שמות ג יא-יב

בר נש

משתמש ותיק
[font]ויאמר משה אל האלהים מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים יב ויאמר כי אהיה עמך וזה לך האות כי אנכי שלחתיך בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה [/font]

מהו האות שה' נותן למשה?
מה האות הזה מאמת לו?
מה פירוש המילה תעבדון (הבניין מוזר לי)?
 

HaimL

משתמש ותיק
בר נש אמר:
ויאמר משה אל האלהים מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים יב ויאמר כי אהיה עמך וזה לך האות כי אנכי שלחתיך בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה 

מהו האות שה' נותן למשה?
מה האות הזה מאמת לו?
מה פירוש המילה תעבדון (הבניין מוזר לי)?
בניין קל

לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּן אִתִּ֑י אֱלֹ֤הֵי כֶ֙סֶף֙ וֵאלֹהֵ֣י זָהָ֔ב לֹ֥א תַעֲשׂ֖וּ לָכֶֽם׃

וַיֹּ֩אמֶר֩ בֹּ֨עַז אֶל־ר֜וּת הֲל֧וֹא שָׁמַ֣עַתְּ בִּתִּ֗י אַל־תֵּֽלְכִי֙ לִלְקֹט֙ בְּשָׂדֶ֣ה אַחֵ֔ר וְגַ֛ם לֹ֥א תַעֲבוּרִ֖י מִזֶּ֑ה וְכֹ֥ה תִדְבָּקִ֖ין עִם־נַעֲרֹתָֽי׃

בניין קל + בניין פיעל 

י֗וֹם אֲשֶׁ֨ר עָמַ֜דְתָּ לִפְנֵ֨י יְהֹוָ֣ה אֱלֹהֶ֘יךָ֮ בְּחֹרֵב֒ בֶּאֱמֹ֨ר יְהֹוָ֜ה אֵלַ֗י הַקְהֶל־לִי֙ אֶת־הָעָ֔ם וְאַשְׁמִעֵ֖ם אֶת־דְּבָרָ֑י אֲשֶׁ֨ר יִלְמְד֜וּן לְיִרְאָ֣ה אֹתִ֗י כׇּל־הַיָּמִים֙ אֲשֶׁ֨ר הֵ֤ם חַיִּים֙ עַל־הָ֣אֲדָמָ֔ה וְאֶת־בְּנֵיהֶ֖ם יְלַמֵּדֽוּן׃

אַשְׁרֵ֣י הָ֭עָם יֹדְעֵ֣י תְרוּעָ֑ה
  יְ֝הֹוָ֗ה בְּֽאוֹר־פָּנֶ֥יךָ יְהַלֵּכֽוּן׃
בְּ֭שִׁמְךָ יְגִיל֣וּן כׇּל־הַיּ֑וֹם
  וּבְצִדְקָתְךָ֥ יָרֽוּמוּ׃

בניין התפעל 

וַיֹּ֤אמֶר אֵלֶ֙יהָ֙ עֵלִ֔י עַד־מָתַ֖י תִּשְׁתַּכָּרִ֑ין הָסִ֥ירִי אֶת־יֵינֵ֖ךְ מֵֽעָלָֽיִךְ׃

 
 

זאת ועוד

משתמש ותיק
בר נש אמר:
ויאמר משה אל האלהים מי אנכי כי אלך אל פרעה וכי אוציא את בני ישראל ממצרים יב ויאמר כי אהיה עמך וזה לך האות כי אנכי שלחתיך בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה 

מהו האות שה' נותן למשה?
מה האות הזה מאמת לו?
מה פירוש המילה תעבדון (הבניין מוזר לי)?
אברבנאל שמות פ"ג
ואמנם מה שאמרת מהיותך נבזה וחדל אישים כן ראוי לשלימות שליחותך כי בראות פרעה וכל מצרים זקן אחד ומקלו בידו מתגבר עליו ומייעד עליו מאותו' ומביא אותם על פי דברו יכירו וידעו שאנכי שלחתיך ושאין הדבר ממך אלא ממני שאהיה עמך וגם לעיני ישראל יהיה זה אות גדול עד שמפני זה בהוציאך את העם ממצרים לא תהיה אתה להם לאלהים ולא יעבדוך לשם אלהות אבל אתה והם תעבדון את האלהים על ההר הזה כי יהי' גלוי ומפורסם אליהם שכל מה שעשית עתה היה בכחי וברוחי ולא בכחך וחכמתך הנה אם כן היות משה בזוי ושסוי בלתי ראוי לשליחות גדול כזה זה יהיה אות עצמי כי מאת ה' היתה זאת ושרוח ה' דבר בו ומלתו על לשונו הנה התבאר מזה שלא היה האות שזכר לו השם מראת הסנה ולא גם כן מעמד הר סיני ולא גם כן הנבואה והדבור שבאהו שם אבל שהיה האות האמתי מ"ש מי אנכי ובזה א"כ השיבו יתברך על פי דרכו ודבריו ולא רצה לגלות לו ענין הכנסת הארץ עוד. 

רש"ר הירש שמות פרשת שמות פרק ג פסוק יב
(יב) וזה - לך האות כי אנכי שלחתיך. פגם זה, שהנך רואה בך, הוא הכשרך: יען כי היטב חשת, שאין בך כל זיק של כשרון לבצע, ומה גם להשלים, משימה זו בכוחות עצמך, כוחות אנוש; ויען כי חסרון זה טבוע באופייך בצורה כה בולטת, דווקא משום כך אין ראוי כמוך להיות נושא שליחותי. זקוק אני לאיש, שהנו החכם מכל אדם, ויחד עם זאת - העניו מכל אדם. ליקוי מובהק זה שבך, יטביע במפעל, אשר אשלים על ידך, "אות" לדורות עולם, "אות כי אנכי שלחתיך", כי כל שפעלת - בשליחותי ומכוחי נעשה. חסרונך הוא לך כתב - האמנה אלהי, כי בלעדיו לא תחרוג התשועה ממסגרת אירועים, שכבר היו בדברי ימי העולם, ואך את גדולת האדם פיארו. הן לא ביקשתי לייסד על ידך ממלכת בשר - ודם ולעשותך לראש. וכאשר תושלם הגאולה לא תהיה אתה שליט העם, אלא תעבדון: אתם, אתה וגם העם תגשו אל ההר הזה כעבדי ה'; אתה והעם - בהר זה תקרבו לעבודת ה'. ורק בהוציאך, רק כאשר יוציא את העם איש כמוך, תושג תכלית זו של כל הגאולה. רק אז אוכל לומר: "אנכי ה' אלהיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" (להלן כ, ב), כי אתה והעם - בדרג שווה תעמדו לפני כעבדים:
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
רש"י שמות פרשת שמות פרק ג פסוק יב
וזה המראה אשר ראית בסנה לך האות
כי אנכי שלחתיך,
וכדאי אני להציל כאשר ראית הסנה עושה שליחותי ואיננו אוכל, כך תלך בשליחותי ואינך ניזוק.
וששאלת מה זכות יש לישראל שיצאו ממצרים, דבר גדול יש לי על הוצאה זו, שהרי עתידים לקבל התורה על ההר הזה לסוף שלושה חדשים שיצאו ממצרים.
דבר אחר: כי אהיה עמך וזה שתצליח בשליחותך לך האות
על הבטחה אחרת שאני מבטיחך,
שכשתוציאם ממצרים תעבדון אותי על ההר הזה,
שתקבלו התורה עליו והיא הזכות העומדת לישראל.


רמב"ן - רבו הפירושים במקרא הזה. והנכון על דרך הפשט,
כי הקדוש ברוך הוא אמר למשה שני דברים, שירד להצילו מיד מצרים, והיה אפשר שיצילם מידם בארץ גושן עצמה או קרוב משם, אבל הבטיח עוד להעלותו מן הארץ ההיא כולה אל מקום הכנעני: ומשה נתירא משתיהן, ואמר מי אנכי כי אלך אל פרעה, אני שפל אנשים רועה צאן והוא מלך גדול, ואם אומר אליו לעזוב את העם כלו יהרגני, כענין שאמר שמואל ושמע שאול והרגני (ש"א טז ב). ואמר עוד מי אנכי כי אוציא את בני ישראל מארץ מצרים, כמו שאמרת לי להעלותם אל ארץ כנען, כי עם חכם ונבון הגוי הגדול הזה, ולא יחשבוני ללכת אחרי אל ארץ עמים גדולים ועצומים מהם, כאשר אמרת להעלותו אל ארץ טובה ורחבה אל מקום הכנעני: כי ההצלה מיד פרעה אינה תלויה בהם, אם ישמע פרעה יקל עולו מעליהם ויצילם, או יגרשם מארצו על כרחם. ועוד כי הם עצמם ישמעו אל כל אדם בזה, כי מי האדם שלא ירצה לצאת מעבודה קשה שאין כמוה, אבל העלייה לארץ הכנעני לא ישמעו בה. וכן היה הדבר שהיתה מלחמת העמים ההם קשה עליהם מתחילה ועד סוף ופחדתם ממנה במצרים ובמדבר: זאת יראתו של משה רבינו מפרעה ופחדתו מהם. ועל שתיהן ענהו ה', אמר לו אל תירא מפרעה כי אני אהיה עמך להצילך.
וזה לך האות אל העם כי אנכי שלחתיך אליהם,
כי בהוציאך את העם ממצרים תעבדון את האלהים על ההר הזה,
ומאז יקבלו עבודת השם ללכת אחרי מצותו,
וגם בך יאמינו לעולם,
ואחריך ירוצו לכל מקום אשר תצום.
והנה נגליתי לך בהר הזה בלבת אש,
כי כן יהיה בעיני כל העם בעבדם אותי בהר הזה:
והנה למשה אות
במה שלא יפחד מפרעה
כיון שהבטיחו להצילו,
ולישראל יהיה להם אות
שלא יפחדו מן העמים בבואם אל הר סיני.
כ
י לצאת ממצרים ברצון פרעה אל מקום קרוב דרך ג' ימים לזבוח לאלהים
בודאי ישמעו ויעשו כן בין ברצונם בין שלא ברצונם:
ועל דרך האמת,
וזה לך האות כמו זה לי עשרים שנה (בראשית לא מא). ואמר כי אהיה עמך
והנה לך האות
אות הברית שאהיה עמך תמיד,
כדרך אני הנה בריתי אתך (שם יז ד),
כי אנכי השולח אותך שתעבדו את האלהים בהר הזה,
ואז אעלה גם אנכי בקרב העם הזה אל המקום אשר הכינותי (להלן כג כ):
 
חלק עליון תַחתִית