אין גבול לדרישות ?

מסתפק במועט

משתמש ותיק
אליעזר מצפה שרבקה תשקה אותו ומיוזמתה תשקה גם את גמליו. והיא באמת עושה זאת.
מה פתאום שנערה תעשה כזה דבר, גם אם היא בעלת חסד מופלגת. זה  נראה לעין ממש מופרז שנערה תטרח כך עבור גבר שיכול בעצמו לעשות זאת היטב
 

HaimL

משתמש ותיק
הריני להציע ביאור קצת מחודש, ובסגנון מאוד חופשי.

מה היו הנערות עושות פעם? לא היו סמינרים, לא היו אולפנות, ולא היו מדרשות לבנות.

במקרה הטוב, היו יוצאות לפטפט עם חברות. ובמקרה הגרוע, עם חברים.

אם נערה הייתה ממהרת לדרכה, סימן שאצה לה הדרך לבטל זמן בפטפוטים, או גרוע מכך. אם יש לה סבלנות, אות הוא, שהיא נערה מחושבת ותכליתית, ומעדיפה לדאוג לעוברי אורח צמאים, ולגמליהם, מאשר לכלות זמן בדב"ט.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
יש גבול לדרישות, אבל בדיוק בכך היא נבחנה, שהיא את שלה עשתה בשביל להיטיב עם הבריות ללא חשבונות.
זה מה שחיפש אליעזר במבחן.
יש אנשים שמרגישים פראיירים לעשות בשביל השני אם הוא יכול לבד. אליעזר לא רצה כזו.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
יש גבול לדרישות, אבל בדיוק בכך היא נבחנה, שהיא את שלה עשתה בשביל להיטיב עם הבריות ללא חשבונות.
זה מה שחיפש אליעזר במבחן.
יש אנשים שמרגישים פראיירים לעשות בשביל השני אם הוא יכול לבד. אליעזר לא רצה כזו.

לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היאשייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
הריני להציע ביאור קצת מחודש, ובסגנון מאוד חופשי.

מה היו הנערות עושות פעם? לא היו סמינרים, לא היו אולפנות, ולא היו מדרשות לבנות.

במקרה הטוב, היו יוצאות לפטפט עם חברות. ובמקרה הגרוע, עם חברים.

אם נערה הייתה ממהרת לדרכה, סימן שאצה לה הדרך לבטל זמן בפטפוטים, או גרוע מכך. אם יש לה סבלנות, אות הוא, שהיא נערה מחושבת ותכליתית, ומעדיפה לדאוג לעוברי אורח צמאים, ולגמליהם, מאשר לכלות זמן בדב"ט.
מה עם קצת תהילים ? 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
HaimL אמר:
הריני להציע ביאור קצת מחודש, ובסגנון מאוד חופשי.

מה היו הנערות עושות פעם? לא היו סמינרים, לא היו אולפנות, ולא היו מדרשות לבנות.

במקרה הטוב, היו יוצאות לפטפט עם חברות. ובמקרה הגרוע, עם חברים.

אם נערה הייתה ממהרת לדרכה, סימן שאצה לה הדרך לבטל זמן בפטפוטים, או גרוע מכך. אם יש לה סבלנות, אות הוא, שהיא נערה מחושבת ותכליתית, ומעדיפה לדאוג לעוברי אורח צמאים, ולגמליהם, מאשר לכלות זמן בדב"ט.
מה עם קצת תהילים ? 
כמובן, תוך כדי שאיבה והשקייה...
 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
שאר לעמו אמר:
יש גבול לדרישות, אבל בדיוק בכך היא נבחנה, שהיא את שלה עשתה בשביל להיטיב עם הבריות ללא חשבונות.
זה מה שחיפש אליעזר במבחן.
יש אנשים שמרגישים פראיירים לעשות בשביל השני אם הוא יכול לבד. אליעזר לא רצה כזו.

לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היא שייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
אני יודע מה אני אני אומר, השאלה אם כבודו רוצה לשמוע. אני מניח שהמטרה היא לא להישאר בקושיא, אלא לנסות ולהבין.
ובכן, אילו לא היתה עושה כן, איננה בעלת חסד ברמה שבביתו של אברהם אבינו נדרש. בדיוק כך. (וזה פשוטו של מקרא. לא דרש).
 
שאר לעמו אמר:
מסתפק במועט אמר:
שאר לעמו אמר:
יש גבול לדרישות, אבל בדיוק בכך היא נבחנה, שהיא את שלה עשתה בשביל להיטיב עם הבריות ללא חשבונות.
זה מה שחיפש אליעזר במבחן.
יש אנשים שמרגישים פראיירים לעשות בשביל השני אם הוא יכול לבד. אליעזר לא רצה כזו.

לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היא שייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
אני שומע היטב.. שאתה מנסה להשאר בקושיתך במקום להבין.
היא לא בעלת חסד ברמה שביתו של אברהם אבינו מחפשים. בדיוק כך. (וזה פשוטו של מקרא. לא דרש).
לענ''ד הוא סימן בעלמא, ועניין חסד לא הוזכר לא בבקשת אליעזר ולא בבקשת אברהם.

ושפיר קשיא ליה, לתת לבת ג' (לרש''י, ועכ''פ בת י''ד לתוס') למלאות מים עבוד גמלים, כשהיא ממלאת מכד שאין בו ליטרים רבים, שאינו נקרא 'נוד' או חבית', והספוק מוכיח שגומאים ממנו מים ישירות, ולמלאותו שוב ושוב, יל''ד אם זה חסד
 
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
שאר לעמו אמר:
מסתפק במועט אמר:
שאר לעמו אמר:
יש גבול לדרישות, אבל בדיוק בכך היא נבחנה, שהיא את שלה עשתה בשביל להיטיב עם הבריות ללא חשבונות.
זה מה שחיפש אליעזר במבחן.
יש אנשים שמרגישים פראיירים לעשות בשביל השני אם הוא יכול לבד. אליעזר לא רצה כזו.

לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היא שייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
אני שומע היטב.. שאתה מנסה להשאר בקושיתך במקום להבין.
היא לא בעלת חסד ברמה שביתו של אברהם אבינו מחפשים. בדיוק כך. (וזה פשוטו של מקרא. לא דרש).


אני אומר לך שאתה לא שומע היטב ומאשים לחינם. מדובר לדעתך בהבנה כ"כ פשוטה עד שמי שקשה לו עם זה... 

נראה לי שלא מוצאים אח ורע לרמה כזו של הטבה וחסד בתורה שבכתב ובע"פ, זה משהו יוצא דופן לפי התרשמותי. נכון שהתרגלנו לשמוע את זה כל שנה בביכ"נ וגם לקרוא שמו"ת ולדבר על מידת החסד, אבל זה די קשה להבנה. 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
שאר לעמו אמר:
מסתפק במועט אמר:
לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היא שייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
אני שומע היטב.. שאתה מנסה להשאר בקושיתך במקום להבין.
היא לא בעלת חסד ברמה שביתו של אברהם אבינו מחפשים. בדיוק כך. (וזה פשוטו של מקרא. לא דרש).
לענ''ד הוא סימן בעלמא, ועניין חסד לא הוזכר לא בבקשת אליעזר ולא בבקשת אברהם.

ושפיר קשיא ליה, לתת לבת ג' (לרש''י, ועכ''פ בת י''ד לתוס') למלאות מים עבוד גמלים, כשהיא ממלאת מכד שאין בו ליטרים רבים, שאינו נקרא 'נוד' או חבית', והספוק מוכיח שגומאים ממנו מים ישירות, ולמלאותו שוב ושוב, יל''ד אם זה חסד
א"צ לפנים שאליעזר לא ניחש בדבר הבל, אלא בדבר שרצה לבוחנה. וכדפירש"י 'אותה הוכחת: ראויה היא לו שתהא גומ"ח, וכדאי ליכנס בביתו של אברהם אבינו'.
שזהו חסד להשקות האורחים זה ברור. השאלה אם נדרש ממנה - לא. ואעפ"כ רק מי שתעשה בלי שנדרש ממנה ראויה לבית אברהם שמסר נפשו בשלישי למילתו וחמה יצאה מנרתיקה, לחזר אחר האורחים.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
שאר לעמו אמר:
מסתפק במועט אמר:
לא מבין. אם רבקה לא היתה מציעה השקיה לכל צי הגמלים, אז היא שייכת למחנה המרגישים פראיירים , והיא כבר לא בעלת חסד ?
אתה שומע מה אתה אומר ? 
אני שומע היטב.. שאתה מנסה להשאר בקושיתך במקום להבין.
היא לא בעלת חסד ברמה שביתו של אברהם אבינו מחפשים. בדיוק כך. (וזה פשוטו של מקרא. לא דרש).
אני אומר לך שאתה לא שומע היטב ומאשים לחינם. מדובר לדעתך בהבנה כ"כ פשוטה עד שמי שקשה לו עם זה... 

נראה לי שלא מוצאים אח ורע לרמה כזו של הטבה וחסד בתורה שבכתב ובע"פ, זה משהו יוצא דופן לפי התרשמותי. נכון שהתרגלנו לשמוע את זה כל שנה בביכ"נ וגם לקרוא שמו"ת ולדבר על מידת החסד, אבל זה די קשה להבנה. 
דקא כן מצאתי בתורה אצל מי שחיפש כלה לבנו. כמו שציינתי שאאע"ה יצא מסוכן בשלישי למילתו וחמה יצאה מנרתיקה וחיפש אורחים, וכשמצאם שחט ג' בקרים עבורם. גם זה מעשה שקורים בתורה כל שנה בלי לשים לב על עומק מידת החסד.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
נכון . זה היה לנו לפני מס' ימים. עדיין אצל רבקה זה הרבה יותר רחוק מההבנה. כאן יש עניין של הכנסת אורחים ,ואאע"ה עשה את זה עד הקצה מתוך השתוקקות לאורחים. אבל ברבקה זה נראה - אני אומר בזהירות, נראה לעיני הכהות- מעשה חסר פשר. ילדה תלך ותתאמץ בדבר שגבר יכול לעשות הרבה יותר טוב ממנה ? תתאמץ בשבילו? ועוד מיוזמתה ?
לא יודע , אולי באמת אני רחוק מאוד ממידת החסד, ולכן איני מבין.
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
כולנו רחוקים ממידת החסד בשלמותה, אבל שואפים להגיע למעלת אבותינו.
ראשית, הנושא של ילדה הוא מבט מטעה לפעמים, שהרי היתה ראויה לנישואין ליצחק אבינו, ושלמה במידותיה, עד כדי שכשבאה האהלה שרה אמו חזרו הניסים לאהל כמו שהיה אצל שרה כדאמרו חז"ל (ופשוט שזה בזכותה, בגלל שלמות מעשיה). וע"כ שהיתה בתכלית מעלת השלמות האנושית.
ואת מידת רצון להטבה מוחלטת, הוא מה שחיפש אליעזר בבקשו אשה ליצחק. וזה מה שהיה ברבקה, הרצון השלם להיטיב, כמו אצל אברהם.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
HaimL אמר:
הריני להציע ביאור קצת מחודש, ובסגנון מאוד חופשי.

מה היו הנערות עושות פעם? לא היו סמינרים, לא היו אולפנות, ולא היו מדרשות לבנות.

במקרה הטוב, היו יוצאות לפטפט עם חברות. ובמקרה הגרוע, עם חברים.

אם נערה הייתה ממהרת לדרכה, סימן שאצה לה הדרך לבטל זמן בפטפוטים, או גרוע מכך. אם יש לה סבלנות, אות הוא, שהיא נערה מחושבת ותכליתית, ומעדיפה לדאוג לעוברי אורח צמאים, ולגמליהם, מאשר לכלות זמן בדב"ט.
אהבתי...

אך בל נשכח, שאז, לא כמו היום.
מלאכת הבית היתה מרובה. לא נראה לי שהיה כל כך הרבה זמן לפיטפוטי חברות.

הרי לא גרו ברבי קומות וצפיפות אוכלסין.
וכדי לפגוש חברות זה זמן הליכה וטירחה.


 
 

למד לשונך לומר

משתמש רגיל
נצא מנקודת הנחה שרגיל היה אצל רבקה שהמים עולים לקראתה ,ולכן שאבה רבקה מתוך הנחה שהאורח יצטרך פי כמה להתאמץ לשאוב מים, היות ולקראתו לא יעלו המים...
זוהי ההגדרה המדויקת לחסד, רתימת היכולת האישית שלך לעזרה לאחרים שלא ניחנו ביכולת זו.
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
אליעזר מצפה שרבקה תשקה אותו ומיוזמתה תשקה גם את גמליו. והיא באמת עושה זאת.
מה פתאום שנערה תעשה כזה דבר, גם אם היא בעלת חסד מופלגת. זה  נראה לעין ממש מופרז שנערה תטרח כך עבור גבר שיכול בעצמו לעשות זאת היטב
אכן, זו מציאות מוזרה, רק שהיא מוזרה לנו, כי החיים מאוד שונים.

בואו נעשה תרגיל מחשבתי,
לו אליעזר היה בודק זאת בזמנינו.
כיצד היה בודק זאת?


 
 

למד לשונך לומר

משתמש רגיל
מסתפק במועט אמר:
אליעזר מצפה שרבקה תשקה אותו ומיוזמתה תשקה גם את גמליו. והיא באמת עושה זאת.
מה פתאום שנערה תעשה כזה דבר, גם אם היא בעלת חסד מופלגת. זה  נראה לעין ממש מופרז שנערה תטרח כך עבור גבר שיכול בעצמו לעשות זאת היטב
נצא מנקודת הנחה שרגיל היה אצל רבקה שהמים עולים לקראתה ,ולכן שאבה רבקה מתוך הנחה שהאורח יצטרך פי כמה להתאמץ לשאוב מים, היות ולקראתו לא יעלו המים...
זוהי ההגדרה המדויקת לחסד, רתימת היכולת האישית שלך לעזרה לאחרים שלא ניחנו ביכולת זו.
 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
נכון . זה היה לנו לפני מס' ימים. עדיין אצל רבקה זה הרבה יותר רחוק מההבנה. כאן יש עניין של הכנסת אורחים ,ואאע"ה עשה את זה עד הקצה מתוך השתוקקות לאורחים. אבל ברבקה זה נראה - אני אומר בזהירות, נראה לעיני הכהות- מעשה חסר פשר. ילדה תלך ותתאמץ בדבר שגבר יכול לעשות הרבה יותר טוב ממנה ? תתאמץ בשבילו? ועוד מיוזמתה ?
לא יודע , אולי באמת אני רחוק מאוד ממידת החסד, ולכן איני מבין.
מסגנון שאלותיך, לא נתקלת בסביבתך באנשי חסד ברמה גבוהה, רק בכאלה שעושים מה שהדין מחייב. 
לא זה מה שאליעזר חיפש. 
 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
ברור שההסתכלות שלנו על ילדה בת 3 כלל לא רלוונטית לרבקה אמנו. ילדה בת 3 שמוכרת לנו לא אמורה לעמוד במבחן כלשהו.
אברהם אבינו לא חיפש רק אשה ליצחק, הוא חיפש אמא לכלל ישראל!
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אני ישבתי פעם בסעודת שבע ברכות וקם אברך אחד מחברי החתן וקאמר "אני כחבר וידיד נאמן להחתן, אבל עם קצת ניסיון בחיי נישואין, ארשה לעצמי ללמד אותו קצת דרכי "שלום בית".
וכך הוא אמר:
כשהאשה מבקשת מהבעל לעשות משהו עבורה, והוא נענה לה ועושה לה, זה מוסיף בשלום בית, וכן להיפך כשהבעל מבקש מהאשה לעשות משהו, והיא נענית לו, זה גם מוסיף לשלום בית, לא רק מצידו אלא גם מצידה, שהרי האשה אוהבת כשהבעל סומך עליה ומבקש ממנה לעשות עבורו בדברים, וזה די קל להבין, אבל יש משהו שלא כל אחד מבין, והוא "שיש גבול!" - והיינו כשאשתך מבקשת ממך כל דבר קטן, גם כשהיא לא עסוקה, וגם כשהיא יכולה לעשות את זה לבד בלי שום בעיה, ואתה רואה שהיא "מנצלת את טובך" לבקש ממך טובות, אתה לא אמור להתנהג כמו פרייר שלה ולעשות לה כל דבר שתבקש, וכן הפוך, כשתבקש ממנה לעשות עבורך דברים ואתה תשב עם רגליים על השולחן ותצפה ממנה שתשרת אותך, זה לא יוסיף לשלום בית של אף אחד- ולא עוד אלא שזה יפגום בשלום בית כי האשה איננה מעוניינת שבעלה יעשה עצמו כ"פרייר" שלה - וגם הבעל לא מעוניין שאשתו תעשה את עצמה כ"פריירית" שלו!"
והוא סיים את דבריו במילים, "כל אחד מבני בני הזוג צריכים לזכור שהוא מלך והיא מלכה "והם לא פרייארים של אף אחד, גם לא של בני זוגם!!" מזל טוב מזל טוב.

אחרי שהוא דיבר קם איזה יהודי מבוגר, ?(לא משגיח ולא ראש ישיבה) ואמר אני רוצה להתייחס לדרשת הדובר לפני, יתכן שבדור של היום כך הוא ההסתכלות על "שלום בית" אבל אני רק רוצה לציין שהיו זמנים שלא היה כך, והזמנים האלה הם "לנצח נצחים", שהרי התורה הוא ניצחי, ובתורה יש סיפור ארוך של יהודי שבא לבקש מאיזה אשה, בת 3, שתיתן לו מים לשתות, והיא נענתה והוסיפה שתה וגם לגמלך אשתה, (ומבואר במדרש שהשקתה גם לכל האנשים שהיו אתו), והיא לא "חששה" שאולי זה לא ימצא חן בעיניו שהיא "פרייארית שלו"
, וכ"ש שלא מנעה בעצמה מלעשות כן כיון שהיא לא אמורה להיות פרייארית שלו, וכן האיש בעצמו "חשב" שזה יהיה מעלה אם היא תעשה כן, ו"לא הבין" את "הטיאוריה החשובה" שידינו העלה עכישו שהאשה לא אמורה להיות פרייארית של האיש".
והסיבה לכל זה הוא פשוט מאוד, שהתורה מלמדת אותנו שרק מי שעושה חסד לשני משום ש"רצונות אישיים", או בגלל ש"מגיע לו" אז יש חשבונות של "יש גבול ואני לא פרייר שלו", אבל מי שעושה חסד משום "מידת החסד" אין אצלו מושג של פרייר ופרייארית" כלל!
וישב היהודי המבוגר במקומו.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
מלבי"ם בראשית פרק כד
שתאמר אלי שתה וגם גמליך אשקה, שזה סימן על חכמתה וטוב לבה, שאז ראוי שתחשוב בלבה האיש הזה בודאי יש לו איזה כאב בידיו, שלכן אינו יכול לשאוב מן העין ולא להטות הכד בעצמו,


ראיתי משהו שהסביר שהיה אסור לאורחים לקחת בלי רשות ולכן רק היא יכלה להביא לו
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לפי ההסבר שנתבאר בשם הרב שדרש בשבע ברכות שהבאתי בתגובתי , אין כאן "סברת כרס" כלל וכלל!
אלא לימוד של תורה שהטענה "אני לא פריארית" הוא נגד יסוד מידת החסד של בית אברהם אבינו, ושהוא סימן לבנים לנצח.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
יערב שיחי אמר:
העיסוק בתורתינו הק' איננו תלוי וותק ...
פותח האשכול הקשה וביקש הסבר בפשט הכתובים.

בענין זה סברות כרס הן פסולות ומחוץ לתחום.

''ביאורים בסגנון מאד חופשי'' אין להם מקום בפשט הכתובים, למעט כשאר מנסים להמחיש רעיון נחמד בקידושא רבא.

אולי הפורום הוא שלך,
אבל התורה היא של כלל ישראל, וזכותו וחובתו של כל יחיד להזדעק כאשר מתייחסים אליה בקלות ראש מסויימת.
אולי תואיל להסביר מה בין סברא זו להמצאה שהמציא המלבי"ם בעניין שהביא הרב @huo yuc יום טוב ?
אפשר לאהוב את התירוץ אפשר לא לאהוב.
אפשר גם להתעקש שזה לא שאילה,
אבל במקרה הזה לא זכיתי למצוא בסברא זו סברת כרס יותר מהמצאת המלבי"ם שהיא סברה שכנראה כואב לו היד.
אני לא רואה המצאה כ"כ גדולה בדברי המלבי"ם. הוא סה"כ מסביר (להבנתי) שאין כאן נושא של פרייאריות, והרי כבר בפרשת 'עזוב תעזוב עמו' למדנו שיש תנאי 'עמו' וכידוע, ועכ"ר שאם היא עזרה לו זה משום שתלתה בזה שיש לו איזה מניעה ולכן הוא מבקש עזרה, לדוגמא כאב יד. ומההשתדלות היתירה שלה נראית גדלותה המיוחדת בחסד.
לא כזה 'גרויסע המצאה'.
 

משה אמת

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
לפי ההסבר שנתבאר בשם הרב שדרש בשבע ברכות שהבאתי בתגובתי , אין כאן "סברת כרס" כלל וכלל!
אלא לימוד של תורה שהטענה "אני לא פריארית" הוא נגד יסוד מידת החסד של בית אברהם אבינו, ושהוא סימן לבנים לנצח.
מצד שני, המלבי"ם אוחז לא כך.
כלומר, שאילו אין לתלות הדבר אלא בניצול בעלמא, שוב אין מקום לחסד כלל.
והלכה כדברי מי?
 

למד לשונך לומר

משתמש רגיל
יושב אוהלים אמר:
אחרי שהוא דיבר קם איזה יהודי מבוגר, ?(לא משגיח ולא ראש ישיבה) ואמר אני רוצה להתייחס לדרשת הדובר לפני, יתכן שבדור של היום כך הוא ההסתכלות על "שלום בית" אבל אני רק רוצה לציין שהיו זמנים שלא היה כך, והזמנים האלה הם "לנצח נצחים", שהרי התורה הוא ניצחי, ובתורה יש סיפור ארוך של יהודי שבא לבקש מאיזה אשה, בת 3, שתיתן לו מים לשתות, והיא נענתה והוסיפה שתה וגם לגמלך אשתה, (ומבואר במדרש שהשקתה גם לכל האנשים שהיו אתו), והיא לא "חששה" שאולי זה לא ימצא חן בעיניו שהיא "פרייארית שלו"


יש לציין שאליעזר לא היה "איזה יהודי" כהגדרתך, אלא עבד כנעני, ומן הסתם היה לבוש כעבד או ככנעני ולהגיד שבחה שאף על פי כן לא נמנעה רבקה מלהיות "פראיירית", וצא וראה מה נסתבב מ"פראייריות" זו- כל קיום עם ישראל.
ומידה טובה מרובה לעשות חסד לאיש מזרע היהודים, כמה מעלות טובות עלולות לבוא על ידי כך, ותורה היא ולימוד היא צריכה.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
יערב שיחי אמר:
מסתפק במועט אמר:
נכון . זה היה לנו לפני מס' ימים. עדיין אצל רבקה זה הרבה יותר רחוק מההבנה. כאן יש עניין של הכנסת אורחים ,ואאע"ה עשה את זה עד הקצה מתוך השתוקקות לאורחים. אבל ברבקה זה נראה - אני אומר בזהירות, נראה לעיני הכהות- מעשה חסר פשר. ילדה תלך ותתאמץ בדבר שגבר יכול לעשות הרבה יותר טוב ממנה ? תתאמץ בשבילו? ועוד מיוזמתה ?
לא יודע , אולי באמת אני רחוק מאוד ממידת החסד, ולכן איני מבין.
מסגנון שאלותיך, לא נתקלת בסביבתך באנשי חסד ברמה גבוהה, רק בכאלה שעושים מה שהדין מחייב. 
לא זה מה שאליעזר חיפש. 
אבל אתה נתקלת. אז אולי תתאר לנו מעשה חסד שאיכשהו יזכיר את מעשה החסד של רבקה.
לגבי ההנגדה שעשית בין חסד ברמה גבוהה, לבין מה שהדין מחייב: 
1."מה שהדין מחייב" -כוונתך למעשי חסד שהדין מחייב, או להליכה בשורת הדין מבלי לעשות חסדים ?
2. באותה מידה יכלת להפוך את המשפט, ויתכן שהוא מתאר מציאות יותר רווחת."כאלה שעושים מה שהדין מחייב או רק חסד".אסביר א"ע. אעפ"י שהמידרג שלנו מצפה שאנשים שכבר עושים מה שחייבים יעלו לדרגת חסד , מאוד מצוי ההיפך, אנשים מתחסדים עם הבריות, אבל לא מקיימים חובות בסיסיות. 
(קצת קשורה ולא קשורה משפט ששמעתי מא' מחכמי הדור : "יש הרב חסד בחברה שלנו, אבל אין רחמים".)

 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
משה אמת אמר:
יושב אוהלים אמר:
לפי ההסבר שנתבאר בשם הרב שדרש בשבע ברכות שהבאתי בתגובתי , אין כאן "סברת כרס" כלל וכלל!
אלא לימוד של תורה שהטענה "אני לא פריארית" הוא נגד יסוד מידת החסד של בית אברהם אבינו, ושהוא סימן לבנים לנצח.
מצד שני, המלבי"ם אוחז לא כך.
כלומר, שאילו אין לתלות הדבר אלא בניצול בעלמא, שוב אין מקום לחסד כלל.
והלכה כדברי מי?
ממש לאו דווקא. 
המלבים נתן הסבר הגון, ולא בא לאפוקי, זה לא רמב"ם. 
 
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
אבל אתה נתקלת. אז אולי תתאר לנו מעשה חסד שאיכשהו יזכיר את מעשה החסד של רבקה.
זכיתי גם ראיתי מלאכים בדמות אנשים לא אחד ולא שנים, שהטבה כלשהי לזולתם עלתה בעיניהם על כל מחמדי תבל, ואיני רואה מקום לפורטם כאן.
 

יערב שיחי

משתמש ותיק
מסתפק במועט אמר:
מאוד מצוי ההיפך, אנשים מתחסדים עם הבריות, אבל לא מקיימים חובות בסיסיות.
עם כל הכבוד, גם אם יש אמת בדברים אינם נוגעים לענייננו.
אאע''ה שלח לבדוק מידות ותו לא, ואין לנו שום אינדיקציה מה היה מצבה של רבקה מבחינת קיום חיובים כלשהם, אם בכלל הכירה את המושג.
אאע''ה התעקש על משפחתו בגלל המידות טובות הטבועות.
גרים מדקדקים במצוות היו לו למכביר בביתו.
 

מסתפק במועט

משתמש ותיק
פותח הנושא
יערב שיחי אמר:
מסתפק במועט אמר:
אבל אתה נתקלת. אז אולי תתאר לנו מעשה חסד שאיכשהו יזכיר את מעשה החסד של רבקה.
זכיתי גם ראיתי מלאכים בדמות אנשים לא אחד ולא שנים, שהטבה כלשהי לזולתם עלתה בעיניהם על כל מחמדי תבל, ואיני רואה מקום לפורטם כאן.

אז מה אתה כן רואה מקום כאן ? לקבוע איזה רמה של חסד אני מכיר ? את זה גם ראית אצל המלאכים ?
 
חלק עליון תַחתִית