פרשת חיי שרה

אלעזר קאפח

משתמש רשום
אליעזר טוען בסיפור דברים שביקש בתפילתו ואמרתי אליה השקיני מעט מים מכדך ואמרה אלי גם אתה שתה וגו'
ורשי מבאר גם לרבות האנשים אשר איתו. 

וקשה לי בתרתי א. מדוע לא נזכר דבר זה לעיל כלל וגם לא נרמז שם? 
ועוד הרי גם פה זה לא מה שקרה. שנאמר ותמהר ותורד כדה מעליה ותאמר שתה וגם לגמליך אשקה וגו' ולא נרמז כלל שהשקתה את האנשים אשר איתו.

וכן קשה לי שבסוף דבריו אמר ואם לא הגידו לי ואפנה על ימין או על שמאל
ורשי מבאר או מבנות ישמעאל או מבנות לוט? מי התיר לו?? 
 

פרדס יוסף

משתמש רגיל
וְהָיָ֣ה הַֽנַּעֲרָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֹמַ֤ר אֵלֶ֙יהָ֙ הַטִּי־נָ֤א כַדֵּךְ֙ וְאֶשְׁתֶּ֔ה וְאָמְרָ֣ה שְׁתֵ֔ה וְגַם־גְּמַלֶּ֖יךָ אַשְׁקֶ֑ה אֹתָ֤הּ הֹכַ֙חְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיִצְחָ֔ק וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע כִּי־עָשִׂ֥יתָ חֶ֖סֶד עִם־אֲדֹנִֽי׃
 
הדבר טעון ביאור, הלא אברהם השביעו שייקח אישה רק ממשפחתו, ואם כן בהגיע אליעזר לחרן, היה לו לתור ולחפש אחר בנות משפחת אברהם, ומה מקום לתפילה בקשה ובדיקה על עין המים, ומי יימר כלל שהנערה אשר תשקהו ממשפחת אברהם אולי ממשפחה אחרת היא, ולכאורה תחילה היה לו לחזר אחר בנות משפחת אברהם, ומהן לתור אחר המשובחת שבהם.

ומבואר שרק מי שהיא ממשפחת אברהם, היא הנערה שיכולה לומר שתה וגם לגמליך אשאב, ומי שהיא אינה ממשפחת אברהם אין כלל מקום להסתפק שמא תאמר כן.
וביותר, דאף מי שהיא ממשפחת אברהם, אילו תראה אורח עומד עם גמליו על עין המים, ולא תאמר לו שתה וגם לגמליך אשאב, הרי היא כלל אינה מתאימה ליצחק, והבדיקה הזאת היא המפתח לדעת אם יש בכלל התאמה לנערה להיכנס לבית אברהם. והבן.
 

HaimL

משתמש ותיק
פרדס יוסף אמר:
וְהָיָ֣ה הַֽנַּעֲרָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֹמַ֤ר אֵלֶ֙יהָ֙ הַטִּי־נָ֤א כַדֵּךְ֙ וְאֶשְׁתֶּ֔ה וְאָמְרָ֣ה שְׁתֵ֔ה וְגַם־גְּמַלֶּ֖יךָ אַשְׁקֶ֑ה אֹתָ֤הּ הֹכַ֙חְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיִצְחָ֔ק וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע כִּי־עָשִׂ֥יתָ חֶ֖סֶד עִם־אֲדֹנִֽי׃
 
הדבר טעון ביאור, הלא אברהם השביעו שייקח אישה רק ממשפחתו, ואם כן בהגיע אליעזר לחרן, היה לו לתור ולחפש אחר בנות משפחת אברהם, ומה מקום לתפילה בקשה ובדיקה על עין המים, ומי יימר כלל שהנערה אשר תשקהו ממשפחת אברהם אולי ממשפחה אחרת היא, ולכאורה תחילה היה לו לחזר אחר בנות משפחת אברהם, ומהן לתור אחר המשובחת שבהם.

ומבואר שרק מי שהיא ממשפחת אברהם, היא הנערה שיכולה לומר שתה וגם לגמליך אשאב, ומי שהיא אינה ממשפחת אברהם אין כלל מקום להסתפק שמא תאמר כן.
וביותר, דאף מי שהיא ממשפחת אברהם, אילו תראה אורח עומד עם גמליו על עין המים, ולא תאמר לו שתה וגם לגמליך אשאב, הרי היא כלל אינה מתאימה ליצחק, והבדיקה הזאת היא המפתח לדעת אם יש בכלל התאמה לנערה להיכנס לבית אברהם. והבן.
כך סיפר העבד, אך אברהם אבינו לא השביעו, אלא על

כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק׃
ובהמשך 
... ה֗וּא יִשְׁלַ֤ח מַלְאָכוֹ֙ לְפָנֶ֔יךָ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֛ה לִבְנִ֖י מִשָּֽׁם׃

 
 

פרדס יוסף

משתמש רגיל
HaimL אמר:
פרדס יוסף אמר:
וְהָיָ֣ה הַֽנַּעֲרָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֹמַ֤ר אֵלֶ֙יהָ֙ הַטִּי־נָ֤א כַדֵּךְ֙ וְאֶשְׁתֶּ֔ה וְאָמְרָ֣ה שְׁתֵ֔ה וְגַם־גְּמַלֶּ֖יךָ אַשְׁקֶ֑ה אֹתָ֤הּ הֹכַ֙חְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיִצְחָ֔ק וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע כִּי־עָשִׂ֥יתָ חֶ֖סֶד עִם־אֲדֹנִֽי׃
 
הדבר טעון ביאור, הלא אברהם השביעו שייקח אישה רק ממשפחתו, ואם כן בהגיע אליעזר לחרן, היה לו לתור ולחפש אחר בנות משפחת אברהם, ומה מקום לתפילה בקשה ובדיקה על עין המים, ומי יימר כלל שהנערה אשר תשקהו ממשפחת אברהם אולי ממשפחה אחרת היא, ולכאורה תחילה היה לו לחזר אחר בנות משפחת אברהם, ומהן לתור אחר המשובחת שבהם.

ומבואר שרק מי שהיא ממשפחת אברהם, היא הנערה שיכולה לומר שתה וגם לגמליך אשאב, ומי שהיא אינה ממשפחת אברהם אין כלל מקום להסתפק שמא תאמר כן.
וביותר, דאף מי שהיא ממשפחת אברהם, אילו תראה אורח עומד עם גמליו על עין המים, ולא תאמר לו שתה וגם לגמליך אשאב, הרי היא כלל אינה מתאימה ליצחק, והבדיקה הזאת היא המפתח לדעת אם יש בכלל התאמה לנערה להיכנס לבית אברהם. והבן.
כך סיפר העבד, אך אברהם אבינו לא השביעו, אלא על

כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק׃
ובהמשך 
... ה֗וּא יִשְׁלַ֤ח מַלְאָכוֹ֙ לְפָנֶ֔יךָ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֛ה לִבְנִ֖י מִשָּֽׁם׃

מעניין מאד. לא שתי ליבי לזאת וגירסא דינקותא השיאני.
אך היא גופא קשיא אם לא אמר זאת אברהם, אליעזר מנ''ל ?

כעת ראיתי ברמב''ן על פסוק ז' שכתב באמת ב' דעות אי כוונת אברהם היתה על בנות משפחתו דווקא, או שאמר כן אליעזר לכבדם שישמעו לו.
 

אלעזר קאפח

משתמש רשום
פותח הנושא
מחילה מכבוד תורתם טרם הבנתי איך הדברים שנכתבו כאן ענו על חלק מהשאלות?
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
פרדס יוסף אמר:
HaimL אמר:
כך סיפר העבד, אך אברהם אבינו לא השביעו, אלא על

כִּ֧י אֶל־אַרְצִ֛י וְאֶל־מוֹלַדְתִּ֖י תֵּלֵ֑ךְ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֖ה לִבְנִ֥י לְיִצְחָֽק׃
ובהמשך 
... ה֗וּא יִשְׁלַ֤ח מַלְאָכוֹ֙ לְפָנֶ֔יךָ וְלָקַחְתָּ֥ אִשָּׁ֛ה לִבְנִ֖י מִשָּֽׁם׃

מעניין מאד. לא שתי ליבי לזאת וגירסא דינקותא השיאני.
אך היא גופא קשיא אם לא אמר זאת אברהם, אליעזר מנ''ל ?

כעת ראיתי ברמב''ן על פסוק ז' שכתב באמת ב' דעות אי כוונת אברהם היתה על בנות משפחתו דווקא, או שאמר כן אליעזר לכבדם שישמעו לו.
מלבי"ם פרשת חיי שרה
(י) ויקח העבד. הנה אברהם לא השביעו רק שילך אל ארצו ואל מולדתו ליקח אשה משם, היינו שיקח אשה מעיר חרן, ולא הקפיד שתהיה דוקא ממשפחתו, שעקר היה בעיניו שלא תהיה מבנות הכנעני, ובזה היה שליחות העבד שיחקור אחר אשה הראויה ליצחק, היינו שתהיה יפ"ת וטובה בשכלה ובמדותיה, 
(כב) ויהי כאשר כלו הגמלים לשתות וראה שאין מבקשת ממנו שום דבר, אז ויקח האיש נזם זהב וכו', והמפרשים תמהו איך נתן לה המתנות קודם ששאל אותה בת מי את, ולדרכי לא קשה מידי, כי אברהם לא צוה לו כלל שיקח ממשפחתו, רק שיקח אשה מארץ מולדתו, וכל אשה שהיא מחרן ראויה לזה אם ימצא בה המעלות הראויות שתהיה אשת יצחק, וע"כ נתן לה תיכף המתנות:
(כג) ויאמר בת מי את. שאלה זאת לא היה לדעת אם היא ממשפחת אברהם, שלא עלה על לבו כלל שיזדמן שתצא בת ממשפחה זאת לשאוב מים, שידע שמשפחת אברהם הם עשירים ואין שולחים בנותיהם למים, רק שאל לדעת שם אביה וגם אם יוכל להתאכסן שם:
(כד - כה) ותאמר. על השאלה בת מי את, השיבה בת בתואל, ומפני שנחור הוליד גם מפילגשו אמרה בן מלכה, ר"ל בן הגבירה, ונגד השאלה הב' אמרה גם תבן, וגו':
(כז) אשר לא עזב. כי חוץ ממה שנתקיים הסימן שעשה לו ראה שנזדמן מה שלא ביקש כלל, שנערה זו תהיה ממשפחת אברהם, ובפרט שיציאתה לשאוב מים היה שלא כדרך הרגיל רק ע"י השגחת ה', 

א] הנה אברהם לא הקפיד כלל שתהיה האשה ממשפחתו, רק שתהיה מארצו ומולדתו כמ"ש אל ארצי ואל מולדתי תלך. והיה עקר האזהרה שלא יקח מבנות הכנעני, אף שלא ימצא אשה בארצו כמ"ש למעלה, וזאת לא יכול להגיד להם, שלא היה הדבר נכנס באזניהם כלל, והיו שואלים וכי אפשר שלא נמצא אשה טובה אחת מאלף גם בארץ כנען ויש נשים רעות גם בארם נהרים, ולכן אמר להם שאברהם לא מאס כלל בבנות כנען, נהפוך הוא שבאם לא ימצא אשה ממשפחתו, יקח מבנות כנען שהיא ארצו עתה, רק שנותן הקדימה למשפחתו מצד אהבת הקרובים, וע"ז במ"ש שלא יקח אשה מבנות כנען לא אמר אשר אנכי יושב בקרבו, רק אשר אנכי יושב בארצו, שפירושו בהפך, אף שאני יושב בארצו ויש להם משפט הקדימה על בנות ארצות אחרות אף על בנות ארץ מולדתו, בכ"ז יש לבית אביו קדימה אליהם מצד הקירבה, וכן אברהם אמר כי אל ארצי ואל מולדתי תלך, והוא אמר אם לא אל בית אבי תלך ואל משפחתי, ר"ל בית אבי קודמים, ואם לא ימצא בבית אביו יקח ממשפחתו, ולא אמר כי אל בית אבי תלך רק אם לא שהוא תנאי בשלילה הקודמת, שלא תקח אשה מבנות כנען אם לא תלך אל בית אבי, שאז יש לך רשות לקחת מבנות הכנעני:

ויעוין שם עוד אריכות נפלאה
 
חלק עליון תַחתִית