פרשת ויצא, ופרצת ימה וכו' כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מיצרים, מה זה קשור לענין החלום

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
רוצה לדעת
משתמש ותיק
הודעות: 949
הצטרף: 10 אוקטובר 2018, 10:51
נתן תודה: 422 פעמים
קיבל תודה: 353 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת ויצא, ופרצת ימה וכו' כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מיצרים, מה זה קשור לענין החלום

שליחה על ידי רוצה לדעת » 12 נובמבר 2018, 18:21

בחלום יעקב כתי' "ופרצת ימה וכו' ואי' בגמ' בשבת דף קי"ז כל המענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מיצרים ולמדו זה מקרא ופרצת וכו'.
יש להבין למה ענין המענג את השבת שייך לענין חלום זה.

יתכן, שהנה יעוי' במהר"ל בנתיב העבודה פי"ח: וזה בהמ"ק, כי בהמ"ק הוא מחבר עליונים ותחתונים ולכך על ידו באים הברכות לעולם מעליונים לתחתונים. וכן תמצא במדרש שדרשו על והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה על בית המקדש, שהוא כמו סולם שיורדים בו מלמעלה ועולים בו מלמטה דהיינו שמחבר עליונים ותחתונים, עיי"ש. וכן יעוי' להגריא"ח באור תורה אות מ"ט וז"ל: והוא מראה הסלם שראה יעקב אבינו ע"ה, ויחלום והנה סלם מצב ארצה וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלקים עלים וירדים, והראו לו שמקום בית המקדש ששכב שם הוא מרכז כל הבריאה, ועומד ע"י ישראל בעבודתם ותורתם. ויעקב הוא כלל כל האמה הישראלית, וזה היה אחר שבא מבית עבר, שהיה שם י"ד שנה עוסק בתורה ולא טעם כלל טעם שינה, אז זכה לזה שישן שם כו', והראו לו שהוא בעצמו קיום הבריאה, ושהוא סלם מצב ארצה מצד נשמתו הדבוקה בגופו, וראשו מגיע השמימה עד ראש כל הנבראים ושרשם העליון, והכל ע"י התורה, וכו', והם י"ב אבנים אשר שם מראשותיו במקום הזה, ונעשו כלם אבן אחת, כמו שנא' ומי כעמך ישראל גוי אחד בארץ וכתי' משם רועה אבן ישראל, וכתי, והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלקים, והם ישראל שהם היכל ה' באמת ולכן הם י"ב מתתא לעילא וי"ב מעילא לתתא, אין ז"ה כו', וז"ה כו', וכן כתיב, ויקרא למקום ה' יראה הינו ששם מקור השגחה מלמעלה למטה, אשר יאמר היום בהר ה' יראה, הוא עבודת ישראל, שבזה הם רואים פני השכינה ומתדבקים בשמו ית'. ולכן בכל רגל, כשהיו ישראל עולים לבית המקדש, אז נתחברו בית המקדש של מעלה ושל מטה, ונתחברו ב' אותיות י"ה ביחד, עולם של מטה ושל מעלה, ויחדו יהיו תמים על ראשו כו'. וע"ז אמר דוד המלך ע"ה, ירושלים הבנויה כעיר שחברה לה יחדו ששם עלו שבטים, שבטי י"ה כו', כי שמה ישבו כסאות למשפט כסאות לבית דוד, והם סנהדרין שבלשכת הגזית, כמו שנא', והאבן הזאת אשר שמתי מצבה, הוא האבן שתיה הנזכר לעיל שהוא יסוד של כל העולם, של מעלה ושל מטה ולכן נקרא שתי"ה מלשון, כי השתות יהרסון, שהיה יסוד, וזה שנא', ויקח מאבני המקום ר"ל ששם מקומו של עולם, וכן כתי', ויפגע במקום. ורמז לזה סל"ם מצ"ב מספרו כמו הר המרי"ה, שנעקר ובא לכאן, והוא הסלם שמחבר שמים וארץ כמו"ש. ועקר חבור שמים וארץ הוא ע"י התורה, כי האדם הוא מרכב מגוף ונשמה, שגופו מן הארץ ונשמתו מן השמים, וחבורם הוא על ידי עסק התורה, שעל ידי זה נשמתו מאיר בו, כמו שנא', נר ה' נשמת אדם כו', וכן התורה קרויה נר ואור, וע"י התורה שמחבר נשמתו עם גופו הוא מחבר גם כן שמים וארץ, וזה שנאמר, והנה סלם, עיי"ש היטב כל דבריו.

וכ"ה בצרור המור כאן: וכן רמזו לו בסולם כי העולמות קשורים אלו באלו וכל הדברים קשורים אלו באלו, תחתונים בעליונים ועליונים בתחתונים. כמו שהסולם מוצב בארץ וראשו מגיע השמימה. ולכן הצדיקים יכולים לקשר מחשבותם בתפלתם בדברים עליונים, ולהוריד השפע והשכינה מהעליונים לתחתונים. כמו שקרה ליעקב וכו' נראה מכל זה שהדברים מקושרים עליונים בתחתונים ותחתונים בעליונים, בענין שכל העולמות קשורים אלו באלו. ולכן ראה יעקב בחלומו סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה, להורות שהעולם התחתון קשור בעולם העליון. וכל זה מצד דיבוק החסידים בשם ית' בתפלתם ובמחשבתם, עכ"ל.

והנה יעוי' בהגר"א בפי' אגדתא דרבב"ח שכתב שע"י אכילה לשם שמים ואכילה לכבוד ועונג שבת, יש בה "חיבור שמים וארץ",

לכך כאן בחלום הסולם בו נאמר ליעקב ענין חיבור שמים וארץ, נאמר לו גם ענין זה שהמענג את השבת נותנין לו נחלה בלי מיצרים כי "מחבר שמים וארץ" ודו"ק.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “ויצא”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח