שיעבוד בני לוי

בן ראם

משתמש ותיק
מהו המקור שבני לוי לא השתעבדו במצרים?
השבוע חשבתי שאולי המקור הוא בפס' "
(ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ:
ממתי היה צריך לשלם במצרים ליהודי על פעולה?
בהכרח ששבט לוי לא השתעבד!
אשמח לידיעות בעניין.
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
ויאמר אליהם מלך מצרים למה משה ואהרן מהו למה אמר להם אתם למה ודבריכם למה. לכו לסבלותיכם אמר רבי יהושע בן לוי שבטו של לוי פנוי היה מעבודת פרך אמר להם פרעה בשביל שאתם פנוים אתם אומרים נלכה ונזבחה לאלהינו לכו לסבלותיכם
שמות רבה ה' טז
 

לומד ומלמד

משתמש ותיק
ויתרה מזו נתבאר בחז"ל שכל זמן שלוי חי לא נשתעבדו כל ישראל ולא רק שבטו [אם כי יל"ע אם זו זכותו דווקא של 'לוי', או מכיוון שהוא היה אחרון האחים שנפטרו שהאריך ימים יותר מכולם].
 

אמונה

משתמש ותיק
אולם עי' כאן [הערה 7] שהוכיח דבכלל עבודה ועינוי היו אף שבט לוי, אלא שלא היו בכלל 'עבודת פרך' וצ"ע.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
מהו המקור שבני לוי לא השתעבדו במצרים?
ובמדרש אגדה (בובר)
ד"א נרפים אתם. לשון בטלנות, מכאן שהיה שבטו של לוי בטל מעבדות, אמר להם פרעה בעבור שאתם פנויים אתם אומרים נלכה נזבחה לה', אמר פרעה למה נולדתם, למה מדברים אתם, התחיל לחרף כלפי השכינה, ואמר דייך לשלוח שלוחים לכו לסבלותיכם: 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לומד ומלמד אמר:
ויתרה מזו נתבאר בחז"ל שכל זמן שלוי חי לא נשתעבדו כל ישראל ולא רק שבטו [אם כי יל"ע אם זו זכותו דווקא של 'לוי', או מכיוון שהוא היה אחרון האחים שנפטרו שהאריך ימים יותר מכולם].
הרי נלמד מהפסוק "וימת יוסף וכל אחיו וכל הדור ההוא"...
 

למען אדע

משתמש רגיל
בן ראם אמר:
מהו המקור שבני לוי לא השתעבדו במצרים?
השבוע חשבתי שאולי המקור הוא בפס' "
(ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ:
ממתי היה צריך לשלם במצרים ליהודי על פעולה?
בהכרח ששבט לוי לא השתעבד!
אשמח לידיעות בעניין.

איני מבין ככל שלא ידעת עד הנה המקור, מי אמר לך שאכן הוא כך?
ואלא מאי? ראית באיזשהו מקום - חפש אותו...

[ולא באתי לקנטר חלילה, רק לחדודי].
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונה אמר:
אולם עי' כאן [הערה 7] שהוכיח דבכלל עבודה ועינוי היו אף שבט לוי, אלא שלא היו בכלל 'עבודת פרך' וצ"ע.
ומצאתי בגור אריה
על הראשונים אנו מצטערים. אף על גב דשבטו של לוי לא נשתעבד (רש"י לעיל ה, ד), היו יראים מפני גזרת "כל הבן הילוד היאורה תשלכוהו" (לעיל א, כב), וכן היה שוחט בניהם ק"ן בבקר וק"ן בערב:
 

למען אדע

משתמש רגיל
המצפה לישועת ה' אמר:
הוכחה נוספת.
אהרן יצא אל משה למדבר סיני בקלות וללא עוררין מצד המשעבדים המצריים.
המצפה לישועת ה' אמר:
הוכחה נוספת.
אהרן יצא אל משה למדבר סיני בקלות וללא עוררין מצד המשעבדים המצריים.
 

אמונה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונה אמר:
אולם עי' כאן [הערה 7] שהוכיח דבכלל עבודה ועינוי היו אף שבט לוי, אלא שלא היו בכלל 'עבודת פרך' וצ"ע.
ומצאתי בגור אריה
על הראשונים אנו מצטערים. אף על גב דשבטו של לוי לא נשתעבד (רש"י לעיל ה, ד), היו יראים מפני גזרת "כל הבן הילוד היאורה תשלכוהו" (לעיל א, כב), וכן היה שוחט בניהם ק"ן בבקר וק"ן בערב:

ובמקור שציינתי הביא כסייעתא את דברי הרמב"ן שכ' (שמות ד,יט):
ואז אמר לו ה' במדין לך שוב מצרים, כלומר קום צא מן הארץ הזאת ושוב אל ארץ מצרים, ואל תפחד שם, כי מתו כל מבקשי רעתך, ותהיה שם עם העם עד שתוציאם משם. ולכן לקח אשתו ובניו, כי היה זה עצה נכונה להוליכם עמו, כי בעבור זה יבטחו בו ישראל יותר. כי בהיותו בן חורין במדין יושב בביתו בשלום עם בניו ועם אשתו חתן כהן הארץ, לא יביא אותם להיות עם עבדים וימררו את חייהם בעבודה קשה רק אם היה נכון לבו בטוח שיצאו בקרוב ויעלה עמהם לארץ כנען, ולא יצטרך בצאתם לשוב למדין לקחת אשתו ובניו משם.
ודו"ק.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
אמונה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
אמונה אמר:
אולם עי' כאן [הערה 7] שהוכיח דבכלל עבודה ועינוי היו אף שבט לוי, אלא שלא היו בכלל 'עבודת פרך' וצ"ע.
ומצאתי בגור אריה
על הראשונים אנו מצטערים. אף על גב דשבטו של לוי לא נשתעבד (רש"י לעיל ה, ד), היו יראים מפני גזרת "כל הבן הילוד היאורה תשלכוהו" (לעיל א, כב), וכן היה שוחט בניהם ק"ן בבקר וק"ן בערב:
ובמקור שציינתי הביא כסייעתא את דברי הרמב"ן שכ' (שמות ד,יט):
ואז אמר לו ה' במדין לך שוב מצרים, כלומר קום צא מן הארץ הזאת ושוב אל ארץ מצרים, ואל תפחד שם, כי מתו כל מבקשי רעתך, ותהיה שם עם העם עד שתוציאם משם. ולכן לקח אשתו ובניו, כי היה זה עצה נכונה להוליכם עמו, כי בעבור זה יבטחו בו ישראל יותר. כי בהיותו בן חורין במדין יושב בביתו בשלום עם בניו ועם אשתו חתן כהן הארץ, לא יביא אותם להיות עם עבדים וימררו את חייהם בעבודה קשה רק אם היה נכון לבו בטוח שיצאו בקרוב ויעלה עמהם לארץ כנען, ולא יצטרך בצאתם לשוב למדין לקחת אשתו ובניו משם.
ודו"ק.
יישר.
וגזירת כל הילוד, מוכרחת מחז"ל..
תנא עמרם גדול הדור היה כיון שראה שאמר פרעה הרשע כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו אמר לשוא אנו עמלין עמד וגירש את אשתו עמדו כולן וגירשו את נשותיהן 
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
מהו המקור שבני לוי לא השתעבדו במצרים?
השבוע חשבתי שאולי המקור הוא בפס' "
(ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ:
ממתי היה צריך לשלם במצרים ליהודי על פעולה?
בהכרח ששבט לוי לא השתעבד!
אשמח לידיעות בעניין.
המצפה לישועת ה' אמר:
הוכחה נוספת.
אהרן יצא אל משה למדבר סיני בקלות וללא עוררין מצד המשעבדים המצריים.
א"כ צ"ע למה רש"י (והמדרש) לא למדו את זה מכאן אלא:
פינחס רוזנצוויג אמר:
רש"י ה ד:
לכו לסבלתיכם - לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם. אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היתה על שבטו של לוי, ותדע לך שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות:
 

למען אדע

משתמש רגיל
קדמא ואזלא אמר:
למען אדע אמר:
בן ראם אמר:
מהו המקור שבני לוי לא השתעבדו במצרים?
השבוע חשבתי שאולי המקור הוא בפס' "
(ט) וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת פַּרְעֹה הֵילִיכִי אֶת הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי וַאֲנִי אֶתֵּן אֶת שְׂכָרֵךְ וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד וַתְּנִיקֵהוּ:
ממתי היה צריך לשלם במצרים ליהודי על פעולה?
בהכרח ששבט לוי לא השתעבד!
אשמח לידיעות בעניין.

באתי לקנטר 
גליא לדרעי' ונפל נהורא..

החלטת סוף סוף למרות הצהרותיך להתארח באשכול תורני, לפחות את הבואש היית משאיר בחוץ..

מי יתן לך ... ותנשכנו כחמור.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הרב @עשירית האיפה מה שנכתב
המצפה לישועת ה' אמר:
הוכחה נוספת.
אהרן יצא אל משה למדבר סיני בקלות וללא עוררין מצד המשעבדים המצריים.
זהו לכאו' המובא ברש"י
פינחס רוזנצוויג אמר:
רש"י ה ד:
לכו לסבלתיכם - לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם. אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היתה על שבטו של לוי, ותדע לך שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות:
ייש"כ.
 

עשירית האיפה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
הרב @עשירית האיפה מה שנכתב
המצפה לישועת ה' אמר:
הוכחה נוספת.
אהרן יצא אל משה למדבר סיני בקלות וללא עוררין מצד המשעבדים המצריים.
זהו לכאו' המובא ברש"י
פינחס רוזנצוויג אמר:
רש"י ה ד:
לכו לסבלתיכם - לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם. אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היתה על שבטו של לוי, ותדע לך שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות:
ייש"כ.

אז א"כ השאלה היא רק על הראייה מההנקה בשכר.
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
למען אדע אמר:
קדמא ואזלא אמר:
למען אדע אמר:
באתי לקנטר 
גליא לדרעי' ונפל נהורא..

החלטת סוף סוף למרות הצהרותיך להתארח באשכול תורני, לפחות את הבואש היית משאיר בחוץ..

מי יתן לי את רנ''א ... ואנשכנו כחמור.

 
 

המצפה לישועת ה'

משתמש ותיק
למען אדע אמר:
משה נפתלי אמר:
למען אדע אמר:
ראית באיזשהו מקום - חפש אותו...
.Persona non grata​
ماجلومان

"ואהבת את ה' אלהיך שיהא שם שמים מתאהב על ידך, שיהא קורא ושונה ומשמש ת"ח, ויהא משאו ומתנו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו אשרי אביו שלמדו תורה אשרי רבו שלמדו תורה, אוי להם לבריות שלא למדו תורה, פלוני שלמדו תורה ראו כמה נאים דרכיו כמה מתוקנים מעשיו, עליו הכתוב אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר.
אבל מי שקורא ושונה ומשמש ת"ח, ואין משאו ומתנו באמונה, ואין דבורו בנחת עם הבריות, מה הבריות אומרות עליו אוי לו לפלוני שלמד תורה אוי לו לאביו שלמדו תורה אוי לו לרבו שלמדו תורה, פלוני שלמד תורה ראו כמה מקולקלין מעשיו וכמה מכוערין דרכיו, ועליו הכתוב אומר באמור להם עם ה' אלה ומארצו יצאו"
(יומא פ"ו.)
 
 

בן ראם

משתמש ותיק
פותח הנושא
למען אדע אמר:
איני מבין ככל שלא ידעת עד הנה המקור, מי אמר לך שאכן הוא כך?
ואלא מאי? ראית באיזשהו מקום - חפש אותו...

[ולא באתי לקנטר חלילה, רק לחדודי].
לשאלתך- ידעתי מקור, ובכל זאת חשבתי שיש גם מכאן מקור יותר מפורש. [אם כי אחר חיפוש מצאתי שיש מפרשים באופן אחר את הצעת התשלום] ודברי תורה וביחוד אגדה- פנים רבות להן. וכידוע ממפרשי התורה ראשונים ואחרונים [בעיקר רבותינו הנצי"ב המשך חכמה והמלבי"ם].
ובעניין ההתקנטרות שהתפתחה סביב הערתך- אשמח מאד אם אתה, וחברינו- @משה נפתלי ו @קדמא ואזלא תחדלו, בפרט באשכול זה, כדי שלא תהיה דבר תקלה תלוי בצווארי, ואם על כבודי מחו- לא נפגעתי כלל, וככל שתלוי במתבייש- אין תשלומי בושת בכגון דא בשום אופן. וד"ל. ייש"כ
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עשירית האיפה אמר:
אז א"כ השאלה היא רק על הראייה מההנקה בשכר.
הא לא קשיא לפו"ר, דאפ"ל ששילמו למי שאינו מעבדיהם.
וגם - בת פרעה נתגיירה אז, ומסתבר שלא רצתה לשעבד בהם.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
הא לא קשיא לפו"ר, דאפ"ל ששילמו למי שאינו מעבדיהם.
א"כ מוכח שלא נשתעבדו שבט לוי...
לבי במערב אמר:
וגם - בת פרעה נתגיירה אז, ומסתבר שלא רצתה לשעבד בהם.
זה אפשרי, אם כי זה מחודש.. (שהרי לא נזכר בתורה דבר זה)
 
חלק עליון תַחתִית