פרשת וירא | גדולה הכנסת אורחים יותר מהקבלת פני שכינה

אוריאל

משתמש ותיק
יש לשאול, היאך הותר לאברהם לרוץ לקבל את פני האורחים, והלא היה עומד לפני המלך, והעומד לפני המלך בתפילה אפילו נחש כרוך על עקיבו לא יפסיק, וכן בודאי שאסור לו להפסיק תפילתו לרוץ לאורחים. ואברהם קיים כל התורה כולה, אפילו עירובי תבשילין, כאמרם ז"ל.

עוד יש לשאול, לפי השיטות דעוסק במצוה פטור מן המצוה הכוונה שאסור לו ללכת ולקיים את המצוה השניה, כיון שעסק אברהם בהקבלת פני השכינה היאך עזבה בשביל האורחים. וזה אולי יש ליישב שסבר שהוא כאפשר לקיים שניהם, וכך משמע מלשון חז"ל שאמר להקב"ה המתן לי עד שאטפל באלו.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
שמעתי פעם, לא זוכר בשם מי, ולא יודע אם זה ע"ד הפשט, שקבלת פני שכינה זה 'לעמוד לפני המלך', ולהכניס אורחים זה 'להדבק במלך', ולדבקה בו- מה הוא רחום וכו', יוצא שאברהם התקרב אליו יותר, ממצב של 'עומד לפני המלך' למצב של נדבק במלך.
כמובן שזה לא מיישב להלכה, מ"ש מעומד בתפילה שאסור להפסיק לאורחים.
 

HaimL

משתמש ותיק
דייק ממה שכתוב והוא ישב פתח האהל כחום היום. אברהם אבינו לא עמד לפני המלך, אלא השכינה הייתה מצויה אצלו. והוא לא עסק בשום מצווה (לא זוכר מצווה כזאת אצל ספרי המצוות המצויים אצלנו), הוא פשוט הקביל את פני השכינה.

ועל זה אמרו חכמים במתק לשונם גדולה הכנסת אורחים וכולי לא כהוראת הלכה (שאם אדם עומד בפני הקבלת פני השכינה או הכנסת אורחים איזו יעדיף), אלא כדי לזרז במצוות הכנסת אורחים, וגודל חשיבותה.
 
אוריאל אמר:
יש לשאול, היאך הותר לאברהם לרוץ לקבל את פני האורחים, והלא היה עומד לפני המלך, והעומד לפני המלך בתפילה אפילו נחש כרוך על עקיבו לא יפסיק, וכן בודאי שאסור לו להפסיק תפילתו לרוץ לאורחים. ואברהם קיים כל התורה כולה, אפילו עירובי תבשילין, כאמרם ז"ל.
הנה אנו לומדים מאברהם שגדולה הכנסת אורחים וכו' 
אך מניין לו לאברהם? ומי התיר לו לצאת? וכפי ששאל השואל...

שהרי כידוע הוציא חמה מנרתיקה בכדי שלא יבואו אורחים,
ואם היתה הקבלת פני שכינה יותר מהכנסת אורחים, היה מספיק שהקב"ה ביקרו וכך לא היה טורח.

(שמעתי בשם בנו של מרן הגרי"ג שליט"א  הג' ר' ישראל שליט"א)

 
 

גליק

משתמש רגיל
שאלה ותשובה זו מופיעים כבר בספרים עתיקי יומין, כגון הספר 'וויכוחא רבא' (שם מלא יותר: וויכוחא רבא בין חסיד למתנגד)
 
שמעתי מהמשגיח הגה"צ רבי דן סגל שליט"א, וזת"ד,
שמעתי מהמשגיח דקול תורה הגאון ר' גדליה זצ"ל, אם אחד עומד באמצע י"ח ופתאום בא אורח, הרי אמרו חז"ל "גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה" (שבת קכז.), ולפי זה יש להפסיק התפלה ולקבל האורח. אבל ההלכה היא לא כך, כי מה שאמרו חז"ל גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה, כל זה הוא מצד הרעיון של עצם הדבר וגדלותו, אבל אחר שגדרו לנו חז"ל דיני הלכה, יש לנו הלכות ק"ש, הלכות תפלה, וכיום אני כפופים לגדרי ההלכה.
עכ"ד.
 
שמעתי מהמשגיח הגה"צ רבי דן סגל שליט"א, וזת"ד,
שמעתי מהמשגיח דקול תורה הגאון ר' גדליה זצ"ל, אם אחד עומד באמצע י"ח ופתאום בא אורח, הרי אמרו חז"ל "גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה" (שבת קכז.), ולפי זה יש להפסיק התפלה ולקבל האורח. אבל ההלכה היא לא כך, כי מה שאמרו חז"ל גדולה הכנסת אורחים יותר מקבלת פני שכינה, כל זה הוא מצד הרעיון של עצם הדבר וגדלותו, אבל אחר שגדרו לנו חז"ל דיני הלכה, יש לנו הלכות ק"ש, הלכות תפלה, וכיום אני כפופים לגדרי ההלכה.
עכ"ד.
וכן מצאתי עתה להגרשז"א בספר הליכות שלמה תפלה עמוד סו, ע"ש.
 
חלק עליון תַחתִית