שיעור בפרשת וירא מאדמו"ר מביטשקוב שליט"א יפו

שלמה1

משתמש ותיק
הקושיא לא מובנת, הרבה פעמים מצאנו שכתוב "אליו" ולא כתוב אל מי, כי כבר קודם מדובר עליו. וגם בתחילת פרשה מצאנו כן "ויגש אליו יהודה". ואדרבה אם יש מקום שכתוב "אל פלוני" וכבר דובר עליו קודם (לא בדקתי אם באמת יש בתורה כזה דבר), צריך לשאול למה התורה מאריכה, עדיף לקצר ולכתוב "אליו".
 

בשלמא

משתמש ותיק
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.
 

שלמה1

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.

לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה
 

בשלמא

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים
עכ"פ ברמב"ן מהדפוס הנמצא אצלי יש כזה דיוק, וכן תלמידו רבינו בחיי מזכיר דבריו, וכן בשאר ספרי קודש.
 

שלמה1

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
שלמה1 אמר:
לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים
עכ"פ ברמב"ן מהדפוס הנמצא אצלי יש כזה דיוק, וכן תלמידו רבינו בחיי מזכיר דבריו, וכן בשאר ספרי קודש.
תוכל להעתיק את הקטע או כמה מילים מתוכו כדי שאוכל לחפש ולראות על מה אתה מדבר
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
בשלמא אמר:
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.

לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה

האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
בשלמא אמר:
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.

לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה

האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
האוה"ח שואל למה כתוב וירא אליו ה', היה צריך לכתוב וירא ה' אליו.
האוה"ח לא שואל למה כתוב אליו, היה צריך לכתוב אל אברהם. זו רק שאלת האדמור.
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
בשלמא אמר:
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.

לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה

האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
בפרק יב אפשר ליישב שנכתב אל אברם ולא נכתב אליו כדי שזה לא יתפרש על הכנעני
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
בשלמא אמר:
מכיון שאלה זו כבר הופיעה בבית מדרשם של רבותינו הראשונים כמו הרמב"ן ועוד, משמע שיש בה איזה הבנה.

לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה

האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
בפרק יז באמת אין לי תירוץ מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ולא כתוב וירא ה' אליו
אלא ששם כבר יש לשאול שאלה נוספת מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר אליו ולא כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר כמו שכתוב בפרק יב
כנראה כשנמצא את התשובה על זה, זה יענה גם על זה.

והתשובה האמיתית להכל נראה לי שהיכן שכתוב אליו זה צריך להכתב לפני המילה ה' והיכן שכתוב אל אברהם זה נכתב אחרי המילה ה', אבל עדיין זה צריך הסבר למה זה כך.
 

שייגניסט

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
לא מצאתי שאלה זו ברמב"ן ולא בשאר מפרשים, וגם בגליון משמע שזה שאלה של האדמור ולא שהביא מישהו ששואל את זה

האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
בפרק יז באמת אין לי תירוץ מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ולא כתוב וירא ה' אליו
אלא ששם כבר יש לשאול שאלה נוספת מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר אליו ולא כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר כמו שכתוב בפרק יב
כנראה כשנמצא את התשובה על זה, זה יענה גם על זה.

והתשובה האמיתית להכל נראה לי שהיכן שכתוב אליו זה צריך להכתב לפני המילה ה' והיכן שכתוב אל אברהם זה נכתב אחרי המילה ה', אבל עדיין זה צריך הסבר למה זה כך.
עכ”פ נמצא ששאלת האדמו”ר היא אכן שאלה מאי שנא הכא שנאמר אליו להתם שנאמר אל אברהם 
 
 

שלמה1

משתמש ותיק
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
שייגניסט אמר:
האוה”ח הקדוש שאל זאת ראה בריש הפרשה ממש החי’ הראשון.
ויסוד השאלה היא שהנה לעיל בפרק יב פסוק ז נאמר וירא ה’ אל אברהם וכו’ וכן בפרק יז פסוק א נאמר כן ואילו הכא שאני וירא אליו.
ולפי”ז תשובה לשאלותיך לעיל וקושיה מעיקרא ליכא.
ויש להוסיף שבפרק יב הוי בתוך פרשה וכן פסוק לפני כן נאמר ויעבור אברם בארץ וכו’ ואעפ”כ נאמר בפסוק ז וירא ה’ אל אברהם וכמו”כ בפרק יז הוי כנ”ל ע”ש. ואילו הכא הוי תחילת פרשה שלא נזכר לפני”כ שם אברהם ונאמר בו וירא אליו ה’ ללא שמו ודו”ק.
בפרק יז באמת אין לי תירוץ מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ולא כתוב וירא ה' אליו
אלא ששם כבר יש לשאול שאלה נוספת מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר אליו ולא כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר כמו שכתוב בפרק יב
כנראה כשנמצא את התשובה על זה, זה יענה גם על זה.

והתשובה האמיתית להכל נראה לי שהיכן שכתוב אליו זה צריך להכתב לפני המילה ה' והיכן שכתוב אל אברהם זה נכתב אחרי המילה ה', אבל עדיין זה צריך הסבר למה זה כך.
עכ”פ נמצא ששאלת האדמו”ר היא אכן שאלה מאי שנא הכא שנאמר אליו להתם שנאמר אל אברהם 
אבל עם התירוץ של האדמור בסוף הגליון זה לא מסתדר, כי אם כן נצטרך לחפש תירוץ על ויגש אליו יהודה וכן על כל אליו ואליו שבתורה (עכ"פ שבתחילת פרשה), והוורט שלו מתרץ רק ספציפית כאן. עדיף המהלך ההפוך שהתורה תמיד מקצרת ולחפש תשובה למה שם כתוב אל אברם
 
 

שייגניסט

משתמש ותיק
שלמה1 אמר:
שייגניסט אמר:
שלמה1 אמר:
בפרק יז באמת אין לי תירוץ מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ולא כתוב וירא ה' אליו
אלא ששם כבר יש לשאול שאלה נוספת מדוע כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר אליו ולא כתוב וירא ה' אל אברם ויאמר כמו שכתוב בפרק יב
כנראה כשנמצא את התשובה על זה, זה יענה גם על זה.

והתשובה האמיתית להכל נראה לי שהיכן שכתוב אליו זה צריך להכתב לפני המילה ה' והיכן שכתוב אל אברהם זה נכתב אחרי המילה ה', אבל עדיין זה צריך הסבר למה זה כך.
עכ”פ נמצא ששאלת האדמו”ר היא אכן שאלה מאי שנא הכא שנאמר אליו להתם שנאמר אל אברהם 
אבל עם התירוץ של האדמור בסוף הגליון זה לא מסתדר, כי אם כן נצטרך לחפש תירוץ על ויגש אליו יהודה וכן על כל אליו ואליו שבתורה (עכ"פ שבתחילת פרשה), והוורט שלו מתרץ רק ספציפית כאן. עדיף המהלך ההפוך שהתורה תמיד מקצרת ולחפש תשובה למה שם כתוב אל אברם
על אף שלא ראיתי דבריו של האדמו”ר הנ”ל מחמת שאין לי אפשרות לפתוח קישורים וקבצים מ”מ דברי כת”ר נשמעים הגיוניים ישכ”ג
 
 
חלק עליון תַחתִית