וכבר ידוע משמם של רבותינו לבית בריסק, כי ב'חצות' אין אפילו רגע אחד, יש את הרגע של לפני ואת הרגע של אחרי, וביניהם זה החצי.בבלי אמר:אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
הבוקר היה מייד לאחר חצות...ב. גפנר אמר:פרפרו וגססו עד הבוקר
דהיינו?בבלי אמר:הבוקר היה מייד לאחר חצות...
בבלי אמר:אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
משה נפתלי אמר:הא גופא קשיא! אמרת 'ברגע אחד כולן לוקין', והדר אמרת 'ממנו מתחלת הפורענות'; כלום היו תחלה וסוף לאותו רגע?!וְעָבַרְתִּי. בְּהַעֲבָרָה אַחַת וּבְרֶגַע אֶחָד כֻּלָּן לוֹקִין.
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפֻּרְעָנוּת. (רש"י)
תשובה לדבר: אין הכוונה שבמציאות מתחלת הפורענות במי שהתחיל בעבירה תחילה, אלא כלומר: במי שהיה הראש והעיקר במעשה העבירה – בו נפתח סיפור הפורענות, ללמד שהפורענות בעיקרה באה בשבילו, וכל הנטפלים אל העבירה לוקים בגללו.
בבלי אמר:הפיתרון של הרב @משה נפתלי: viewtopic.php?f=142&t=18164&p=267449#p267449
משה נפתלי כתב: ↑לפני 4 דקות
וְעָבַרְתִּי. בְּהַעֲבָרָה אַחַת וּבְרֶגַע אֶחָד כֻּלָּן לוֹקִין.
מֵאָדָם וְעַד בְּהֵמָה. מִי שֶׁהִתְחִיל בָּעֲבֵרָה תְּחִלָּה, מִמֶּנּוּ מַתְחֶלֶת הַפֻּרְעָנוּת. (רש"י)
הא גופא קשיא! אמרת 'ברגע אחד כולן לוקין', והדר אמרת 'ממנו מתחלת הפורענות'; כלום היו תחלה וסוף לאותו רגע?!
תשובה לדבר: אין הכוונה שבמציאות מתחלת הפורענות במי שהתחיל בעבירה תחילה, אלא כלומר: במי שהיה הראש והעיקר במעשה העבירה – בו נפתח סיפור הפורענות, ללמד שהפורענות בעיקרה באה בשבילו, וכל הנטפלים אל העבירה לוקים בגללו.
יושב אוהלים אמר:בחז"ל כתוב להיפך, שבן אדם אינם יודעים לכוון בדיוק הזמן של חצות, אבל הקב"ה כן יודע לכוון בדיוק מתי זה שעת חצות הלילה. ולדבריך שיש כלפי הקב"ה תחילה וסוף, שבתחילתו מתו בכורי האדם ואח"כ הבהמות, א"כ אין זו בדיוק בחצות, שהרי האמצע ביניהם הוא החצות, והתינח כלפי האדם הוא אינו יכול לכוון בדיוק האמצע, אבל הקב"ה שכן יכול לכוון בדיוק האמצע אז אם יש תחילה וסוף אז זה לא בדיוק באמצע, והדרה קושיא לדוכתיה.בבלי אמר:אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
אור זורח אמר:בבלי אמר:אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
יש להקשות על הדברים כמו שהקשה כבר ידידנו ב. גפנר
טעיתי.ב. גפנר אמר:וכבר ידוע משמם של רבותינו לבית בריסק, כי ב'חצות' אין אפילו רגע אחד, יש את הרגע של לפני ואת הרגע של אחרי, וביניהם זה החצי.בבלי אמר:אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
ולכן לא שייך לחלק את הרגע הזה לכמה חלקים.
איברא שטעות ממש אין כאן שהרי כמו שאמרו שאין רגע של חצותבבלי אמר:ב. גפנר כתב: ↑היום, 10:01
בבלי כתב: ↑היום, 09:43
אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
וכבר ידוע משמם של רבותינו לבית בריסק, כי ב'חצות' אין אפילו רגע אחד, יש את הרגע של לפני ואת הרגע של אחרי, וביניהם זה החצי.
ולכן לא שייך לחלק את הרגע הזה לכמה חלקים.
טעיתי.
מרחיב אפיקים אמר:בבלי כתב: ↑היום, 11:25
ב. גפנר כתב: ↑היום, 10:01
בבלי כתב: ↑היום, 09:43
אולי אפשר לומר שאנו רואים רק רגע חצות אחד אולם ה' יודע לחלקו ובתוך אותו רגע החל להכות באדם וסיים בבהמה בעוד עדיין חצות
וכבר ידוע משמם של רבותינו לבית בריסק, כי ב'חצות' אין אפילו רגע אחד, יש את הרגע של לפני ואת הרגע של אחרי, וביניהם זה החצי.
ולכן לא שייך לחלק את הרגע הזה לכמה חלקים.
טעיתי.
איברא שטעות ממש אין כאן שהרי כמו שאמרו שאין רגע של חצות
וקשה שהרי נאמר ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור ואם כהנ''ל שאין רגע של חצות באיזה רגע עבר ה'
אלא הביאור כיון שמעשה קב''ה הוא למעלה מן הזמן יכול הוא לעשות מעשה בזמן שאינו מושג ע''פ השגתנו
(ובאמת שלעולם א''א להגדיר מעשה אל הזמן שהרי הזמן אפשר לצמצמו אין סוף)
אמנם לענין מה שהיה נראה הוא שברגע שקודם היו חיים ורגע אח''כ היו מתים אמנם הכאה עצמה בחצות דייקא הייתה
שו"ת רדב"ז חלק ב סימן תתידועל ענין אשר שאלת שנחלקו ז"ל על פסוק ויהי בחצי הלילה תרי תנאי חד אמר יוצרו חלקו וחד אמר יודע עתותיו ושעותיו חלקו ושאלת מאי בינייהו.
תשובה כגון דא צריכה רבה ואודיעך דעתי אחר הקדימי לך שיש קושיא בכתוב שאי איפשר לצמצם חצי הלילה ולא חצי היום שהרי הגלגל חוזר תמיד וכהרף עין נוטה מחצות ולא יספיק אדם לומר עתה הוא חצות לילה עד שכבר עבר חצות וא"כ קשיא להו מי חלקו ת"ק ס"ל יוצרו יש בידו לחלקו והרי הגלגל בידו כחומר ביד היוצר והעמיד הגלגל כל דהוא כדי שיכירו העולם שהוא מחולק חציו האחרון מחציו הראשון. ותנא בתרא ס"ל שאין צריכים לנס אלא גלגל כמנהגו נוהג וחוזר אלא יודע עתותיו ושעותיו חלקו וצמצם בחצי הלילה ממש ובאותו רגע הכה כל בכור דרגע הוי כממריה ואף על גב דאנן אי איפשר לן לצמצם הוא ית' שמו יודע לצמצם ולכוין הנקודה אשר היא בחצי הלילה ממש ובאותה נקודה הכה אותם. הנל"ד כתבתי.
ORI929 אמר:הרוצה לרוות נחת בענין זה יעיין בספר הנפלא תורת חיים על תורת המשחקים וכו' יש לו שם מאמר בענין החצות לילה
לכבוד הרב או אר 1929ORI929 אמר:להסביר מה זה תורת המשחקים זה סיפור ארוך עי' שם בספר ותבין ידוע לבאר על ידי זה סוגיא בשניים אוחזין וכו'.
אם תרצה אפשר לציין קישורים בענין זה