הברכות - כעס עשיו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק
סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 14:27

איך עשיו ידע שזה יעקב?


מ אלישע
הודעות: 1020
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי מ אלישע » 19 נובמבר 2020, 14:35

יצחק אבינו אמר לו "בא אחיך".

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 14:46

ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}


ערבה
הודעות: 455
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי ערבה » 19 נובמבר 2020, 14:49

הקול קול יעקב.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 14:50

והידים ידי עשיו 


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בלדד השוחי » 19 נובמבר 2020, 15:24

בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
האם מצאת מדרש או מפרש אחד בראשונים או באחרונים שמפרש כך לאחיך ?
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:28

בלדד השוחי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:24
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
האם מצאת מדרש או מפרש אחד בראשונים או באחרונים שמפרש כך לאחיך ?


לא מצאתי. {בכ"ז יתכן שיש. לא חיפשתי כל כך עמוק עדיין}
אבל גם מסברה של לְאַחֶ֔יךָ שזה נשמע רבים בכ"ז יתכן שנולדו עוד אחים


בלדד השוחי
הודעות: 1000
הצטרף: 20 אפריל 2020, 12:49
נתן תודה: 372 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בלדד השוחי » 19 נובמבר 2020, 15:32

הסיבה שכל המפרשים, כולל הפשטנים שביניהם, פירשו באופן אחר, היא בגלל שברור שליצחק ורבקה לא נולדו עוד ילדים.
ואגב, למה אין בזה חשיבות? אצל אברהם התורה פירטה הכל.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:35

בלדד השוחי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:32
ואגב, למה אין בזה חשיבות? 
משום שהעמים החשובים יותר שבהם מתרכזת התורה {בדומה ליצחק וישמעאל} הם עשיו ויעקב

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:37

בלדד השוחי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:32
 אצל אברהם התורה פירטה הכל.
גם אצל אברהם לא נכתב בפירוט רב כל כך
וחוץ מזה יותר חשוב לנו אברהם כי איתו עשרת הניסיונות ולעומת זאת יצחק לא עשאם לכן מפורט עליו פחות

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 19 נובמבר 2020, 15:38

בלדד השוחי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:32
הסיבה שכל המפרשים, כולל הפשטנים שביניהם, פירשו באופן אחר, היא בגלל שברור שליצחק ורבקה לא נולדו עוד ילדים.
לא בדקתי את כל המפרשים. אבדוק בהמשך אבל אני די בטוח שאמצא משהו נוסף שיסביר 
 


huo yuc יום טוב
הודעות: 733
הצטרף: 26 יולי 2020, 11:22
נתן תודה: 174 פעמים
קיבל תודה: 154 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי huo yuc יום טוב » 19 נובמבר 2020, 22:46

בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
בקבורת יצחק היו רק יעקב ועשו
כתוב במדרש שיעקב אמר לעשו בא נתחלק אתה תקח את הכסף של יצחק ואני את ארץ ישראל
הפסוק אומר שלא היה מספיק מקום ליעקב ועשו בא"י ולכן עשו עבר לשעיר
אם היו עוד בנים למה הם לא יורשים ,ולא נמצאים בארץ כנען

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 20 נובמבר 2020, 11:39

huo yuc יום טוב כתב:
19 נובמבר 2020, 22:46
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
בקבורת יצחק היו רק יעקב ועשו
כתוב במדרש שיעקב אמר לעשו בא נתחלק אתה תקח את הכסף של יצחק ואני את ארץ ישראל
הפסוק אומר שלא היה מספיק מקום ליעקב ועשו בא"י ולכן עשו עבר לשעיר
אם היו עוד בנים למה הם לא יורשים ,ולא נמצאים בארץ כנען

ומי אמר שכמו אצל אברהם הוא לא שלחם למקום אחר?


ערבה
הודעות: 455
הצטרף: 22 אוקטובר 2020, 23:44
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 292 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי ערבה » 20 נובמבר 2020, 12:28

בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:27
איך עשיו ידע שזה יעקב?
מ אלישע כתב:
19 נובמבר 2020, 14:35
יצחק אבינו אמר לו "בא אחיך".
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
אם אכן היו לעֵשו עוד אחים רק התורה מסיבה כלשהי לא רצתה לכתוב עליהם דבר, היא גם לא טרחה לכתוב מהיכן הוא ידע שזה דווקא יעקב ולא אח אחר.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 21 נובמבר 2020, 18:08

בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:27
איך עשיו ידע שזה יעקב?
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:28
בלדד השוחי כתב:
19 נובמבר 2020, 15:24
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
האם מצאת מדרש או מפרש אחד בראשונים או באחרונים שמפרש כך לאחיך ?

לא מצאתי. {בכ"ז יתכן שיש. לא חיפשתי כל כך עמוק עדיין}
אבל גם מסברה של לְאַחֶ֔יךָ שזה נשמע רבים בכ"ז יתכן שנולדו עוד אחים
ערבה כתב:
20 נובמבר 2020, 12:28
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:27
איך עשיו ידע שזה יעקב?
מ אלישע כתב:
19 נובמבר 2020, 14:35
יצחק אבינו אמר לו "בא אחיך".
בבלי כתב:
19 נובמבר 2020, 14:46
ומי אמר שלא נולדו עוד ילדים?
{יתכן שזה לא סופר משום שאין בזה שום חשיבות. וחוץ מזה יצחק אומר לעשיו {או ליעקב אבל נראה לי יותר עשיו} לְאַחֶ֔יךָ כלומר ברבים}
אם אכן היו לעֵשו עוד אחים רק התורה מסיבה כלשהי לא רצתה לכתוב עליהם דבר, היא גם לא טרחה לכתוב מהיכן הוא ידע שזה דווקא יעקב ולא אח אחר.

ונראה לי לומר כך:
כתוב "בָּ֥א אָחִ֖יךָ" ואני חושב שמהזה אחיך המיוחד שבאחיך.
וכך אין זה סותר שהיו עוד אחים מחד ומבהיר מאין ידע עשיו שזהו יעקב מאידך


קדמא ואזלא
הודעות: 1067
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 494 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 22 נובמבר 2020, 00:32

בתרגום המיוחס ליונתן מפורש (מה שאי"צ לפנים) שלא היו בנים נוספים.

תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כז פסוק מא
וְנָטַר עֵשָׂו שְׂנָא בְּלִבֵּיהּ עַל יַעֲקֹב אָחוּי עַל סֵדֶר בִּרְכָתָא דִי בָּרְכֵיהּ אָבוֹי וַאֲמַר עֵשָׂו בְּלִבֵּיהּ לֵית אֲנָא עָבִיד הֵיכְמָא דְעָבַד קַיִן דְקָטַל יַת הֶבֶל בְּחַיֵי אָבוּי וְהָדָר אָבוּי וְאוֹלִיד יַת שֵׁת בְּרַם מִתְעַכֵּב אֲנָא עַד זְמַן דְיִמְטוּן יוֹמֵי אֶבְלָא דְמִיתַת אַבָּא וּבְכֵן אֲנָא קָטִיל יַת יַעֲקֹב אָחִי וַאֲנָא מִשְׁתַּכַּח קָטִיל וְיָרִית:
 


אין חכמה
הודעות: 2429
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 238 פעמים
קיבל תודה: 409 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי אין חכמה » 22 נובמבר 2020, 00:36

קדמא ואזלא כתב:
22 נובמבר 2020, 00:32
בתרגום המיוחס ליונתן מפורש (מה שאי"צ לפנים) שלא היו בנים נוספים.

תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כז פסוק מא
וְנָטַר עֵשָׂו שְׂנָא בְּלִבֵּיהּ עַל יַעֲקֹב אָחוּי עַל סֵדֶר בִּרְכָתָא דִי בָּרְכֵיהּ אָבוֹי וַאֲמַר עֵשָׂו בְּלִבֵּיהּ לֵית אֲנָא עָבִיד הֵיכְמָא דְעָבַד קַיִן דְקָטַל יַת הֶבֶל בְּחַיֵי אָבוּי וְהָדָר אָבוּי וְאוֹלִיד יַת שֵׁת בְּרַם מִתְעַכֵּב אֲנָא עַד זְמַן דְיִמְטוּן יוֹמֵי אֶבְלָא דְמִיתַת אַבָּא וּבְכֵן אֲנָא קָטִיל יַת יַעֲקֹב אָחִי וַאֲנָא מִשְׁתַּכַּח קָטִיל וְיָרִית:

לא שצריך הדבר לפנים
אבל הראיה אינה מוכרחת
שיתכן שלא היו אותם הבנים ראויים לירושה כפי שהיה עם בני אברהם האחרים


קדמא ואזלא
הודעות: 1067
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 494 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 22 נובמבר 2020, 00:42

אין חכמה כתב:
22 נובמבר 2020, 00:36
קדמא ואזלא כתב:
22 נובמבר 2020, 00:32
בתרגום המיוחס ליונתן מפורש (מה שאי"צ לפנים) שלא היו בנים נוספים.

תרגום המיוחס ליונתן - תורה בראשית פרק כז פסוק מא
וְנָטַר עֵשָׂו שְׂנָא בְּלִבֵּיהּ עַל יַעֲקֹב אָחוּי עַל סֵדֶר בִּרְכָתָא דִי בָּרְכֵיהּ אָבוֹי וַאֲמַר עֵשָׂו בְּלִבֵּיהּ לֵית אֲנָא עָבִיד הֵיכְמָא דְעָבַד קַיִן דְקָטַל יַת הֶבֶל בְּחַיֵי אָבוּי וְהָדָר אָבוּי וְאוֹלִיד יַת שֵׁת בְּרַם מִתְעַכֵּב אֲנָא עַד זְמַן דְיִמְטוּן יוֹמֵי אֶבְלָא דְמִיתַת אַבָּא וּבְכֵן אֲנָא קָטִיל יַת יַעֲקֹב אָחִי וַאֲנָא מִשְׁתַּכַּח קָטִיל וְיָרִית:
לא שצריך הדבר לפנים
אבל הראיה אינה מוכרחת
שיתכן שלא היו אותם הבנים ראויים לירושה כפי שהיה עם בני אברהם האחרים
מהצושטעל לקין והבל נראה שדומה לשם שעכשיו אין אחים נוספים (אולי באמת אין מוכרח).
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1067
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 494 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 22 נובמבר 2020, 00:50

אגב שהוזכר הפסוק יקרבו ימי וגו', יש לתמוה על הלשון יקרבו 'ימי אבל', מה ההדגשה על ימי האבל דוקא, הרי לכאו' העיקר מיתת אביו?

וראיתי בבכור שור וכן במלבי"ם שפירשו דבר חדש, שהכוונה ימי אבל אבי על בנו יעקב, עי"ש.

והאלשיך והכלי יקר פירשו (כנראה בד' צחות), שבימי האבל יאסר יעקב בלימוד תורה, וכיון שלא ילמד יוכל עשו להרגו כמ"ש והיה כאשר תריד ופרקת וגו', ועי"ש.

והנצי"ב בהעמ"ד בי' שבימי האבל יתקרב אליו באחוה, ולא יזהר יעקב ממנו, ואז יוכל להרגו.


מ אלישע
הודעות: 1020
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 294 פעמים
קיבל תודה: 214 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי מ אלישע » 22 נובמבר 2020, 02:46

עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 22 נובמבר 2020, 07:19

מ אלישע כתב:
22 נובמבר 2020, 02:46
עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .
א. גם בין "בן גדול" ל"בן קטן" יכולים להיות עוד אחים.
ב. ואני מתפלא איך לא הזכירו רש"י זה בפרשת ויצא בפרק כט "(יז) ועיני לאה רכות - שהיתה סבורה לעלות בגורלו של עשוב ובוכה שהיו הכל אומרים שני בנים לרבקה ושתי בנות ללבן, הגדולה לגדול והקטנה לקטן"
ג. וכדי לתרץ רש"י זה אפשר לומר שכמו אצל יצחק הן היו הבנות החשובות יותר ולכן היו אמורות להיות לבנים החשובים יותר


HaimL
הודעות: 6418
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1237 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי HaimL » 22 נובמבר 2020, 08:00

מ אלישע כתב:
22 נובמבר 2020, 02:46
עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .
אחים מהאב (?)
 


צפוני
הודעות: 132
הצטרף: 13 ינואר 2016, 11:48
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי צפוני » 22 נובמבר 2020, 08:14

אילו היו עוד בנים הם היו אמורים להיות חלק מכלל ישראל

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 22 נובמבר 2020, 08:19

צפוני כתב:
22 נובמבר 2020, 08:14
אילו היו עוד בנים הם היו אמורים להיות חלק מכלל ישראל
לאו דווקא.
עשיו חלק מעם ישראל? לא!
כך גם הם לאו דווקא צריכים להיות חלק מעם ישראל
 


צפוני
הודעות: 132
הצטרף: 13 ינואר 2016, 11:48
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי צפוני » 22 נובמבר 2020, 08:29

עשיו מלכתחילה היה אמור להיות חלק, זו המשמעות הפשוטה של "כי ביצחק יקרא לך זרע" אלא שהוא איבד/מכר את זכותו ולכן חז"ל קוראים לו ישראל מומר (קידושין יח.).
מאחר שלבסוף יצא מהכלל דרשו חז"ל ביצחק ולא כל יצחק.
וכשתדייק תמצא שעשיו קיבל חלק (אמנם לא חלק עיקרי) בארץ ונצטוינו לא להלחם בו ולא לתעבו "כי אחיך הוא", בשונה מישמעאל שלא קיבל כלום ולא נצטוינו בכגון דא ולא נקרא אחיך.


קדמא ואזלא
הודעות: 1067
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 494 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 22 נובמבר 2020, 08:37

בבלי כתב:
22 נובמבר 2020, 07:19
מ אלישע כתב:
22 נובמבר 2020, 02:46
עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .
א. גם בין "בן גדול" ל"בן קטן" יכולים להיות עוד אחים.
גם אם הגדול והקטן הם תאומים?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 22 נובמבר 2020, 08:41

צפוני כתב:
22 נובמבר 2020, 08:29
עשיו מלכתחילה היה אמור להיות חלק, זו המשמעות הפשוטה של "כי ביצחק יקרא לך זרע" אלא שהוא איבד/מכר את זכותו ולכן חז"ל קוראים לו ישראל מומר (קידושין יח.).
מאחר שלבסוף יצא מהכלל דרשו חז"ל ביצחק ולא כל יצחק.
לא מבין איך הוכחת משם את שיטתך
וחוץ מזה גם מהפסוק מובן שביצחק אבל לא כל יצחק
צפוני כתב:
22 נובמבר 2020, 08:29
וכשתדייק תמצא שעשיו קיבל חלק (אמנם לא חלק עיקרי) בארץ ונצטוינו לא להלחם בו ולא לתעבו "כי אחיך הוא", בשונה מישמעאל שלא קיבל כלום ולא נצטוינו בכגון דא ולא נקרא אחיך.


ועל זה יש לי לומר שגם על מואב ועמון נצטוינו לא לכובשם על אף שאיני זוכר היכן ראיתי שארץ ישראל הייתה 10 ארצות 7 של 7 העמים שהיו פה +2 של עמון ומואב ולא זוכר מה היה העשירי {יתכן שהוא הר שעיר}

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
בבלי
הודעות: 1070
הצטרף: 15 נובמבר 2020, 08:03
מיקום: הצפון של צפון ארץ ישראל
נתן תודה: 742 פעמים
קיבל תודה: 247 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי בבלי » 22 נובמבר 2020, 08:42

קדמא ואזלא כתב:
22 נובמבר 2020, 08:37
בבלי כתב:
22 נובמבר 2020, 07:19
מ אלישע כתב:
22 נובמבר 2020, 02:46
עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .
א. גם בין "בן גדול" ל"בן קטן" יכולים להיות עוד אחים.
גם אם הם הגדול והקטון הם תאומים?
צודק בזה טעיתי אבל עדיין אפשר לומר שמדובר על גדול וקטון מהתאומים ושיש עוד אחים
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1067
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 440 פעמים
קיבל תודה: 494 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 22 נובמבר 2020, 08:42

מ אלישע כתב:
22 נובמבר 2020, 02:46
עשו נקרא בנה הגדול, יעקב נקרא בנה הקטו.
הפשט שאין עוד בנים .
ואולי הי' ליצחק מאשה אחרת , והתורה לא הזכירה כי זה לא חשוב לטענת פותח האשכול?
 


צפוני
הודעות: 132
הצטרף: 13 ינואר 2016, 11:48
נתן תודה: 42 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הברכות - כעס עשיו

שליחה על ידי צפוני » 22 נובמבר 2020, 08:49

בבלי כתב:
22 נובמבר 2020, 08:41
צפוני כתב:
22 נובמבר 2020, 08:29
עשיו מלכתחילה היה אמור להיות חלק, זו המשמעות הפשוטה של "כי ביצחק יקרא לך זרע" אלא שהוא איבד/מכר את זכותו ולכן חז"ל קוראים לו ישראל מומר (קידושין יח.).
מאחר שלבסוף יצא מהכלל דרשו חז"ל ביצחק ולא כל יצחק.
לא מבין איך הוכחת משם את שיטתך פשוט, אם הוא נקרא ישראל מומר זה אומר שהוא היה בכלל והשתמד
וחוץ מזה גם מהפסוק מובן שביצחק אבל לא כל יצחק זהו דרש, המשמעות הפשוטה היא כי ביצחק יקרא לך זרע ולא בישמעאל, ומאחר ועשיו איבד את זכותו דרשו חז"ל ביצחק ולא כל יצחק.
צפוני כתב:
22 נובמבר 2020, 08:29
וכשתדייק תמצא שעשיו קיבל חלק (אמנם לא חלק עיקרי) בארץ ונצטוינו לא להלחם בו ולא לתעבו "כי אחיך הוא", בשונה מישמעאל שלא קיבל כלום ולא נצטוינו בכגון דא ולא נקרא אחיך.


ועל זה יש לי לומר שגם על מואב ועמון נצטוינו לא לכובשם על אף שאיני זוכר היכן ראיתי שארץ ישראל הייתה 10 ארצות 7 של 7 העמים שהיו פה +2 של עמון ומואב ולא זוכר מה היה העשירי {יתכן שהוא הר שעיר} עמון ומואב קיבלו חלק בארץ בזכות לוט שעלה עם אברהם, וגם הם אינם נקראים אחיך ולא נצטוינו שלא לתעבם אלא שלא לכובשם.

 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תולדות”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח