שאר לעמו אמר:אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין.
אלא שלדאבון, גם מה שנקרא 'חרדי' כבר לא כל כך ה"י - יש לך תחזית מתי זה יתחדד עוד יותר ? .....
אנחנו בפתחה של תקופה חדשה של היהדות החרדית בארץ ישראל של אחרי המלחמה העולמית. יש עמנו נביא איך תראה התקופה הבאה?
ואם חשקה נפשך במספרים שלא לוקחים בחשבון את המהות שציינתי תברר במכון הישראלי לדמוקרטיה היושב בירושלים (ואצל החרדים החדשים הנמנים על חוקריו).
ואדרבא. ככל שהציבור החרדי הולך וגדל, כך הגדרת החרדיות שבו הולכת ונשחקת. כי חלק נכבד ממאפייני החרדיות, הוא היותו מיעוט מועט ולא רוב מרובה.שאר לעמו אמר:אין הברכה שרויה אלא בדבר הסמוי מן העין.
אלא שלדאבון, גם מה שנקרא 'חרדי' כבר לא כל כך ה"י - יש לך תחזית מתי זה יתחדד עוד יותר ? .....
אנחנו בפתחה של תקופה חדשה של היהדות החרדית בארץ ישראל של אחרי המלחמה העולמית. יש עמנו נביא איך תראה התקופה הבאה?
ואם חשקה נפשך במספרים שלא לוקחים בחשבון את המהות שציינתי תברר במכון הישראלי לדמוקרטיה היושב בירושלים (ואצל החרדים החדשים הנמנים על חוקריו).
אח שלך אמר:אני זקוק למידע סטטיסטי משוער - לאו דוקא מדוייק.
תודה מראש.
שמעיה אמר:ואדרבא. ככל שהציבור החרדי הולך וגדל, כך הגדרת החרדיות שבו הולכת ונשחקת. כי חלק נכבד ממאפייני החרדיות, הוא היותו מיעוט מועט ולא רוב מרובה.
חכם באשי אמר:שמעיה אמר:ואדרבא. ככל שהציבור החרדי הולך וגדל, כך הגדרת החרדיות שבו הולכת ונשחקת. כי חלק נכבד ממאפייני החרדיות, הוא היותו מיעוט מועט ולא רוב מרובה.
מסתמא מקור לכזו המצאה ניתן למצוא רק בעלונים של אנשי נטו"ק...
אני חושב שצדקת אבל רק בתוצאה ולא בשורשיה. כלומר זה שטחי, ולא הנקודה האמיתית.שמעיה אמר:חכם באשי אמר:שמעיה אמר:ואדרבא. ככל שהציבור החרדי הולך וגדל, כך הגדרת החרדיות שבו הולכת ונשחקת. כי חלק נכבד ממאפייני החרדיות, הוא היותו מיעוט מועט ולא רוב מרובה.
מסתמא מקור לכזו המצאה ניתן למצוא רק בעלונים של אנשי נטו"ק...
לדעתי הנחה זו נכונה.
ככל שהציבור הולך וגדל, יהיו תמיד קבוצות קיצוניות יותר שיגדירו את המתונים יותר כ'פחות' חרדים, ועם הזמן זה יכול להתקבע.
עברנו את זה עם הציבור הדתי לאומי שבקום המדינה היו 'חרדים' לכל דבר, ועם הזמן התקבעה התפיסה שרק הקיצונים יותר חשובים לחרדים והם 'דתיים' בלבד. כמובן, שהתפיסות של חלק גדול מהציבור החרדי כיום, דומות במאוד לזו של הדתי אז. מעצם העובדה שקשה מאוד לציבור ענק להחזיק בקיצוניות.
אמונת אומן אמר:הקץ לדברי רוח!
בכל עיירה יהודית בפולין בליטא ובהונגריה היו חרדים, חרדים חדשים, ומוכיחים בשער שהתפרנסו מלהגדיר את שכניהם בהגדרות שונות.
אמונת אומן אמר:ה'שאיפה לבינוניות' שהחזון איש מדבר עליה, מדובר על אנשי מזרחי שעבדו את העגל הציוני יחד עם עם הקב"ה, והשימוש בזה לכל מי שאינו בדעותיו קיצוני כמוך הנה כעין גילוי פנים בתורה.
החזון איש עצמו מעולם לא הרחיק יהודים שומרי תורה ומצוות פרט להנ''ל, וודאי לא החפץ חיים.
אף אחד מהחרדים המדוברים אינו כמעט בגדר עם הארץ, כולם יודעי ספר ומלמדים את בניהם תורה
עת לדבר אמר:בא רגע נתקדם. החרדים עוברים את ה-50% במדינה.
ואז 1)כל הכבישים במדינה נסגרים לתנועה בשבתות ומועדי ישראל.
2)מחוקקים חוק שכל חרדי מקבל דירות בחינם כמניין הילדים שיש לו לחתן (בירושלים או בבני ברק לבחירה).
3)מקפיאים במיידי את כל התקציב של הכנסיות והמסגדים בארץ ישראל.
4)כל החילונים מחויבים לעבור סמינר של 3 שנים להכרת היהדות.
ועכשיו ברצינות, תראה מה זה ישנו רגש שהקב"ה ברא שאדם מייחל ורוצה שיהיה טוב.
הרגש הזה אמור להיות מנותב לעיקר השנים עשר בי"ג עיקרים.
שפשוט נצפה ונחכה בכל יום שיבוא, מה אנחנו עושים (כולנו כך לצערנו), מייחלים למשיח אחר. לא חבל?
נאמין שכשהמשיח יבא יהיה הרבה הרבה יותר טוב מכל התחזיות הללו שלא מקדמות אותנו לשום מקום.
מה אתה אומר? וגם ממש לא משנה מה הוא רואה באותו סמרטפון? ועדיין הוא כאופה וקצב שהיו מאז ומעולם?אמונת אומן אמר:חרדי הוא יהודי שמתפלל 3 פעמים ביום, בשבת אינו מטלטל מה שהוא יודע שהוא מוקצה ואינו אוכל לפני קידוש.
אם חוץ מהנ''ל הוא גם קורא ערמה של עיתונים ומפצח פיצוחים, יש לו סמארטפון ולובש חולצה כחולה, הריהו כקצב ואופה שהיו מעולם.
חזק ביותר, ולכן גם היום ציבור נכבד ואיכותי גודר את עצמו ומציב גדרים כדי שלא להיסחף אחר כלל הציבור. וד"ל.שמעיה אמר:חכם באשי אמר:שמעיה אמר:ואדרבא. ככל שהציבור החרדי הולך וגדל, כך הגדרת החרדיות שבו הולכת ונשחקת. כי חלק נכבד ממאפייני החרדיות, הוא היותו מיעוט מועט ולא רוב מרובה.
מסתמא מקור לכזו המצאה ניתן למצוא רק בעלונים של אנשי נטו"ק...
לדעתי הנחה זו נכונה.
ככל שהציבור הולך וגדל, יהיו תמיד קבוצות קיצוניות יותר שיגדירו את המתונים יותר כ'פחות' חרדים, ועם הזמן זה יכול להתקבע.
עברנו את זה עם הציבור הדתי לאומי שבקום המדינה היו 'חרדים' לכל דבר, ועם הזמן התקבעה התפיסה שרק הקיצונים יותר חשובים לחרדים והם 'דתיים' בלבד. כמובן, שהתפיסות של חלק גדול מהציבור החרדי כיום, דומות במאוד לזו של הדתי אז. מעצם העובדה שקשה מאוד לציבור ענק להחזיק בקיצוניות.
דנים עכשיו בהגדרה ציבורית, ולא בגובה העולם הבא. והשואל רומז לך לאן הוא חותר, להשפעה על החקיקה של מדינת ישראל, וכפי שהקדים את זמנו עת לדבר. האם לדעתך חרדים בעלי סמארטפונים יעמדו בדרכה של חקיקה פרו-יהודית?בבא קמא אמר:מה אתה אומר? וגם ממש לא משנה מה הוא רואה באותו סמרטפון? ועדיין הוא כאופה וקצב שהיו מאז ומעולם?אמונת אומן אמר:חרדי הוא יהודי שמתפלל 3 פעמים ביום, בשבת אינו מטלטל מה שהוא יודע שהוא מוקצה ואינו אוכל לפני קידוש.
אם חוץ מהנ''ל הוא גם קורא ערמה של עיתונים ומפצח פיצוחים, יש לו סמארטפון ולובש חולצה כחולה, הריהו כקצב ואופה שהיו מעולם.
וזה שכל מה שמעסיק אותו זה בדיוק מה שמעסיק חילוני ממוצע מלבד ה - 3 פעמים ביום. ויש לו סמרטפון בדיוק כפי שיש לחילוני והם רואים ונושמים בדיוק אותם דברים, ותוכן חייו הוא בדיוק כמו ידידו החילוני, ועדיין הוא כמו האופה והקצב שהיו מאז ומעולם?
אני מוחה על הוצאת השם רע על האופה והקצב הגס ביותר ככל שיהיה [ושהיה..] אבל לפחות לא היה רקוב וחילוני מבפנים.
מה הקשר? ודתיים לאומים יעמדו נגד? בשביל זה צריך דווקא חרדי?חגי פאהן אמר:דנים עכשיו בהגדרה ציבורית, ולא בגובה העולם הבא. והשואל רומז לך לאן הוא חותר, להשפעה על החקיקה של מדינת ישראל, וכפי שהקדים את זמנו עת לדבר. האם לדעתך חרדים בעלי סמארטפונים יעמדו בדרכה של חקיקה פרו-יהודית?בבא קמא אמר:מה אתה אומר? וגם ממש לא משנה מה הוא רואה באותו סמרטפון? ועדיין הוא כאופה וקצב שהיו מאז ומעולם?אמונת אומן אמר:חרדי הוא יהודי שמתפלל 3 פעמים ביום, בשבת אינו מטלטל מה שהוא יודע שהוא מוקצה ואינו אוכל לפני קידוש.
אם חוץ מהנ''ל הוא גם קורא ערמה של עיתונים ומפצח פיצוחים, יש לו סמארטפון ולובש חולצה כחולה, הריהו כקצב ואופה שהיו מעולם.
וזה שכל מה שמעסיק אותו זה בדיוק מה שמעסיק חילוני ממוצע מלבד ה - 3 פעמים ביום. ויש לו סמרטפון בדיוק כפי שיש לחילוני והם רואים ונושמים בדיוק אותם דברים, ותוכן חייו הוא בדיוק כמו ידידו החילוני, ועדיין הוא כמו האופה והקצב שהיו מאז ומעולם?
אני מוחה על הוצאת השם רע על האופה והקצב הגס ביותר ככל שיהיה [ושהיה..] אבל לפחות לא היה רקוב וחילוני מבפנים.
אם אתה לא מבין, אז תקרא מה שכתבו קודם על כך שכהיום הזה הרבה מהמוגדרים חרדים אין ביניהם ולדלי"ם שום הבדל מהותי.אח שלך אמר:סתם שאלה.
כמה נפשות צריך בשביל שיהיה כביכול 'מצוה' להתבדל מאחרים שבסה"כ הם יהודים רגילים ונחמדים כמוך.
(מלבד אי אלו גינוני כבוד למנהיג המסויים שאליו דוקא אתה נמשכת
או כבוד למנהיג המסויים שאליו דוקא הם נמשכו ולא אתה).
ובינינו, הרי בכל הכתות כולם חלקם צדיקים יותר ממך חלקם בדיוק כמוך וחלקם פחות ממך.
הצד השווה והמפריד שבהם ובך - שהם משוייכים לכת השניה, ואתה לכת הראשונה.
א"נ אתה לראשונה והם לשניה.
והנפק"מ האמיתית לצערינו היא רק זו:
שכל הכתות כולן מתווכחות כל היום וכל הלילה עם הכת המתחרה - איזה פרט פרטי יש להדגיש בתוקף ובעקשנות ושינון אחר שינון ולעשותו חזות הכל הקודם לכל התרי"ג וכביכול כל התורה אינה תלויה אלא בו.
ומאיזה פרטים נקבעה מצוה/מנהג/הרגל - בכת הפרטית דידן - להתעלם/להדחיק/ללגלג/ולהחליש את מעמדה בתוך כל התרי"ג מצוות, ותו לא מידי.
אנא קרא ידענא: לא תתגודדו. לא תעשו אגודות אגודות.
ואנא גם היסטוריה ידענא:
בחרם של גדולי דורו של הגר"א כנגד תנועת החסידות כתוב גם קובלנא זו שכעת יהודים יבואו לעבור על איסור חמור זה ח"ו
[ומלבד הל"ת הנ"ל - כלול בזה גם ביטול העשה הכי כללי בתורה:
ואהבת לרעך כמוך. וכל הלאוין והעשין המסתעפים ממנו ואכמ"ל.
וחששו בצדק שמעכשיו ימשכו גם החסידים וגם המתנגדים להחליפו ב'מצוות' חדשות: "ואהבת לאנ"ש כמוך" ומצות עשה "כן תתגודדו"...]
וגם הגר"א עצמו בין החותמים על המכתב הלזה. נקוה שלפחות המתנגדים יהיו נאמנים לדרכו, והפעם באמת.
פשוט עיוות מוחלט של ההסטוריה, כנראה מחוסר ידיעה.בבא קמא אמר:מה אתה אומר? וגם ממש לא משנה מה הוא רואה באותו סמרטפון? ועדיין הוא כאופה וקצב שהיו מאז ומעולם?אמונת אומן אמר:חרדי הוא יהודי שמתפלל 3 פעמים ביום, בשבת אינו מטלטל מה שהוא יודע שהוא מוקצה ואינו אוכל לפני קידוש.
אם חוץ מהנ''ל הוא גם קורא ערמה של עיתונים ומפצח פיצוחים, יש לו סמארטפון ולובש חולצה כחולה, הריהו כקצב ואופה שהיו מעולם.
וזה שכל מה שמעסיק אותו זה בדיוק מה שמעסיק חילוני ממוצע מלבד ה - 3 פעמים ביום. ויש לו סמרטפון בדיוק כפי שיש לחילוני והם רואים ונושמים בדיוק אותם דברים, ותוכן חייו הוא בדיוק כמו ידידו החילוני, ועדיין הוא כמו האופה והקצב שהיו מאז ומעולם?
אני מוחה על הוצאת השם רע על האופה והקצב הגס ביותר ככל שיהיה [ושהיה..] אבל לפחות לא היה רקוב וחילוני מבפנים.
ועדיין אין שום דמיון בין חיים גסים ככל שיהיו ללא שום תוכן כלל, לבין חיים עם תוכן חילוני. הבדל של שמים וארץ.אמונת אומן אמר:פשוט עיוות מוחלט של ההסטוריה, כנראה מחוסר ידיעה.בבא קמא אמר:מה אתה אומר? וגם ממש לא משנה מה הוא רואה באותו סמרטפון? ועדיין הוא כאופה וקצב שהיו מאז ומעולם?אמונת אומן אמר:חרדי הוא יהודי שמתפלל 3 פעמים ביום, בשבת אינו מטלטל מה שהוא יודע שהוא מוקצה ואינו אוכל לפני קידוש.
אם חוץ מהנ''ל הוא גם קורא ערמה של עיתונים ומפצח פיצוחים, יש לו סמארטפון ולובש חולצה כחולה, הריהו כקצב ואופה שהיו מעולם.
וזה שכל מה שמעסיק אותו זה בדיוק מה שמעסיק חילוני ממוצע מלבד ה - 3 פעמים ביום. ויש לו סמרטפון בדיוק כפי שיש לחילוני והם רואים ונושמים בדיוק אותם דברים, ותוכן חייו הוא בדיוק כמו ידידו החילוני, ועדיין הוא כמו האופה והקצב שהיו מאז ומעולם?
אני מוחה על הוצאת השם רע על האופה והקצב הגס ביותר ככל שיהיה [ושהיה..] אבל לפחות לא היה רקוב וחילוני מבפנים.
חלק גדול של קצבים אלו התגורר בכפרים ללא מניין, לפעמים נסעו העירה לתקיעת שופר ולפעמים לא, רעו את בהמותיהם יחד עם השקצים שבכפר, ולא ידעו לקרוא בסידור, ולא היה לו שום סיבה וסיכוי להיות בעל תוכן רוחני מינימלי.
אין שום עניין להשמיץ את הקצבים של פעם , וגם אין עניין להתבכיין על סמך מידע מוטעה ומטעה.
וזה בדיוק ההבדל אם אתה מדבר על כאלו ששולחים לישיבות אז את זה הם לפחות הבינו היטב גם אם הם דיברו באמצע בתפילה. [ובמילים קצת יותר גסות ההבדל ניכר גם בשאר בני הבית, הלוואי שבני ביתו של בעל הסמרטפון יתלבשו כפי שבני ביתו של אותו בעל הבית גס ופשוט שמדבר באמצע התפילה].אמונת אומן אמר:אפשר להוסיף את העובדה הפשוטה, שלא צריך להגיע להיסטוריה.
אני בעצמי זוכר את מראה בית הכנסת הגדול בו התפללתי, מרא דאתרא היה אחד מגדולי הדור הקודם, והיו שם כמה שהיו מפצחים גרעינים בשעת קריאת התורה, שלא לדבר על שיחה בעת התפלה שהיה כהיתר גמור ממש ברחבי בית הכנסת, וחיילים במדים היו חלק בלתי נפרד מהנוף בפלות ימי החול.
אז הם לא היו חרדים?
לא יודע אם הייתי בוחר בהם לעדי קידושין, אבלבניהם למדו בתתים וישיבות, בנותיהם נשאו בחורי ישיבה, ורובם המוחלט הקימו בית לתפארת ומהווים את הבסיס לציבור החרדי של ימינו.