עלי קללתך בני

אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...




ובנוסף, מעניין לעניין באותו עניין, ברצוני לשאול, מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב? ואם יקללו יצחק על זרעו? (הרי הברכה הייתה לדורי דורות. אך הגיוני יהיה שהקללה תהיה על אותו משקל...) ואם אכן כך מה תועיל אם תקבל הקללה על זרעה?
 

HaimL

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...
ושמא יתקלל הצעיר, אף שיעבדהו אחיו. דמנא ידעה מה שיברך יצחק אבינו ע"ה, ושיאמר הוה גביר לאחיך וגו' דאז ודאי א"א שיתקיימו שניהם.
 
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...
ושמא יתקלל הצעיר, אף שיעבדהו אחיו. דמנא ידעה מה שיברך יצחק אבינו ע"ה, ושיאמר הוה גביר לאחיך וגו' דאז ודאי א"א שיתקיימו שניהם.

לא הבנתי. אתה שואל שמי אמר שברכתו של יצחק תהיה שהוי גביר לאחיך?
 
 

HaimL

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
HaimL אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
ושמא יתקלל הצעיר, אף שיעבדהו אחיו. דמנא ידעה מה שיברך יצחק אבינו ע"ה, ושיאמר הוה גביר לאחיך וגו' דאז ודאי א"א שיתקיימו שניהם.
לא הבנתי. אתה שואל שמי אמר שברכתו של יצחק תהיה שהוי גביר לאחיך?
כן. אני טוען, כלפי מה שאמרת, שאם רבקה הייתה יודעת שברכתו של יצחק תהיה הוה גביר לאחיך, ממילא לא הייתה צריכה לתת לו עצה על לקיחת הברכות במרמה, מפני שא"א שייעשו דברי שם ועבר פלסתר. אבל סברה שרוצה לברך מטל השמיים ומשמני הארץ וכו' ותו לא. ואכתי אפשר שיתקיימו שניהם, שיתקלל בקוץ ודרדר, ועדיין בני עשיו יעבדו את בניו.
 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...




ובנוסף, מעניין לעניין באותו עניין, ברצוני לשאול, מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב? ואם יקללו יצחק על זרעו? (הרי הברכה הייתה לדורי דורות. אך הגיוני יהיה שהקללה תהיה על אותו משקל...) ואם אכן כך מה תועיל אם תקבל הקללה על זרעה?
כבודו עיין בפירושו של רבינו אונקלוס על פסוק זה?
 
 

אור החכמה

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...

חזקוני בראשית פרק כז פסוק יג
(יג) עלי קללתך בני אין לי ולך לירא מן הקללה שהרי בטוחה אני במה שאמר הקדוש ברוך הוא ורב יעבד צעיר.
 

HaimL

משתמש ותיק
אור החכמה אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
חזקוני בראשית פרק כז פסוק יג
(יג) עלי קללתך בני אין לי ולך לירא מן הקללה שהרי בטוחה אני במה שאמר הקדוש ברוך הוא ורב יעבד צעיר.
א"כ, מדוע צריך להשתדל בזה, דכבר הבטיחה הקב"ה שכך יהיה.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...
ועוד קשה על מה שכתבת, דשמא הבטיחוה שרב יעבוד צעיר, אבל לא הבטיחוה שהצעיר לא יעבוד את הרב אף לזמן מועט. ושמא יתקלל מיצחק להיות עבד לעשיו, לזמן מסוים, ורק לסוף יתקיימו בהם דברי שם ועבר, ורב יעבוד צעיר.
 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
המצפה לישועת ה' אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...




ובנוסף, מעניין לעניין באותו עניין, ברצוני לשאול, מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב? ואם יקללו יצחק על זרעו? (הרי הברכה הייתה לדורי דורות. אך הגיוני יהיה שהקללה תהיה על אותו משקל...) ואם אכן כך מה תועיל אם תקבל הקללה על זרעה?
כבודו עיין בפירושו של רבינו אונקלוס על פסוק זה?
וַאֲמֶרֶת לֵהּ אִמֵּהּ עֲלַי אִתְאַמַּר בִּנְבוּאָה דְּלָא יֵיתוּן לְוָטַּיָּא עֲלָךְ בְּרִי בְּרַם קַבֵּל מִנִּי וְאִזְּיל סַב לִי:
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
עשירית האיפה אמר:
המצפה לישועת ה' אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
אכתוב דבר מה שעלה במוחי ואשמח אם אי מי מחברי הפורום יואיל לומר דעתו על עניין אמיתות הפשט:
כיצד יכלה רבקה לקחת על עצמה דבר כזה? ואם אכן יקלל? ונ"ל די"ל שידעה שלא תבוא ברכה. כי הרי קיבלה משם ועבר "ולאום מלאום יאמץ ורב יעבוד צעיר"...




ובנוסף, מעניין לעניין באותו עניין, ברצוני לשאול, מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב? ואם יקללו יצחק על זרעו? (הרי הברכה הייתה לדורי דורות. אך הגיוני יהיה שהקללה תהיה על אותו משקל...) ואם אכן כך מה תועיל אם תקבל הקללה על זרעה?
כבודו עיין בפירושו של רבינו אונקלוס על פסוק זה?
וַאֲמֶרֶת לֵהּ אִמֵּהּ עֲלַי אִתְאַמַּר בִּנְבוּאָה דְּלָא יֵיתוּן לְוָטַּיָּא עֲלָךְ בְּרִי בְּרַם קַבֵּל מִנִּי וְאִזְּיל סַב לִי:

ידעתי זאת. אין זה סותר שגם מה שאני אמרתי יכול להיות אמת...
 

קל וחומר של שטות

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
אור החכמה אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
חזקוני בראשית פרק כז פסוק יג
(יג) עלי קללתך בני אין לי ולך לירא מן הקללה שהרי בטוחה אני במה שאמר הקדוש ברוך הוא ורב יעבד צעיר.
א"כ, מדוע צריך להשתדל בזה, דכבר הבטיחה הקב"ה שכך יהיה.
הבטיחה ה' שכך יהיה והסיבה שכך יהיה היא מכוח הברכה!
הבטיחה ה' שיעקב יהיה זה שיקבל את הברכה!
 
 

HaimL

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
HaimL אמר:
אור החכמה אמר:
חזקוני בראשית פרק כז פסוק יג
(יג) עלי קללתך בני אין לי ולך לירא מן הקללה שהרי בטוחה אני במה שאמר הקדוש ברוך הוא ורב יעבד צעיר.
א"כ, מדוע צריך להשתדל בזה, דכבר הבטיחה הקב"ה שכך יהיה.
הבטיחה ה' שכך יהיה והסיבה שכך יהיה היא מכוח הברכה!
הבטיחה ה' שיעקב יהיה זה שיקבל את הברכה!
מעבר למה שניסיתי לומר שיכולה להיות מציאות שבה יתקיימו שני הדברים, גם רב יעבוד צעיר, וגם עשיו יקבל את הברכות. נניח שאין מציאות כזאת, בשום פנים ואופן.

לו רבקה אמנו, כשהייתה שומעת שיצחק רוצה לברך את עשיו הרשע, הייתה מושכת בכתפיה, וממשיכה לומר את התהלים היומי, ולא הייתה נבהלת להכניס את יעקב במרמה ליצחק אבינו ע"ה. האם היה נופל (חלילה) דבר השם, שאמר לה, ע"י שם ועבר, ורב יעבוד צעיר?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
קל וחומר של שטות אמר:
מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב?
ראה במפרשים על־אתר (למשל: ראב"ע, אוה"ח, מלבי"ם ועוד).

ר' '@HaimL', בדו־שיח המתנהל ע"פ רוה"ק (ראה ב"ר פס"ז, ט. רמב"ן תולדות כז, ד ואוה"ח שם ה־ח) אין לנו השגה, לא קושיא ולא תירוצה.
 

HaimL

משתמש ותיק
רואים שקוף אמר:
יש נוטריקו"ן ידוע בזה על"י עשיו לבן יוסף, שבזה יעקב אע"ה לקה
השאלה, אם רבקה אמנו ע"ה הייתה מפרשת ליעקב את הנוטריקון הידוע הנ"ל, אם אפ"ה הוא היה סבר וקיבל...
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
קל וחומר של שטות אמר:
מדוע הצהרתה החגיגית של רבקה כי תקבל על עצמה הקללה השקיטה חששו של יעקב?
ראה במפרשים על־אתר (למשל: ראב"ע, אוה"ח, מלבי"ם ועוד).

ר' '@HaimL', בדו־שיח המתנהל ע"פ רוה"ק (ראה ב"ר פס"ז, ט. רמב"ן תולדות כז, ד ואוה"ח שם ה־ח) אין לנו השגה, לא קושיא ולא תירוצה.
ובתורת משה בכלל, שהיה הדיבור אליו פה אל פה, כאן כבר כן יש לנו השגה, קושיא ותירוץ, ק"ו וליבון הלכתא?
 
 

תורתך שאלתי

משתמש רגיל
יש על כך כמה תשובות:
 
  • מדרש אגדה: "אמרה לו אמו: אדם הראשון חטא נתקללה אמו, שנאמר 'אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ', ואם יארע לך שום דבר עלי יהיה קללתך בני".
  • מדרש שכל טוב: "אמרה לו: כך דרכו של עולם, כשאדם חוטא אמו נתקללה... ואני עלי להכנס ולומר לאביך יעקב צדיק ועשו רשע, אם בא לקלל, לא יקלל אלא אותי".
  • אבן עזרא: אל תפחד שיקלל, ואם יקלל תהי קללתו עלי ולא עליך.
  • רשב"ם: עלי ועל צוארי, כלומר רבקה אמרה ליעקב שלא יירא, שכן היא בוטחת במה שאמר לה הקב"ה 'וְרַב יַעֲבֹד צָעִיר'.
  • מושב זקנים: רבקה אמרה לו שברור לה שיצחק לא יקלל אותו, משום שהוא נער, אלא יקלל את מי שיעץ לו לעשות זאת.
 
תשובות נוספות ניתן לראות בספרי תורתך שאלתי חלק ב' עמוד 212
הצג קובץ מצורף עלי קללתך בני.pdf

 


 
 
חלק עליון תַחתִית