פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
סבא
הודעות: 1815
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 782 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי סבא » 07 מרץ 2018, 23:08

כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
[משכן] העדות. שהוא עדות לאומות העולם שנתרצה הקדוש ברוך הוא על מעשה העגל ששכינה שורה שם. ד"א שהיה עדות למשה, כי בשעה שחשדוהו שגנב שקלים ממלאכת המשכן, אמר להם משה רוצה אני שיהא המשכן עדות, וחזרו ומנו ומצאו שהושמו בווין לעמודים, ודריש ליה מוהמלאכה היתה דים קח ראשי תיבות ויעלו ט"ו ווין, כלומר ט"ו יותר, ומיד נתן משה ט"ו שבחות להקב"ה והן בישתבח שיר ושבחה [וכו'], וכנגדן ט"ו ברוך בברוך שאמר וכנגדן ט"ו ווין באמת ויציב וכו':
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 194
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי ברית מלח » 08 מרץ 2018, 01:42

סבא כתב:כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם... וכו' עכ"ל.
הרי לך ט"ו שבחים


הראני
הודעות: 218
הצטרף: 28 ינואר 2018, 19:41
נתן תודה: 28 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי הראני » 08 מרץ 2018, 01:45

ברית מלח כתב:
סבא כתב:כתב בדעת זקנים תחילת פרשת פקודי וז"ל
למי ידוע על נוסח שבו אומרים חמש עשרה פעם "ברוך" בברוך שאמר?
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם
הרי לך ט"ו שבחים
יש"כ גדול,
מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
וכעין זה איתא בהגדה של פסח 'ברוך המקום ברוך הוא'
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה
ברוך הוא
ברוך שמו

סמל אישי של משתמש

ברית מלח
הודעות: 194
הצטרף: 16 ינואר 2018, 21:46
נתן תודה: 56 פעמים
קיבל תודה: 46 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי ברית מלח » 08 מרץ 2018, 02:23

הראני כתב: מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה ברוך הוא ברוך שמו
אכן כתב בספר 'מטה משה' עמוד העבודה בית הכנסת, ברכות ופסוקי דזמרה סימן מד וז"ל: שצריך לומר בכל פעם ברוך הוא ברוך שמו (בכל פעם שמזכיר את שמו המיוחד). אולם בעמוד העבודה נטילת ידים, סעודה, ברכות סימן שמו (בענין זימון) הביא ה'מטה משה' שיש שטענו שאומרים 'ברוך וברוך שמו' רק כאשר שומעים ברכה מאחר. (כמו שנוהגים היום בחזרת הש"ץ)
ומענין לציין שהאריכו האחרונים לבאר שיש בברוך שאמר י' שבחים כנגד עשרת הדברות כאשר הם מציינים שהי' שבחים נמנים ללא ה'ברוך הוא' בתחילה ו'ברוך שמו' בסוף.
עוד ראיתי בסדר לרב עמרם גאון שהביאו לפי נוסח מסוים ברכות נוספות כגון 'ברוך שאין לפניו לא עולה ולא שכחה וכו' וכן ברוך מעביר אפלה ומביא אורה. עי"ש


שואל ומשיב
הודעות: 206
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי שואל ומשיב » 08 מרץ 2018, 13:26

ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)


פותח הנושא
סבא
הודעות: 1815
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 544 פעמים
קיבל תודה: 782 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי סבא » 08 מרץ 2018, 14:21

שואל ומשיב כתב:ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)
אי אפשר לומר כן, כי כתב בנפש החיים שער ב' פרק ב' בזה"ל
אמנם ענין הברכה לו ית"ש. אין הכוונה לעצמות אדון יחיד ב"ה כביכול.חלילה וחלילה. כי הוא מרומם מעל כל ברכה עכ"ל.


שואל ומשיב
הודעות: 206
הצטרף: 26 יוני 2017, 14:34
נתן תודה: 93 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי שואל ומשיב » 08 מרץ 2018, 14:43

מה שתפרש בכל ברכה כשאתה אומר ברוך אתה תפרש גם בזה,
כתבתי בעיקר בשביל הפי' במילת שמו, שנשאלו למעלה שנראה כפילות.


רמתים צופים
הודעות: 466
הצטרף: 31 דצמבר 2017, 18:29
נתן תודה: 36 פעמים
קיבל תודה: 79 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי רמתים צופים » 08 מרץ 2018, 16:46

שואל ומשיב כתב:ברוך הוא הכוונה לקב''ה עצמו
ברוך שמו זה באופן בו הוא מתגלה בהנהגתו בעוה''ז.
(כמו:יהא שמיה רבא ועוד)
וכעין פיסקת 'ברוך שם' שאומרים אחרי קר"ש. וראה מה שהבאתי כאן


אלימיר
הודעות: 382
הצטרף: 17 אוגוסט 2017, 14:09
נתן תודה: 259 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי אלימיר » 09 מרץ 2018, 09:12

שואל ומשיב כתב:מה שתפרש בכל ברכה כשאתה אומר ברוך אתה תפרש גם בזה,
כתבתי בעיקר בשביל הפי' במילת שמו, שנשאלו למעלה שנראה כפילות.
בכל ברכה ב"אתה" מכוונים על ההמתגלה לנו וכמבואר בנפה"ח הנ"ל, ונמצא ששאלת @הראני קשה מאוד. שאלה זו מציקה לי הרבה שנים ושאלתי כמה ת"ח ולא קיבלתי תשובה טובה, אולי מפורומנו תצא הישועה


אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 702 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת פקודי- ט"ו ברוך בברוך שאמר?

שליחה על ידי אור זורח » 10 מרץ 2021, 13:42

להרב @יושב אוהלים שליט''א
כמדומה לפני כמה ימים דנת בנושא זה בענין את שם הקל המלך הגדול והנורא קדוש הוא
ואולי לדבריך יהיה מתורץ גם כאן

הראני כתב:
08 מרץ 2018, 01:45
לי ידוע על נוסח כזה במחזור ויטרי (סי פט) ואביא את לשונו עם מספור שלי: א.]ברוך שאמר והיה העולם. ב.]ברוך הוא ג.] ברוך שמו. ד.]ברוך עושה מעשה בראשית. ה.] ברוך אומר ועושה. ו.] ברוך גוזר ומקיים. ז.] ברוך מרחם על הארץ ח.] ברוך מרחם על הבריות. ט.] ברוך משלם שכר טוב ליריאיו ולקוויו ולחוסי בו: י.] ברוך הוא יא.] ברוך שמו יב.] ברוך הוא על כסא מלכותו. יג.] ברוך פודה ומציל. יד.] ברוך אל חי לעד וקיים לנצח. טו.] ברוך אתה י"י אלקינו מלך העולם
הרי לך ט"ו שבחים
יש"כ גדול,
מה שיש להבין בנוסח הזה, מה החילוק בין ברוך הוא הראשון לבין ברוך הוא השני!
וכעין זה איתא בהגדה של פסח 'ברוך המקום ברוך הוא'
ומלבד זאת יש עוד להבין מה זה
ברוך הוא
ברוך שמו
אלימיר כתב:
09 מרץ 2018, 09:12
ונמצא ששאלת @הראני קשה מאוד. שאלה זו מציקה לי הרבה שנים ושאלתי כמה ת"ח ולא קיבלתי תשובה טובה, אולי מפורומנו תצא הישועה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “פקודי”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח