מדוע אין באלו משום פתיחת פה לשטן?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
שלו'
הודעות: 846
הצטרף: 27 אפריל 2020, 03:40
נתן תודה: 254 פעמים
קיבל תודה: 218 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מדוע אין באלו משום פתיחת פה לשטן?

שליחה על ידי שלו' » 02 דצמבר 2020, 01:00

ל"ד ל"ה ויאמר יעקב אל שמעון ואל לוי כו' ונאספו עלי והכוני ונשמדתי אני וביתי.
 
מדוע אין באמירה זו משום פותח פיו לשטן?
 
בדומה לזה יל"ע לקמן בפר' מקץ [מ"ב ל"ח] ויאמר לא ירד בני עמכם כו' וקראהו אסון בדרך אשר תלכו בה והורדתם את שיבתי ביגון שאולה.
ועוד יותר לקמן שם [מ"ג י"ד]: וקל שקי יתן לכם רחמים לפני האיש ושלח לכם את אחיכם אחר ואת בנימין ואני כאשר שכלתי שכלתי,
וברש"י: כאשר שכלתי. מיוסף ומשמעון. שכלתי. מבנימין.
ותמוה טובא, הוא מתחיל בבקשת רחמים, ומסיים באמירה שנשמעת כמו קבלת הדין על עצמו כאילו כבר שכל גם את בנימין?!


מתאהב על ידך
הודעות: 1595
הצטרף: 29 ינואר 2020, 21:23
נתן תודה: 749 פעמים
קיבל תודה: 553 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע אין באלו משום פתיחת פה לשטן?

שליחה על ידי מתאהב על ידך » 02 דצמבר 2020, 01:23

לולא דמיסתפינא הווא אמינא שסוד זה נתגלה רק בהמשך בעקבות כל הטרגדיות שהגמ' מביאה כהוכחה.

ועד אז? מי פילל ומי מילל שיש כח ביד האדם לתת כח ביד השטן.
אולי חשבו שזו ממש כפירה להעלות כזה רעיון.

נ. ב. הדרי בי, דמסתפינא.


ששמואל
הודעות: 588
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 130 פעמים
קיבל תודה: 219 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע אין באלו משום פתיחת פה לשטן?

שליחה על ידי ששמואל » 03 דצמבר 2020, 01:23

עיי"ש (ובתגובתי שם)
viewtopic.php?f=78&t=8408&p=111226#p111226


אשרי העם
הודעות: 303
הצטרף: 17 יוני 2020, 12:25
נתן תודה: 179 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מדוע אין באלו משום פתיחת פה לשטן?

שליחה על ידי אשרי העם » 03 דצמבר 2020, 02:07

ראיתי בס' אריה שאג (פ' וישלח) שהקשה כן קמיה מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, והשיבו דאמר כן משום פיקוח נפש, דצורך השעה היה לומר להם שזה המצב כדי שידעו להיזהר ולעשות מה שיכולים לעשות. הלמהד"ד, לאדם שמזהיר את חברו שיש סכנה גדולה בפניו - ואם לא נתעשת, נמות כולנו, הרי אינו פותח פה לשטן אלא אומר שצריך להיזהר. ויל"ע בכ"ז [ועע"ש בתשובה ראשונה שציין לבעל המאור ריש פסחים, וטרם עיינתי שם לדעת למה נתכוין בציון זה].

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “וישלח”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח