו.
אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
ובאמת, זה טענה מאוד חזקה וכבר נטענה בעבר
את זה אמר השטן לאברהם...
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
אסביר בכמה מילים את מה שכתבת
ברור שלא יתכן שאברהם יקח את בן שרה
וישחוט אותו ללא הסכמתה, אף שה' אמר לו.
אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
ובאמת, זה טענה מאוד חזקה וכבר נטענה בעבר
את זה אמר השטן לאברהם...
כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכיל
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכיל
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
כנראה שהתנחומא שהבאת ששם אברהם דוקא כן העלה את האפשרות הראשונה והפשוטה להיות 'הולך רכיל' ולגלות לה הסוד, גם הוא מדברי השטן..
אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכיל
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.
יתכן, וא"כ יוכח שאינו בבל תאמר
אך לא יעלה על הדעת שהוא בבל תאמר
אך כיוון שהוא בנה (או בנו של השכן)
יאמר אברהם אבינו את מה שלא נאמר לו לומר
למה?? כי צריך רשות?? כי לא מוסרי??
כי באיזה זכות יעשה מה שה' אמר לו על חשבון השני??
ובקיצור, טענות  (דומות לאלו) שטען השטן.
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
עץ פרי אמר:
קדמא ואזלא אמר:
עץ פרי אמר:
אם לא הבנת, מהתנחומא משמע שאין הולך רכיל
אמנם אם יש בל תאמר עד שיאמר לך אמור
הוא הדין בנבואה זו.
אלא שיכול להיות שבמציאות לא היה עצה
אלא או לומר לה, או ליקח כשאינה יודעת
ואז חשש שתאבד עצמה כמבואר שם.
פשטות דברי התנחומא מורין כי אילולא שנעשים דעתן קלות לא היתה לו סיבה לא לגלות לה, ולכן זו האפשרות הראשונה שהעלה, כן לגלות לה.
יתכן, וא"כ יוכח שאינו בבל תאמר
אך לא יעלה על הדעת שהוא בבל תאמר
אך כיוון שהוא בנה (או בנו של השכן)
יאמר אברהם אבינו את מה שלא נאמר לו לומר
למה?? כי צריך רשות?? כי לא מוסרי??
כי באיזה זכות יעשה מה שה' אמר לו על חשבון השני??
ובקיצור, טענות  (דומות לאלו) שטען השטן.
נא לא להשים דברים בפי. לא דברתי על כך שצריך את הסכמתה, כי מבואר בפרשה שלא. דברתי רק על ענין 'הולך רכיל' וכדו' או גילוי נבואה, שהוא שייך רק כשאין סיבה, אבל כאן שיש סיבה להגיד לה בהיותה אם הילד ובהיותה אשתו, זה לא שייך, ותל''מ. [ומה שלא גילה לה בשורת הבן, עי' רמב''ן].
 
 

פלוני

משתמש ותיק
פותח הנושא
עץ פרי אמר:
שוב ראיתי
ואכתוב באימה וביראה וברתת ובזיע
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא
וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה, ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה,
בבעל הטורים וז"ל "ולבכתה. כ"ף קטנה, שלא בכה אלא מעט לפי שזקנה היתה. אי נמי שהיתה כמו גורמת מיתתה שמסרה דין ועל כן נענשה היא תחילה והמאבד עצמו לדעת אין מספידין אותו".
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
פלוני אמר:
עץ פרי אמר:
שוב ראיתי
ואכתוב באימה וביראה וברתת ובזיע
מדרש תנחומא (ורשא) פרשת וירא
וירא את המקום מרחוק אמר אברהם מה אעשה אם אגלה לשרה נשים דעתן קלה עליהן בדבר קטן כ"ש בדבר גדול כזה, ואם לא אגלה לה ואגבנו ממנה בעת שלא תראה אותו תהרוג את עצמה,
בבעל הטורים וז"ל "ולבכתה. כ"ף קטנה, שלא בכה אלא מעט לפי שזקנה היתה. אי נמי שהיתה כמו גורמת מיתתה שמסרה דין ועל כן נענשה היא תחילה והמאבד עצמו לדעת אין מספידין אותו".
'שמסרה דין' כנראה הכוונה למה שאמרה 'ישפוט ד' ביני ובינך'.
 
 

עץ פרי

משתמש ותיק
רוצה להיות טוב אמר:
עץ פרי אמר:
אני מכיר כאלו שהיו אומרים על דרך המוסר
וכי בשביל לקיים מצוה שלך תקח את הילד שלה?!
בודאי. וכי יכולה לעכב ממנו לקיים ציווי המלך ?
לא קראת מה שכתבתי
פשיטא שזו שטות מוחלטת
עיוות מחשבתי ומוסרי.
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
הסיבה שהוא שמר על זה בסוד נראה לי כי חשש שאם זה התפרסם ימנעו ממנו לעשות את זה, אפילו ליצחק עצמו הוא לא סיפר
 

עץ פרי

משתמש ותיק
רוצה להיות טוב אמר:
עץ פרי אמר:
פשיטא שזו שטות מוחלטת
עיוות מחשבתי ומוסרי
???????????????
כנראה הגבת בלי לקרוא את השרשור
ובלי להבין מה שכתבתי.
אמרתי שלטעון שאם הבורא מצווה אדם במעשה
עדיין נאמר לו שצריך שלא יפגע באחר
כי מצוה שלך לא יכולה להתיר פגיעה בשני
זה עיוות מחשבתי ומוסרי.
אם עדיין אתה חושב שהסימני שאלה שלך במקומם
אז זה סימני קריאה עליך. 
 
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
מדרש תנחומא (סימן כב ): "ולמה ' בַּבֹּ קֶר'? אמר: שמא שרה תחזור בדיבורה ולא תניחני, אקום בהשכמה, קודם שתקום היא".
 
חלק עליון תַחתִית