אור זורח אמר:
הערשלה אמר:
אור זורח אמר:
כעת התור שלי לשאול האם יש לכם מקור או שמא על פי סברא
בעז"ה אחפש לכך מקור.
אבל אם כך רואים את כל המהלכים מבריאת העולם בכל שלב, מסתבר מאוד שזה גם בחטא אדם הראשון.
כל ירידת הדורות בכל הדורות מטרתה לבירור המציאות עד למקומות הנמוכים להביא לימות המשיח, שאז המציאות תהיה מבוררת.
לעתיד לבוא נחיה שוב כאדם הראשון בגן עדן מקדם, אבל ממקום שהגענו לכך מכח בחירתנו ולא מכח ההארת ה' שבאה מלמעלה.
להרב הערשלה שליט''א
אם אפשר ולא קשה עליכם הדבר אנא בארו לי עומק דבריכם כי אני מאוד מאוד נבוך בסברתכם
לא מובן לי כלל אם זה לצורך עליה דהיינו חטא אדם הראשון היה ירידה לצורך עליה למה הוא נענש כלל הרי זה היה לצורך עליה
וכמו שמבארים שהיה כונתו של אדם הראשון להגיע להשגות יותר גדולות והקב''ה פסק שהיה עדיף שלא לאכול ולכן נענש
וכי אם הקב''ה אומר שהיה צריך שלא לאכול זה יגרום הפסד הרי בודאי שהיה מגיע לכל ההשגות ואדרבה השמיעה בקול ה' הוא ההשגה הגבוהה ביותר
נקודה נוספת אם חיים בהרגשה שהכל לצורך עלייה אז איך אפשר לעשות תשובה דהיינו להתחרט הרי כל דבר אדם לא יתחרט כי הדבר אדרבה ירידה לצורך עלייה ויש כאן אפילו הכנה רבתא לעלייתא שלימתא
שאלה יפה ומתבקשת.
הביאור לדעתי לגבי שתי הנקודות יחד, שאכן הבחירה תמיד ניתנת לאדם לטוב ולמוטב והיא חופשית לחלוטין.
האדם בבחירתו קובע את התייחסותו למציאות ה' בעולם המתבטאת בבחירה וע"כ יש גמול של שכר ועונש.
ברור שמצד הבחירה על האדם תמיד מוטלת החובה של בחירה בטוב.
אבל כדי שתהיה בחירה מוכרח להיות שהבחירה ברע תהיה יכולה להיעשות באותה רמה כבעשיית הטוב.
רק כך הבחירה חופשית.
כעת אוסיף לך את דברי הרב דסלר הידועים על נקודת הבחירה שיש לכל אחד בעולמו ששם המשיכות לטוב ולרע שווים אצל האדם.
כלומר במקום שרחוק מנקודת הבחירה לטוב ולרע, אין כאן בחירה חופשית בעצם וממילא אין מקום לגמול של שכר ועונש.
עד כאן לגבי הבחירה.
כעת אשאל אותך מה לדעתך התועלת בתשובה?
הרי אם תמיד אחרי התשובה האדם נחשב לסוג ב' עדיין, א"כ מה הועילה לו התשובה?
והביאור בזה לענ"ד שתשובה משמעותה כפשוטה לחזור למקום הקודם.
כעת אולי תשאל מה היתה המשמעות של החטא??
והביאור שהתשובה כידוע מעוררת כוחות מחודשים ומגלה כוחות שקודם אדם לא ידע שקיימים בתוכו.
כהמשך לדברים שלמעלה נמשיך ונאמר שהבחירה בתשובה מבטאת הבנה מחודשת על המציאות שלא כבזמן החטא.
ובהתייחסות לדברי הרב דסלר שהבאתי, כשאדם בוחר בחטא מעבר למעשה החטא גופא, יש כאן גם ירידת בנקודת הבחירה שלו למקום נמוך.
ממילא כשבוחר בתשובה נקודת הבחירה שלו משתנה ועולה.
ממילא מתברר כעת שהירידה היתה לצורך עליה.
שים לב, רק אחרי התשובה כלומר החזרה למקום הקודם, מתברר שהירידה היתה צורך עליה.
לסיכום, לא רק שזה לא סותר את החזרה בתשובה, אלא רק כך יש הבנה נכונה לחזרה בתשובה.
כנראה שיש מה להאריך עוד
בכ"א מקווה שהבנת
נ.ב. בפרספקטיבה רחבה על כל התהליכים מבריאת העולם רואים בהתבוננות שה' רוצה את בחירת האדם בטוב ולא את המעשה גופא.
שהרי לא נתן את התורה למלאכי מרום עושי רצונו, אלא לבעלי יצה"ר שיבחרו בטוב.