'כלשון הזה וכסדר הזה' - 'לא פחות ולא יותר'

בלדד השוחי

משתמש ותיק
שמות פרק יט
(ג) וּמֹשֶׁ֥ה עָלָ֖ה אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֤יו ה'֙ מִן־הָהָ֣ר לֵאמֹ֔ר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
(ד) אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתִי לְמִצְרָ֑יִם וָאֶשָּׂ֤א אֶתְכֶם֙ עַל־כַּנְפֵ֣י נְשָׁרִ֔ים וָאָבִ֥א אֶתְכֶ֖ם אֵלָֽי:
(ה) וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־ לִ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ:
(ו) וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים וְג֣וֹי קָד֑וֹשׁ
אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּ֖ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

רש"י פסוק ג
כה תאמר - בלשון הזה וכסדר הזה:
רש"י פסוק ו
אלה הדברים - לא פחות ולא יותר:

צריך להבין, מהי ההדגשה היתירה והכפולה בענין זה תחילה וסוף שיהיה ב'לשון הזה וכסדר הזה' 'לא פחות ולא יותר' ?
ומה בא לאפוקי 'כסדר הזה' ?
 

דרומאי

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
שמות פרק יט
(ג) וּמֹשֶׁ֥ה עָלָ֖ה אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֤יו ה'֙ מִן־הָהָ֣ר לֵאמֹ֔ר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
(ד) אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתִי לְמִצְרָ֑יִם וָאֶשָּׂ֤א אֶתְכֶם֙ עַל־כַּנְפֵ֣י נְשָׁרִ֔ים וָאָבִ֥א אֶתְכֶ֖ם אֵלָֽי:
(ה) וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־ לִ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ:
(ו) וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים וְג֣וֹי קָד֑וֹשׁ
אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּ֖ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

רש"י פסוק ג
כה תאמר - בלשון הזה וכסדר הזה:
רש"י פסוק ו
אלה הדברים - לא פחות ולא יותר:

צריך להבין, מהי ההדגשה היתירה והכפולה בענין זה תחילה וסוף שיהיה ב'לשון הזה וכסדר הזה' 'לא פחות ולא יותר' ?
ומה בא לאפוקי 'כסדר הזה' ?
בית יעקב אלו הנשים, ובהם הוצרך להזהירו שלא ישנה הלשון והסדר אף שצריכות אמירה רכה,
וחוץ מזה הזהירו גבי אנשים, שאף שאמר להם דברים הקשין כגידין מ"מ לא פחת ולא הותיר.
 
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרומאי אמר:
בלדד השוחי אמר:
שמות פרק יט
(ג) וּמֹשֶׁ֥ה עָלָ֖ה אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֤יו ה'֙ מִן־הָהָ֣ר לֵאמֹ֔ר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
(ד) אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתִי לְמִצְרָ֑יִם וָאֶשָּׂ֤א אֶתְכֶם֙ עַל־כַּנְפֵ֣י נְשָׁרִ֔ים וָאָבִ֥א אֶתְכֶ֖ם אֵלָֽי:
(ה) וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־ לִ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ:
(ו) וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים וְג֣וֹי קָד֑וֹשׁ
אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּ֖ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

רש"י פסוק ג
כה תאמר - בלשון הזה וכסדר הזה:
רש"י פסוק ו
אלה הדברים - לא פחות ולא יותר:

צריך להבין, מהי ההדגשה היתירה והכפולה בענין זה תחילה וסוף שיהיה ב'לשון הזה וכסדר הזה' 'לא פחות ולא יותר' ?
ומה בא לאפוקי 'כסדר הזה' ?
בית יעקב אלו הנשים, ובהם הוצרך להזהירו שלא ישנה הלשון והסדר אף שצריכות אמירה רכה,
וחוץ מזה הזהירו גבי אנשים, שאף שאמר להם דברים הקשין כגידין מ"מ לא פחת ולא הותיר.
 
לדבריך צריך באמת להבין איך מתקיים ההבדל בין זכרים לנקבות, שהרי אם לשניהם אומר בלשון זה ממש, מה ההבדל בין אמירה רכה לקשין כגידין ? רק בהבעת הפנים ? וגם הלשון 'דברים הקשים כגידין' משמע שהביטוי בתוכן הדברים.
 

יצחק

משתמש ותיק
בנוגע ל"כסדר הזה" כנראה הכוונה להקדים את הנקבות לזכרים, "בית יעקב" לפני "בני ישראל". ראיתי מביאים מהמדרש שהיתה בזה כוונה מיוחדת ובגלל זה הנשים לא חטאו בעגל, כי הם היו שייכות בליבן להקב"ה בגלל הקדימה הזו.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
בנוגע ל"כסדר הזה" כנראה הכוונה להקדים את הנקבות לזכרים, "בית יעקב" לפני "בני ישראל". ראיתי מביאים מהמדרש שהיתה בזה כוונה מיוחדת ובגלל זה הנשים לא חטאו בעגל, כי הם היו שייכות בליבן להקב"ה בגלל הקדימה הזו.
כמדו' אין זו הפשטות ברש"י, דנראה שמדבר על סדר מסירת עצם הלשון.
 

בלדד השוחי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אציין כאן לשונות ב' מדרשים שמצאתי בענין.

מכילתא דרבי ישמעאל יתרו - מסכתא דבחדש פרשה ב
ד"א כה תאמר לבית יעקב, אמור בלשון רכה, אמור ראשי דברים לנשים; ותגד לבני ישראל, ותדקדק עמהם ואמור להם.

פרקי דרבי אליעזר פרק מא
אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְמֹשֶׁה לֵךְ אֱמֹר לִבְנוֹת יִשְׂרָאֵל, אִם רוֹצוֹת לְקַבֵּל אֶת הַתּוֹרָה, שֶׁדַּרְכָּם שֶׁל אֲנָשִׁים הוֹלְכִים אַחַר דַּעְתָּן שֶׁל נָשִׁים, שֶׁנֶּאֱמַר [שמות יט, ג] כֹּה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב אֵלּוּ הַנָּשִׁים. וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל [שם] אֵלּוּ הָאֲנָשִׁים.
 

אור זורח

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
שמות פרק יט
(ג) וּמֹשֶׁ֥ה עָלָ֖ה אֶל־הָאֱלֹהִ֑ים וַיִּקְרָ֨א אֵלָ֤יו ה'֙ מִן־הָהָ֣ר לֵאמֹ֔ר כֹּ֤ה תֹאמַר֙ לְבֵ֣ית יַעֲקֹ֔ב וְתַגֵּ֖יד לִבְנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:
(ד) אַתֶּ֣ם רְאִיתֶ֔ם אֲשֶׁ֥ר עָשִׂ֖יתִי לְמִצְרָ֑יִם וָאֶשָּׂ֤א אֶתְכֶם֙ עַל־כַּנְפֵ֣י נְשָׁרִ֔ים וָאָבִ֥א אֶתְכֶ֖ם אֵלָֽי:
(ה) וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכָּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־ לִ֖י כָּל־הָאָֽרֶץ:
(ו) וְאַתֶּ֧ם תִּהְיוּ־לִ֛י מַמְלֶ֥כֶת כֹּהֲנִ֖ים וְג֣וֹי קָד֑וֹשׁ
אֵ֚לֶּה הַדְּבָרִ֔ים אֲשֶׁ֥ר תְּדַבֵּ֖ר אֶל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל:

רש"י פסוק ג
כה תאמר - בלשון הזה וכסדר הזה:
רש"י פסוק ו
אלה הדברים - לא פחות ולא יותר:

צריך להבין, מהי ההדגשה היתירה והכפולה בענין זה תחילה וסוף שיהיה ב'לשון הזה וכסדר הזה' 'לא פחות ולא יותר' ?
ומה בא לאפוקי 'כסדר הזה' ?

מרן שר התורה שליט''א שואל את זה 
וכתב על זה ביאור בספרו טעמא דקרא
 

אור זרוע

משתמש ותיק
בלדד השוחי אמר:
לדבריך צריך באמת להבין איך מתקיים ההבדל בין זכרים לנקבות, שהרי אם לשניהם אומר בלשון זה ממש, מה ההבדל בין אמירה רכה לקשין כגידין ? רק בהבעת הפנים ? וגם הלשון 'דברים הקשים כגידין' משמע שהביטוי בתוכן הדברים.

לכאורה על פי פשט משה רבינו אמר את אותם דברים לזכרים ולנקבות בלי שום שינוי - לא פחות ולא יותר. ומה שאמרו שלזכרים אומרים דברים הקשים כגידים, ולנקבות באמירה רכה, היא דרשה כללית הנלמדת משינוי הלשון של "כה תאמר לבית יעקב..." - ללמד את הדרך הראויה בהנהגת הזכרים והנקבות, ואין הדברים אמורים לגבי הדברים שמסר הקב"ה לומר לבני ישראל לפני מתן תורה - שבהם לא היה מקום להוסיף או לפחות כלום.
 
חלק עליון תַחתִית