דמעות למלאכים

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 189
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 148 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

דמעות למלאכים

שליחה על ידי נתן הבבלי » 17 מאי 2020, 23:41

: "ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות" (כ"ז, א') ופרש"י ותכהין - כשנעקד על גבי המזבח והיה אביו רוצה לשחטו, באותה שעה נפתחו השמים וראו מלאכי השרת והיו בוכים וירדו דמעותיהם ונפלו על עיניו, לפיכך כהו עיניו. וצ"ב מה הפשט בזה איזה דמעות יש למלאכים, ואת"ל דהוי כביכול וְכַמָּשָׁל א"כ מה הנמשל. ואיך כהו עיניו למעשה.


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2729
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 744 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: דמעות למלאכים

שליחה על ידי נדיב לב » 17 מאי 2020, 23:53

הכתב סופר על המקום פירש וז"ל: ויהי כי זקן יצחק ותכהין עיניו מראות. פרש"י כדי שיטול יעקב את הברכות. ד"א ותכהין עיניו על מה כהו עיניו כשנעקד ע"ג המזבח והיה אביו רוצה לשחטו באו מלאכי השרת והיו בוכים וירדו דמעותיהן על עיניו של יצחק. וצריך להבין כונת המאמר שירדו דמעותיהם, ואין לו מובן כפשוטו שהמלאכים הזילו דמעות. ואף אם ננקוט כפשוטו איך ירדו דוקא על עיניו של יצחק, ושומר מצוה לא ידע דבר רע, ואיך כהו עיניו מזה. ונ"ל לפרש, כי צריך להבין מה היה בכיית המלאכים על יצחק, הלא היה באותו זמן במדרגה העליונה שיכול אדם לבוא, שמסר נפשו בשמחה וחדוה לפני הקב"ה, ומה לו לחיות עוד, וכבר בא אל תכליתו האמיתי, אלא שהיה תכלית חיותו עוד כדי להוליד את יעקב ולהעמיד אומה ישראלית, אלא שהוליד ג"כ את עשו שיהיה הבכור וראוי לברכו, וכ' רמב"ן שאם נתברך עשו לא היתה תקומה ליעקב עוד, כי אמרה רבקה [להלן פ' ז] לפני ד' לפני מותו שהבינה שברכה זו תהיה לפני ה' ולא תהיה תקומה ליעקב, וא"כ טוב שיעקד יצחק לפני ה' ולא יוליד את עשו הרשע וליעקב שהוליד לא יהיה תקומה. ולכן עשה ה' זאת וקבל בכיית המלאכים ותחינתם עבור יצחק, וכהו מיד עיני יצחק כדי שיטעה ויברך יעקב ולא עשו ותצמח ממנו קרן ישו אל. והיינו ע"ד מליצה כדרך המדרש, שירדו דמעותיהם של המלאכים על עיניו של יצחק וכהו, דהיינו שבכי' שלהם גרמה ופעלה שכהו עיניו של יצחק ונתקבלה תפלתם כנ"ל:

בפירוש הריב"א על המקום כתב: ותכהין עיניו מראות. י"מ ותכהין עיניו מראות מדמעות המלאכים שנפלו בעיניו בשעת העקדה, ומפרש בפסיקתא שבשעה שרצה אברהם לשחוט את בנו נסתכל בנו למעלה ונפתחו לו ז' רקיעים וראה הקב"ה, אמר הקב"ה כתוב לא יראני האדם וחי והוא ראה אותי אכה את עיניו ויהא חשוב כמת, עוד מפרש ותכהין עיניו מראות ברעתו של רשע:

ובספר ישעיה פרק לג פסוק ז אנו מוצאים לפי אחד הפירושים על בכיים של מלאכים -'הן אראלם צעקו חצה מלאכי שלום מר יבכיון'.


שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא

חזור אל “תולדות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח