פשר פרשה
מנהל תוכן
[highlight=yellow]ביטול ת"ת לקריאת המגילה[/highlight]
שאלה שנשלחה ע"י אחד מהת"ח חברי הפורום שליט"א:
והיה על אהרן לשרת ונשמע קולו בבואו אל הקודש לפני ה' (שמות כח, לה).
ובבעל הטורים שם: "ג' במסורה. דין, ואידך 'כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע', 'ונשמע פתגם המלך'. והיינו דאמרי' במגילה (ג.) אמר רבה מקרא מגילה ות"ת מקרא מגילה עדיף".
ושם בגמרא אמרו עוד "מכאן סמכו של בית רבי שמבטלין תלמוד תורה ובאין לשמוע מקרא מגילה".
וצריך ביאור, מאי קמ"ל בהא דמקרא מגילה עדיף, הא כל המצוות עדיפין מתלמוד תורה לענין זה שאין ת"ת דוחה אותם, וידוע כמו כן דכללא דעוסק במצוה פטור מן המצוה לא נאמר על העוסק בתורה, והיינו משום דעיקר מצות ת"ת היא לשמור לקיים ולעשות, וא"כ למה הוזקקו בבית רבי לסמך זה.
ויותר צ"ע לשון הרמב"ם, שכתב בתחילת הל' מגילה "וכן מבטלים ת"ת לשמוע מקרא מגילה, ק"ו לשאר מצוות של תורה, שכולן נדחין מפני מקרא מגילה", הרי דהרמב"ם לומד לשאר המצוות שנדחין מפני קריאת המגילה ממצות תלמוד תורה, ולכאורה הא איפכא הוא, דיותר פשוט על ת"ת שידחה מפני קריאת המגילה, משאר המצוות, וכנ"ל.