פרשת תרומה, תרומה אותיות מ' תורה-בעה"ט. רמז לעשר מזמנו ללמד לאחרים

רוצה לדעת

משתמש ותיק
ויקחו לי תרומה (כ"ה, ב)
ובבעה"ט: תרומה. אותיות מ' תורה. שהתורה ניתנה למ' יום היא לאוכלי תרומה, כההוא דאמרינן (מכילתא בשלח טז, ד) לא נתנה תורה אלא לאוכלי המן, שנית לה לאוכלי תרומה. וזהו ויקחו לי - לשמי, שכל מי שעוסק בתורה כאילו לוקח לי, שאין לו להקב"ה בעולם אלא ד' אמות של הלכה בלבד. ועל כן סמך פרשת ויקחו לי תרומה לפרשה של תורה, עכ"ל. והיינו כי עיקר המשכן הוא לארון שבו נמצאת התורה, וזהו שנרמז כאן שהתרומה היא ל"תורה".
ויש לרמז עוד דהנה הגרש"ש בהקדמה לספרו שערי יושר האריך שיש חיוב של מעשר זמן וכל ת"ח מחוייב להפריש מזמנו ללמד תורה לאחרים, עיי"ש באריכות. וכן באגרו"מ ח"ד אבהע"ז סי' כ"ו אות ד', עיי"ש, [וע"ע בדחו"מ ח"א מאמר י"ח שהביא המעשה בהגרי"ס שעמד על טיבו של ר' ליב חסיד ושאל אם נזדמן לו ליכנס לחנות ולומר לחנווני שהוא יילך ללמוד תורה והוא יעמוד בחנות תחתיו, והביא שהמקור לזה הוא מאדה"ר שנתן שבעים שנה משנותיו לדוד המלך, עיי"ש.] והוא שאשר נרמז כאן שגם גבי תורה יש חיוב תרומה.
ועוד יש לרמז הא דאיתא בסוכה דף מ"ט ע"ב שתורה של חסד הוא תורה לשמה ועוד אמרו שתורה של חסד הוא ללמדה לאחריני, ועי' בתוס' רשב"א משאנץ פסחים דף נ' ע"א שכ' שע"מ ללמד הוא ג"כ בגדר תורה לשמה ותורה שאינה לשמה היא שלא ללמדה לאחריני, וכ' שב' הפירושים חד הם, עיי"ש. [והיינו כי גדר תורה לשמה הוא לשם התורה עצמה שתהא נלמדת, וזהו ג"כ ענין ללמדה לאחרים]. ולפי"ז י"ל שנרמז כאן ויקחו לי לשמי היינו אימתי הוא תורה לשמה "לי", כאשר היא "תרומה" ללמדה לאחרים, ודו"ק.
 
חלק עליון תַחתִית