ההשתדלות של יהודה

מה אדבר

משתמש ותיק
מבו' בחז"ל שיוסף נענש על כך שעשה השתדלות יותר מדי שאמר זכרתי והזכרתי ב' פעמים, וצ"ע דא"כ מדוע יהודה שעשה השתדלות מרובה להציל את בנימין לא נענש על כך. וי"ל שלעזור לשני אין את ענין החיסרון בריבוי ההשתדלות.
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
huo yuc יום טוב אמר:
מה אדבר אמר:
וי"ל שלעזור לשני אין את ענין החיסרון בריבוי ההשתדלות.
התחייב לאביו על כך

אתה מחזק את דבריי.
עד כדי כך חשוב לעזור לשני, שאפילו אם אתה חייב לעשות זאת, הותר לך לעשות השתדלות מרובה ע''מ שלשני יהיה טוב!
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
מבו' בחז"ל שיוסף נענש על כך שעשה השתדלות יותר מדי שאמר זכרתי והזכרתי ב' פעמים, וצ"ע דא"כ מדוע יהודה שעשה השתדלות מרובה להציל את בנימין לא נענש על כך. וי"ל שלעזור לשני אין את ענין החיסרון בריבוי ההשתדלות.
ענין ההשתדלות הוא דבר כלל לא פשוט אלא הוא עמוק עמוק מי ימצאנו, כי לפעמים נדרש מאדם לעשות השתדלות מרובה ולפעמים אפי' לא השתדלות מועטת, ואין זה תלוי ברמת הצדקות אלא בכמה וכמה דברים, ואחד מן הדברים הוא שכשאדם רואה שיד ה' עמו וכל אשר עושה ה' עמו אף אם הוא בכלא מ''מ אם רואה שה' עמו עליו לסמוך על ה', ומאידך אם רואה שבזמן מסוים אין ה' עמו וכל אשר עושה אינו מצליח לדוגמא כשאול המלך בשעתו, א''כ בכה''ג הוא צריך לעשות השתדלות מרובה, כך שהשאלה אינה נכונה.
 
 
חלק עליון תַחתִית