שמא לא הוכר אלא ע"י מעשה דאשת פוטיפרענתן הבבלי אמר:פרשת וישב "ויכירה ויאמר כתונת בני היא, חיה רעה אכלתהו, טרוף טורף יוסף". צ"ע, כיצד חשב כן, הרי אמרינן בשבת קנא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, ויוסף היה צדיק יסוד עולם. (השאלה לפי הפשט של חיה רעה)
האם מועד לקוף מועד לגמל?בלדד השוחי אמר:אגב, ראיתי פעם שאלה מעניינת בשם ה'ישמח משה' בפרשת וישב,
הרי אמרו 'אין חיה שולטת באדם, אלא אם כן נדמה לו כבהמה', ואם כן למה מועד לאדם אינו מועד לבהמה, אדרבה, בגלל שהיה נראה לה כבהמה לכן הזיקה ?
לשון הגמ' שםנתן הבבלי אמר:[font]פרשת וישב[/font] "ויכירה ויאמר כתונת בני היא, חיה רעה אכלתהו, טרוף טורף יוסף". צ"ע, כיצד חשב כן, הרי אמרינן בשבת קנא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, ויוסף היה צדיק יסוד עולם. (השאלה לפי הפשט של חיה רעה)
משמע שעל אחד נפיל אע"ג שלא נדמה כבהמה.ומוראכם וחתכם יהיה כל זמן שאדם חי אימתו מוטלת על הבריות כיון שמת בטלה אימתו אמר רב פפא נקיטינן אריה אבי תרי לא נפיל הא קא חזינן דנפיל ההוא כדרמי בר אבא דאמר רמי בר אבא אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה שנאמר (תהלים מט, יג) אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו
מחשבות אמר:מעשה עדו הנביא יוכיח שאכלו אריה
לא הבינותי דבריכםHaimL אמר:שמא לא הוכר אלא ע"י מעשה דאשת פוטיפרענתן הבבלי אמר:פרשת וישב "ויכירה ויאמר כתונת בני היא, חיה רעה אכלתהו, טרוף טורף יוסף". צ"ע, כיצד חשב כן, הרי אמרינן בשבת קנא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, ויוסף היה צדיק יסוד עולם. (השאלה לפי הפשט של חיה רעה)
נתן הבבלי אמר:פרשת וישב "ויכירה ויאמר כתונת בני היא, חיה רעה אכלתהו, טרוף טורף יוסף". צ"ע, כיצד חשב כן, הרי אמרינן בשבת קנא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, ויוסף היה צדיק יסוד עולם. (השאלה לפי הפשט של חיה רעה)
פיילוט 0.4 אמר:האם מועד לקוף מועד לגמל?בלדד השוחי אמר:אגב, ראיתי פעם שאלה מעניינת בשם ה'ישמח משה' בפרשת וישב,
הרי אמרו 'אין חיה שולטת באדם, אלא אם כן נדמה לו כבהמה', ואם כן למה מועד לאדם אינו מועד לבהמה, אדרבה, בגלל שהיה נראה לה כבהמה לכן הזיקה ?
חיים של תורה אמר:פיילוט 0.4 אמר:האם מועד לקוף מועד לגמל?בלדד השוחי אמר:אגב, ראיתי פעם שאלה מעניינת בשם ה'ישמח משה' בפרשת וישב,
הרי אמרו 'אין חיה שולטת באדם, אלא אם כן נדמה לו כבהמה', ואם כן למה מועד לאדם אינו מועד לבהמה, אדרבה, בגלל שהיה נראה לה כבהמה לכן הזיקה ?
יש ע''ז גמרא מפורשת בב''ק נגח שור חמור וגמל וכו'
(בשור שנגח את הפרה בהתחלה)
מה הקשר? אפ' יראה כבהמה, מה שהוא אינו מועד הוא משום דסו"ס אדם אית ליה מזלאבלדד השוחי אמר:אגב, ראיתי פעם שאלה מעניינת בשם ה'ישמח משה' בפרשת וישב,
הרי אמרו 'אין חיה שולטת באדם, אלא אם כן נדמה לו כבהמה', ואם כן למה מועד לאדם אינו מועד לבהמה, אדרבה, בגלל שהיה נראה לה כבהמה לכן הזיקה ?
HaimL אמר:שמא לא הוכר אלא ע"י מעשה דאשת פוטיפרע
נתן הבבלי אמר:[font]פרשת וישב[/font] "ויכירה ויאמר כתונת בני היא, חיה רעה אכלתהו, טרוף טורף יוסף". צ"ע, כיצד חשב כן, הרי אמרינן בשבת קנא: אין חיה שולטת באדם עד שנדמה לו כבהמה, ויוסף היה צדיק יסוד עולם. (השאלה לפי הפשט של חיה רעה)
נדיב לב אמר:א. אמר בדרך תמיה, וכי יוסף שצדיק הוא טרוף יטרף? ב. כתבו במפרשים שהעבירו הכותנת בסכין כנעיצת החיה ג. הלא אמרו חז"ל שנסתלקה שכינה מיעקב ושתפו השבטים בשבועה את המקום שלא יוודע ליעקב כך שזה לא פלא ד. חיה רעה נתפרש בדרך אחרת.
ואולי הטעם שהתאבל הוא הא גופא שהבין שאם נטרף ע"י חיה רעה הרי"ז סימן שיוסף לא הי' כ"כ צדיק, ועל זה עצמו התאבל ימים רבים.דְּבַשׁ לְפִי אמר:נדיב לב אמר:א. אמר בדרך תמיה, וכי יוסף שצדיק הוא טרוף יטרף? ב. כתבו במפרשים שהעבירו הכותנת בסכין כנעיצת החיה ג. הלא אמרו חז"ל שנסתלקה שכינה מיעקב ושתפו השבטים בשבועה את המקום שלא יוודע ליעקב כך שזה לא פלא ד. חיה רעה נתפרש בדרך אחרת.
הבוקר חשבתי שרש''י לא הבין כך
שכתב:
וימאן להתנחם. אין אדם מקבל תנחומין על החי (ב"ר פד, כא.), וסבור שמת, (ו) שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב, ולא על החי:
הרי שהוא נוקט שיעקב אבינו חשב שאכן יוסף מת.
וא''כ אפשר לומר שנודע לו שטעה בו לחשוב שהוא צדיק.
רק קשה לי, למה שיתאבל על בנו ימים רבים, מה טעם בזה ?
ואם נאמר, שראה לעצמו אשמה שגרם למיתתו, אז למה להתאבל שיעשה תענית כמו שמצאנו באדה''ר שישב בתענית 130 שנה
בדרך הלצה י"ל שיתכן שבכה"ג הבהמה רק היתה מועדת לנגוח מי שהוא אדם ונראה כבהמה, (וכדאיתא במפרשים "שהוריד מעצמו צלם אנוש"), אבל לבהמה שנולד כבהמה ונשאר בצורת בהמה לזה אינו מועד ליגח.בלדד השוחי אמר:הרי אמרו 'אין חיה שולטת באדם, אלא אם כן נדמה לו כבהמה', ואם כן למה מועד לאדם אינו מועד לבהמה, אדרבה, בגלל שהיה נראה לה כבהמה לכן הזיקה ?
דְּבַשׁ לְפִי אמר:נדיב לב אמר:א. אמר בדרך תמיה, וכי יוסף שצדיק הוא טרוף יטרף? ב. כתבו במפרשים שהעבירו הכותנת בסכין כנעיצת החיה ג. הלא אמרו חז"ל שנסתלקה שכינה מיעקב ושתפו השבטים בשבועה את המקום שלא יוודע ליעקב כך שזה לא פלא ד. חיה רעה נתפרש בדרך אחרת.
הבוקר חשבתי שרש''י לא הבין כך
שכתב:
וימאן להתנחם. אין אדם מקבל תנחומין על החי (ב"ר פד, כא.), וסבור שמת, (ו) שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב, ולא על החי:
הרי שהוא נוקט שיעקב אבינו חשב שאכן יוסף מת.
וא''כ אפשר לומר שנודע לו שטעה בו לחשוב שהוא צדיק.
רק קשה לי, למה שיתאבל על בנו ימים רבים, מה טעם בזה ?
ואם נאמר, שראה לעצמו אשמה שגרם למיתתו, אז למה להתאבל שיעשה תענית כמו שמצאנו באדה''ר שישב בתענית 130 שנה
נדיב לב אמר:שיעקב אבינו יותר מאשר התאבל כב' שנה על בנו יוסף, התאבל על איבוד שבט מישראל המלמד שאין מיטתו שלימה.