פרשת תרומה דבר נחמד מהשל"ה- (שיגרום מן הסתם להרבה אנשים לחייך)

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
שלה פרשת תרומה.jpg

והנה קישורים
http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=9737&st=&pgnum=94
https://www.sefaria.org.il/Shenei_Luchot_HaBerit%2C_Torah_Shebikhtav%2C_Terumah%2C_Torah_Ohr.34?lang=he&with=all&lang2=he
של"ה הקדוש אמר:
ראיתי כתוב פירוש על זה הפסוק, ויקחו לי תרומה מאת כל איש אשר ידבנו לבו תקחו את תרומתי, דקשה מתחילה קורא התרומה על שמינו, כמו שנאמר תרומה מאת כל איש, אח"כ קורא התרומה על שמו יתברך כמו שנאמר תקחו את תרומתי. אלא הענין הצורך למלאכת המשכן היה רב מאוד יותר מהנמצא, כי הזהב היה זהב טהור שאינו בנמצא הרבה, וכן שאר עניינים החשובים, ועל זאת היתה מגעת הנדבה יותר מכדי הצורך, וזה הדבר היה מצד הברכה שנתן הש"י בנדבה שמן המעט נעשה רב, וסיבת הברכה היתה מצד נדבת הלב, רצוני לומר איש אחד הביא חתיכה זהב בלב טוב והיה מצטער על שלא היה בידו יותר והיה מתאוה ליתן בכפלים רק שלא היתה בידו. הקב"ה היודע מחשבות צירף מחשבתו הטובה למעשה שלח הברכה במה שנתן שנעשה בכפל, דהיינו בסך שהיה מתאוה בנדבת לבו אף שלא היה בפועל, נמצא שזה המותר הקב"ה הוא הנותן, ותרומה זו היא שלו. זהו שאמר תקחו את תרומתי, והיא באה מאת כל איש אשר ידבנו לבו. נמצא זה המתנדב נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשית, שהמשכן הוא הבריאה. זהו ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם, כלומר הרבה עניינים ממנו נעשה מתוכם, דהיינו תוכיות נדבת לבם. נמצא לפי זה בתוכם הוא כמו בתוכו, כי לא היה המשכן נגמר אם לא היה תוכיות נדבת לבם, כמה שכתבתי:
 

רוצה לדעת

משתמש ותיק
נפלא ביותר,
אציין רק שלשון השל"ה ש"המתנדב נעשה שותף להקב"ה במעשה בראשיצ"
ללשון המד"ר בראשית ג' (ט) א"ר שמואל בר אמי מתחלת ברייתו של עולם נתאוה הקב"ה לעשות שותפות בתחתונים מה נפשך אם לענין החשבון לא היה צריך למימר אלא אחד שנים שלשה או ראשון שני ושלישי שמא אחד שני שלישי אתמהא אימתי פרע להם הקב"ה להלן בהקמת המשכן שנאמר (במדבר ז) ויהי המקריב ביום הראשון את קרבנו ראשון לברייתו של עולם אמר הקב"ה כאילו באותו יום בראתי את עולמי תני עשר עטרות נטל אותו היום ראשון למעשה בראשית ראשון למלכים ראשון לנשיאים ראשון לכהונה ראשון לשכינה שנא' (שמות כה) ועשו לי מקדש ראשון לברכה ראשון לעבודה ראשון לאיסור הבמה ראשון לשחיטה בצפון ראשון לירידת האש שנא' (ויקרא י) ותצא אש מלפני ה' וגו':
 

נתנאל 300

משתמש חדש
מתוק מדבש
מרומם ומשמח מאוד מאוד
יישר כח
אעתיק חידוש זה לכבוד שבת קודש
(וההוצאה בפה תהיה בשבת וחשיב כאילו חדשתיו יעויין בפסקי תשובות שבת סימן ר"צ בעניין חידושי תורה בשבת )
 

נתנאל 300

משתמש חדש
יוסף יוסף אמר:
ווארט נפלא
אבל מדוע בכותרת כתבת שיגרום לחייך?
מה מצחיק בזה
הוא לא התכוון לצחוק אלא לחיוך שמחה של תורה (מסופר בספר "ראש הישיבה" על רבי שמואל רוזובסקי זצוק"ל שהיה בחור בשיעור שלו שהיה יושב ומחייך כל השיעור משום שמחת התורה ולאחר זמן הפסיק כי חשב שאין זה דרך ארץ לישב כך בשיעור של רבינו, וכשראה זאת רבינו שאל אותו מדוע הפסיק לחייך)
 

דורדיא

משתמש ותיק
יעויין בעלון הנפלא אז נדברו..
תחת הכותרת "חשיפה ראשונית - מי הראשון שהמציא את המושג מאצינג..."
מגמ' תענית כב:
אין טיפה שיורדת מלמעלה שאין שלוש טיפות עולים כנגדה מלמטה.."


https://tora-forum.co.il/download/file.php?mode=view&id=5098
 

קבצים מצורפים

  • פרשת משפטים עט.pdf
    270.1 KB · צפיות: 16

יושב אוהלים

משתמש ותיק
גבריאל פולארד אמר:
דבר נחמד מהשל"ה...
הכותב הרב המכונה "גבריאל פולרד" אכן קיבל הדבר הנחמד הזה מהשל"ה, ואנחנו זכינו לקבלו ממנו, אבל במקור זה לא מהשל"ה עצמו, והוא עצמו כותב שם "וראיתי כתוב פירוש לפסוק זה...", הרי שה"קרדיט" לווארט הנפלא מגיע לא רק לר' ג.פ, ואף לא רק לשל"ה, אלא גם לזה שזכה שפירושו יתפרסם ע"י השל"ה בספרו, וישמח לבבות חברי הפורום כאן.
יישר כחכם!
 
חלק עליון תַחתִית