פרשת וארא סדר המכות דצ"ך עד"ש באח"ב דעת זקנים

טוב לי

משתמש חדש
וז"ל הדעת זקנים: "ואיתמר בהגדה של פסח ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"ך עד"ש באח"ב. ושואלים העם מאי נפקא מינה מסימן זה, ומפרש ה"ר יצחק ברבי אשר שנולד ביום שנפטר רבינו יצחק בר אשר ז"ל, וקראוהו על שמו וקראו עליו 'וזרח השמש ובא השמש' , שלכך זה הסימן שכאשר תשים דצ"ך עד"ש באח"ב זה על זה תמצא בכל ענין בתחילה באמצע ובסוף חשך שחין כנים, לומר שלשתן משמשים (כאחד. ולא אתפרש כיצד וגם נמצא שיהא חשך להפך, והיה אומר שהחשך משמש עם כולן. וגם כשתשים חשך שחין כנים, תמצא בכל בתחילה ובסוף חשך שחין כנים. לומר ששלשתן משמשים) בערבוביא עם האחרים ולא אתפרש כיצד".

דבריו צריכים ביאור, וגם נראה שיש שם כפל לשון, חפשתי בכתב יד של הדת זקנים כאן https://digital.bodleian.ox.ac.uk/i...5a174,vi+5b2a1afd-6578-4dd9-ad09-fde88b222a45, וחסר שם קטע שאני שם בסוגריים מדגיש אותו, ולפי"ז אין כפל לשון, ואני מבאר מה הוא התכוונן.

ואיתמר בהגדה של פסח ר' יהודה היה נותן בהם סימנים דצ"ך עד"ש באח"ב. ושואלים העם מאי נפקא מינה מסימן זה, ומפרש ה"ר יצחק ברבי אשר שנולד ביום שנפטר רבינו יצחק בר אשר ז"ל, וקראוהו על שמו וקראו עליו 'וזרח השמש ובא השמש' , שלכך זה הסימן שכאשר תשים דצ"ך עד"ש באח"ב זה על זה תמצא בכל ענין בתחילה באמצע ובסוף חשך שחין כנים, לומר שלשתן משמשים (כאחד. ולא אתפרש כיצד וגם נמצא שיהא חשך להפך, והיה אומר שהחשך משמש עם כולן. וגם כשתשים חשך שחין כנים, תמצא בכל בתחילה ובסוף חשך שחין כנים. לומר ששלשתן משמשים) בערבוביא עם האחרים ולא אתפרש כיצד.

ביאור: אם כותבים את המכות כך: דםצפרדעכנם – ערובדברשחן - ארבהברדחשךשלש שורות אחת מעל השניה (חושך ושחין בכתיב חסר) יוצא שכנם שחן חשך, נמצאים אחת מעל השניה בסוף שורות המכות. את החושכ שחנ כנם אפשר לקרוא לא רק מימין לשמאל, אלא גם מלמטה למעלה, לומר לנו ששלשתן שמשו עם כל המכות. ומה שהוא כותב "תמצא בכל ענין בתחילה באמצע ובסוף חשך שחין כנים", כוונתו בשלושת מכות אלו כשאני קורא אותם מלמטה למעלה אני מוצא אותם באותיות הראשונות של שלשת מכות אלו, שזה מכת חשך, ובאותיות השניות של שלשת מכות אלו שזה מכת שחן, ובאותיות הסופיות של שלשת מכות אלו שזה כנם.
 
ראה מה ביאר בזה בזרע שמשון, ושים לב לציור שעשה שבו רואים כיצד המכות חשך שחן כנם מרכיבות זו את זו, שאפשר לקרוא את הציור מימין לשמאל וגם מלמטה למעלה
העתקה 23;29;38.png
 
חלק עליון תַחתִית