את זאת אני יודע שאלתי אם יש לזה מקור קדום, כי בדרך כלל תורת הגננות כפי שאתה קורא לה, מבוססת אף הוא על תורת משה ואינה תורה חדשה, ומאוד כאב לי לשמוע על מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת.אחד הלויים אמר:המקור הוא מתורת הגננות
בדרך כלל ורבים היוצאים מהכללעלה מבבל אמר:כי בדרך כלל תורת הגננות כפי שאתה קורא לה, מבוססת אף הוא על תורת משה ואינה תורה חדשה,
עלה מבבל אמר:מקובל [עכ"פ בפי המלמדים] לומר שיעקב אבינו הסיר את האבן מעל פי הבאר באצבע קטנה, האם יש מי שיודע מקור לכך
[רש"י כתב ויגש יעקב ויגל. כמי שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית, להודיעך שכחו גדול. אבל לא כתב שהורידה באצבע קטנה.
והוה כדי חמא יעקב ית רחל ברת לבן אחוהא דאימיה, וקריב יעקב, וגלגיל ית אבנא בחדא מן אדרעוי מעילוי פם בירא...
היינו ביד אחת, ומשמע דל"ד באצבע אחדיחיה אמר:עלה מבבל אמר:מקובל [עכ"פ בפי המלמדים] לומר שיעקב אבינו הסיר את האבן מעל פי הבאר באצבע קטנה, האם יש מי שיודע מקור לכך
[רש"י כתב ויגש יעקב ויגל. כמי שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית, להודיעך שכחו גדול. אבל לא כתב שהורידה באצבע קטנה.
כעין העניין, נמצא בתרגום ירושלמי (יונתן):
והוה כדי חמא יעקב ית רחל ברת לבן אחוהא דאימיה, וקריב יעקב, וגלגיל ית אבנא בחדא מן אדרעוי מעילוי פם בירא...
עלה מבבל אמר:היינו ביד אחת, ומשמע דל"ד באצבע אחדיחיה אמר:כעין העניין, נמצא בתרגום ירושלמי (יונתן):עלה מבבל אמר:מקובל [עכ"פ בפי המלמדים] לומר שיעקב אבינו הסיר את האבן מעל פי הבאר באצבע קטנה, האם יש מי שיודע מקור לכך
[רש"י כתב ויגש יעקב ויגל. כמי שמעביר את הפקק מעל פי צלוחית, להודיעך שכחו גדול. אבל לא כתב שהורידה באצבע קטנה.
והוה כדי חמא יעקב ית רחל ברת לבן אחוהא דאימיה, וקריב יעקב, וגלגיל ית אבנא בחדא מן אדרעוי מעילוי פם בירא...
ומה שמלמדים שיצחק היה טיפש וכדו', על ה'תמימות' של האבות, גם טעות זו צריכים אנו להנחיל לילדינו?עלה מבבל אמר:מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת
מי מלמד שיצחק אבינו היה טיפש ח"ו?????????????רואים שקוף אמר:ומה שמלמדים שיצחק היה טיפש וכדו', על ה'תמימות' של האבות, גם טעות זו צריכים אנו להנחיל לילדינו?עלה מבבל אמר:מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת
לא הייתי חותם על כך שדברי הגננות הם בדרך כלל מסיני.עלה מבבל אמר:את זאת אני יודע שאלתי אם יש לזה מקור קדום, כי בדרך כלל תורת הגננות כפי שאתה קורא לה, מבוססת אף הוא על תורת משה ואינה תורה חדשה, ומאוד כאב לי לשמוע על מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת.
יש ללמד זכות שהתכוונו להמחיש גודל הקלות בגלילת יעקבעלה מבבל אמר:קובל [עכ"פ בפי המלמדים] לומר שיעקב אבינו הסיר את האבן מעל פי הבאר באצבע קטנה, האם יש מי שיודע מקור לכך
אני לא שמעתי דברים כאלו ממלמדים שלי, [אם בניך שמעו כזאת, עצתי שתשקול להעבירם לת"ת אחר]רואים שקוף אמר:ומה שמלמדים שיצחק היה טיפש וכדו', על ה'תמימות' של האבות, גם טעות זו צריכים אנו להנחיל לילדינו?עלה מבבל אמר:מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת
אם עשיו יכול היה לקנות אותו ב'איך מעשרים' כפשוטו, מה זה אומר? שהוא היה חכם יותר מהרבה בחיידר, או מהילד בן ארבע..דברי יושר אמר:מי מלמד שיצחק אבינו היה טיפש ח"ו?????????????רואים שקוף אמר:ומה שמלמדים שיצחק היה טיפש וכדו', על ה'תמימות' של האבות, גם טעות זו צריכים אנו להנחיל לילדינו?עלה מבבל אמר:מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת
אני לא מבין, אז אתה אומר שחז,ל אומרים שיצחק היה טיפש ח,ו???רואים שקוף אמר:אם עשיו יכול היה לקנות אותו ב'איך מעשרים' כפשוטו, מה זה אומר? שהוא היה חכם יותר מהרבה בחיידר, או מהילד בן ארבע..דברי יושר אמר:מי מלמד שיצחק אבינו היה טיפש ח"ו?????????????רואים שקוף אמר:ומה שמלמדים שיצחק היה טיפש וכדו', על ה'תמימות' של האבות, גם טעות זו צריכים אנו להנחיל לילדינו?
תולעת ספרים אמר:לא הייתי חותם על כך שדברי הגננות הם בדרך כלל מסיני.עלה מבבל אמר:את זאת אני יודע שאלתי אם יש לזה מקור קדום, כי בדרך כלל תורת הגננות כפי שאתה קורא לה, מבוססת אף הוא על תורת משה ואינה תורה חדשה, ומאוד כאב לי לשמוע על מלמד אחד שהחליט על דעת עצמו שלא לומר זאת לתלמידים [מדובר בתלמידים בני ארבע] כיון שלא מצא מקור, ולדעתי אין זה נכון כלל ולא אאריך כעת.
אציין דוגמה אחת שהתברר שהשגור בפי העולם נכון:
מורגל בפי הגננות שהמלאך מלמד את העובר תורה וכשיוצא סוטר על פיו.
אכן בגמרא נאמר ש'מלמדין אותו תורה', ושמלאך סוטר על פיו כשיוצא.
שאלו את הגרח"ק למקור בחז"ל על כך שהמלאך מלמד, ואמר שאין [ב'שאלת רב' או 'דולה ומשקה']
אכן אחרי שנים מצאתי בביאור הגר"א למשלי שכתב במפורש שמלאך מלמד את העובר תורה.
ושם מראית העין - חיד"א:גמ' כל המונע הלכה מפי תלמיד אפילו עוברין כו'. נ"ב שהמלאך מלמדן כל התורה:
שם פתח עינים - חיד"א:אפי' עוברין שבמעי אמן מקללים אותו, שנאמר ומונע בר יקבוהו וכו' אפשר דעוברין שהם אינם חייבים בתורה, ועם כל זה, הקדוש ברוך הוא שולח מלאך ומלמדן, ומשו"ה מקללין לזה, שהם חייבים בת"ת, וזה חייב ללמדן, ומונע בר. ובפתח עינים כתבתי בסגנון אחר:
אפילו עוברין שבמעי אמן וכו' כלומר, אפילו עוברין דאין להם צורך ללמוד דבמעי אמן, מלאך מלמדן כל התורה, כמ"ש בנדה דף ל', וגם אי אפשר להם ללמוד שהם במעי אמן, אפי' הכי מקללין אותו, וכ"ש התלמידים והחברי' ואפילו הגדולים דמקללין אותו, דאפילו גדול זימנין דגמיר מילתא, וכמ"ש איזהו חכם הלמד מכל אדם: