40 יום ו40 לילה

בבלי

משתמש ותיק
למה דווקא 40?
וראיתי 
שפתי כהן שמות פרשת משפטים ד"ה כד, יח
ויהי משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה. סתם יום לילו עמו אם כן יאמר ארבעים יום, וארבעים לילה למה, אלא התורה היא תורה שבכתב ותורה שבעל פה, עשה ולא תעשה, טהור וטמא, מותר ואסור, כשר ופסול, כל אחד יש לו תחום וגבול, תורה שבכתב ומצוות עשה וטהור ומותר וכשר היה לומד ביום, ותורה שבעל פה ולא תעשה וטמא ואסור ופסול היה לומד בלילה. וכן הוא אומר (ירמיה ל"ג, כ"ה) אם לא בריתי יומם ולילה לומר שהיא כלולה מיום ומלילה. ולזה אמר ארבעים יום וארבעים לילה כי הלילה קודם ליום שנאמר (בראשית א', ה') ויהי ערב ויהי בוקר הערב קודם לבוקר, אלא לרמוז למה שאמרנו שקריאת תורה שבכתב ומצוות עשה וטהור ומותר וכשר נקרא יום והשאר נקרא לילה ושתי פעמים ארבעים הם שמונים, הם תמו, לומר שתמו ונשלמו הימים והלילות ועמדו בשלימותם. ודע ארבעים יום וארבעים לילה הם תשע מאות ששים שעות גימטריא קשר דין ברחמים עם ארבע מלות של ארבעים יום וארבעים לילה, ולזה הקדים יום ללילה, והבן
וראיתי גם שהרוקח בפרשת צו (ז, יד וכן דברים י, י) מדבר על כך. (אשמח ללשונו המדויקת משום שאינה בידי.)

אשמח לתשובות נוספות עם מקורות
 

אור זורח

משתמש ותיק
לכבוד הרב בבלי
בספר מנורת המאור בסדר תלמוד תורה פרק ה' מביא היות והנשמה ניתנת באדם לאחר מ' יום שהוא זמן יצירת הולד לכן התורה ניתנה למ' יום שהעוסק בתורה מאיר את נשמתו והביא כן מחז"ל בברכת התורה..
 

בבלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
בספר מנורת המאור בסדר תלמוד תורה פרק ה' מביא היות והנשמה ניתנת באדם לאחר מ' יום שהוא זמן יצירת הולד לכן התורה ניתנה למ' יום שהעוסק בתורה מאיר את נשמתו והביא כן מחז"ל בברכת התורה..
איני מוצא. תוכל לצטט?
 

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
וכנודע ש-40 יום קודם יצירת הולד - היינו ממש ברגע של ההולדה.
ועל דבר זה נסמית עינו של בלעם הרשע...
 

במבי

משתמש ותיק
במבי אמר:
במבי אמר:
אך יש לציין שגם המ' יום קשורים למקווה מכיוון שבארבעים יום ישנם 960 שעות שזה מקביל לתתק"ס לוגים של המקווה !


(ומביאים זאת לגבי הארבעים יום שבין ראשית חודש אלול ליוה"כ של שעה שבהם היא כנגד לוג שבמקווה)

 
 
חלק עליון תַחתִית