לא כי, אלא שבני יעקב ינצלו הזדמנות זו כדי לשוב לא"י.שלו' אמר:וכי היה צד שהם יבואו גם כן ללויית יעקב?!
לא מניח את דעתי,לבי במערב אמר:לא כי, אלא שבני יעקב ינצלו הזדמנות זו כדי לשוב לא"י.שלו' אמר:וכי היה צד שהם יבואו גם כן ללויית יעקב?!
על כן השמיענו שהותירו טפם ומקנם בארמ"צ (כדי למנוע גם את חששם של המצרים מענין זה).
י.ש. אמר:קשה מי נשאר לשמור על הטף והצאן והבקר ? אולי המיצריים....
ואולי זהו גופא הדגש במקרא שבאו כל עם ישראל כולו ולא השאירו אפילו מי שישמור על הטף והצאן
י.ש. אמר:קשה מי נשאר לשמור על הטף והצאן והבקר ? אולי המיצריים....
ואולי זהו גופא הדגש במקרא שבאו כל עם ישראל כולו ולא השאירו אפילו מי שישמור על הטף והצאן
השאלה הי"א באמרו "רַ֗ק טַפָּם֙ וְצֹאנָ֣ם עָזְב֖וּ בְּאֶ֥רֶץ גֹּֽשֶׁן" כי מה צורך הכתוב הזה בתורה הילכו הצאן והבקר לקבור את יעקב ולספדו . . וספר הכתוב שיוסף כל ימי בכי אביו לא התיר עצמו לדבר דבר אפילו לאנשי בית פרעה אבל אחיהם אמרו אל אנשי בית פרעה דַּבְּרוּ־נָ֕א בְּאׇזְנֵ֥י פַרְעֹ֖ה לֵאמֹֽר כי לא רצה יוסף ללכת לדבר בעצמו לפי שאין לבא אל שער המלך בלבוש שק אבל שהם לעצתו ישאלו רשות מפרעה ללכת לקבור את אביו. אמר וְאֶקְבְּרָ֥ה אֶת־אָבִ֖י וְאָשֽׁוּבָה להגיד שלא ישאר בארץ כנען ונתן טעם בהליכתו לפי שהשביעו אביו עליו וגם פרעה השיבו עֲלֵ֛ה וּקְבֹ֥ר אֶת־אָבִ֖יךָ כַּאֲשֶׁ֥ר הִשְׁבִּיעֶֽךָ כי מפני השבועה נתן לו רשות וכדי לכבדו עלו עמו כׇּל־עַבְדֵ֤י פַרְעֹה֙ זִקְנֵ֣י בֵית֔וֹ ושריו וכן כל זִקְנֵ֥י אֶֽרֶץ־מִצְרָֽיִם וכל אחיו וּבֵ֣ית אָבִ֑יו ואולי שהלכו עמו זקני פרעה ושריו כדי שישוב יוסף עמהם ולא ישארו שמה כי הי' פרעה מפחד שמא ישארו בני יעקב בארץ כנען מפני מה שראה השתוקקות הזקן בחייו ובמותו אליה ואחשוב שכן היו רוצים בני יעקב לעשות כמו שעשה אביהם אלא שפרעה ומצרים לא הניחום שכבר נתנו עיניהם בהם להחזיר בם ולכן כדי לישב דעת המצריים שלא יאמרו בורחים הם הניחו נשיהם וטפם ומקניהם בארץ גושן ערבון עד שובם והותרה בזה השאלה הי"א.
לבי במערב אמר:לא כי, אלא שבני יעקב ינצלו הזדמנות זו כדי לשוב לא"י.שלו' אמר:וכי היה צד שהם יבואו גם כן ללויית יעקב?!
על כן השמיענו שהותירו טפם ומקנם בארמ"צ (כדי למנוע גם את חששם של המצרים מענין זה).
"באומרו רק טפם צאנם ובקרם עזבו בארץ גושן. הילכו הצאן והבקר לספוד לאדוניהם...
רק טפם וצאנם ובקרם עזבו בארץ גושן וכו'. ירצה שכשנפטר הזקן רצו הבנים להסתלק משם עם כל אשר להם ולא הניחום רק שטפם וצאנם ובקרם יוצג שכבר נתנו עיניהם להחזיק בהם וממונם למס עובד.
והוא מה שאמרו ז"ל (בראשית רבה פרשה צ"ו) למה פרשה זו סתומה מכל שאר פרשיות אלא לומר לך שכשנפטר יעקב אבינו התחיל שעבוד מצרים על ישראל כלומר שבשעה ההיא הרגישו שלא היה בלבם לשלחם לנפשם כאשר ירצו.
וזהו שאמר יוסף ואלהים פקד יפקוד אתכם והעלה אתכם וכו'. הורה שכבר ידע שהיו צריכים כי יפקוד אל".
שלו' אמר:אולי קמ"ל, שאף שהשאירו צאנם ובקרם רק עם טפם, ולא היה שם מי שישמור עליהם מפני גנבים, לא חששו לזה, ובטחו בהשם שלא יארע להם שום נזק, וע"ד העולים לרגל שהובטחו ואיש לא יחמוד את ארצך. ויל"ע לקשר העליה לא"י לקבורת יעקב לעליה לרגל, וצ"ת.
[רק] טפם... עזבו בארץ גשן [נ, ח]. יש לומר לשון עזבו - שהניחם בלא שמירה כיון שהיו הולכין לדבר מצוה היו בטוחים שלא יבוא להם נזק כדאיתא בעולי רגלים בפסחים [ח ב] ואף דבבני ראובן וגד כתיב [במדבר לב, לו] ערי מבצר (לטפם) היינו כדכתיב [שם, יז] מפני ישבי הארץ דהוי שכיח הזיקא כדכתיב בפרשת מטות [שם] וישב טפינו בערי המבצר מפני ישבי הארץ.
לבי במערב אמר:לשון האברבנאל:
יישר כוחכם,אור זרוע אמר:בעקידת יצחק כתב:
שערי השערות לא ננעלו, ואפשר גם שעבדי בית יעקב שמרו עליהם.י.ש. אמר:קשה מי נשאר לשמור על הטף והצאן והבקר ? אולי המיצריים....
כל אכין ורקין מיעוטין הןשלו' אמר:רַק טַפָּם וְצֹאנָם וּבְקָרָם עָזְבוּ בְּאֶרֶץ גּשֶׁן: