פרשת ויצא| כריעותיו של רב אחא בר יעקב מכוונות כנגד כריעותיו של יעקב אבינו

אוריאל

משתמש ותיק
מתוך הספר מגיד דבריו ליעקב - סוכות:

הגמרא מספרת (סוכה לח.) על רב אחא בר יעקב, שהיה תופס בידו את הלולב ואומר "דין גירא בעיניה דשטנא", כלומר, לולב זה הוא חץ בעיניו של השטן .

ואמנם לא כל אחד יכול לעשות כרב אחא בר יעקב ולהתגרות בשטן, וכמו שאומרת שם הגמרא שרק הוא יכל לומר כן בלא לחשוש מהשטן. והאר"י ז"ל ביאר הטעם כי רב אחא בר יעקב התנוצץ בו ניצוץ מיעקב אבינו ע"ה שנלחם בשרו של עשיו ויכל לו, ולכן גם נקרא שמו "בר יעקב".

ולכן מספרת הגמרא (קדושין כט:) שבעיר מגוריו של אביי היה מזיק בבית המדרש שדרכו היתה להזיק לתלמידים. יום אחד בא לעיר רב אחא בר יעקב ואביי הרגיש בו שהוא קדוש וחסיד [כמו שאומרת הגמרא בערובין דף סג. שרב אחא בר יעקב היה מופלג, ופירש רבינו חננאל 'מופלג גדול בחכמה מופלג משאר חכמים', וכ"כ רש"י ז"ל 'רב אחא בר יעקב הרבה מאד היה זקן וחכם'], צוה אביי לכל אנשי העיר שלא יתנו לאורח ללון בביתם, בכדי שיהיה רב אחא מוכרח ללכת לישן בבית המדרש, יפגוש במזיק, ויהרגהו ברוב קדושתו ובגודל חסידותו.

ואכן, כך היה, ורב אחא נאלץ ללון בבית המדרש. ויהי בחצי הלילה נראה אליו המזיק בדמות נחש בעל שבע ראשים. עמד ראב"י בתפילה לבורא עולם וכרע בתפילתו שבע כריעות, ובכל כריעה וכריעה נפל ראש אחד מן הנחש, עד שבגמר תפילתו נפל ראשו האחרון ובטל מן העולם. למחרת כשפגש ראב"י את אביי סיפר לו את מה שאירע עמו בלילה ואמר לו שהיתה זו סכנה גדולה, אלא שהקב"ה עשה עמו ברוב חסדיו נס ופלא.

וכתב שם המקנה בשם המגלה עמוקות, שבשבע הכריעות שכרע רב אחא בר יעקב פעל ועשה את התיקון שעשה יעקב אבינו קודם בואו אל עשיו וכמאמר הכתוב "וישתחו ארצה שבע פעמים עד גשתו עד אחיו", והיינו כי ברב אחא התנוצץ ניצוץ מנשמתו של יעקב, וכמו שהבאנו.

ומטעם זה רב אחא לבדו יכל לומר כן בלא לחשוש מהשטן. וכך ביאר האריז"ל את הפסוק "ויאמר עשיו יש לי רב אחי", "רב אחי", כלומר, שעתיד גם רב אחא, מנצוצו של יעקב, לבא כנגדי ולנצחני.
 

הלל הצעיר

משתמש רגיל
זה כמה שנים שאני מחפש הסבר פשוט לדברי המקנה העמוקים שם
לפני שנים שמעתי שיחה מא' המשגיחים שביאר את הדברים באופן נפלא, ושכחתי מה ביאר, רק זוכר שאלו היו דברים מתוקים ממש
וכשניסיתי (גם השבת) להבין דבריו, לא ירדתי לעומק ההבנה
אשמח אם כבודו יבאר את המהלך שם
 
חלק עליון תַחתִית