וְאִם נֶפֶשׁ אַחַת תֶּחֱטָא בִשְׁגָגָה וְהֵבִיא קָרְבָּנוֹ עַל חַטָּאתוֹ

משה נפתלי

משתמש ותיק
אחד הוא הכהן הגדול, שאינו מביא קרבן חטאת על שגגת מעשה; ואם, חס ושלום, עשה מלאכה בשבת או אכל חלב בשגגה – פטור מקרבן.
מה פשר דבר?
 

אור זורח

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
אחד הוא הכהן הגדול, שאינו מביא קרבן חטאת על שגגת מעשה; ואם, חס ושלום, עשה מלאכה בשבת או אכל חלב בשגגה – פטור מקרבן.
מה פשר דבר?

אולי מילתא דלא שכיחא שכהן המשיח ייעלם ממנו דין ולא חייבה תורה בזה
ובזה יובן מה שיש מחדשים שדוקא כהן המשוח בשמן המשחה נאמר בו דין זה
והיינו כי לאחר שנגנז שמן המשחה היתה ירידת הדורות
דהיינו כהן שלא משוח זה ירידה ולא הוי מילתא דלא שכיחא
אמנם לעצם החידוש איני יודע אם יש לזה ראיות ברורות
 

דרומאי

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
משה נפתלי אמר:
אחד הוא הכהן הגדול, שאינו מביא קרבן חטאת על שגגת מעשה; ואם, חס ושלום, עשה מלאכה בשבת או אכל חלב בשגגה – פטור מקרבן.
מה פשר דבר?

אולי מילתא דלא שכיחא שכהן המשיח ייעלם ממנו דין ולא חייבה תורה בזה
ובזה יובן מה שיש מחדשים שדוקא כהן המשוח בשמן המשחה נאמר בו דין זה
והיינו כי לאחר שנגנז שמן המשחה היתה ירידת הדורות
דהיינו כהן שלא משוח זה ירידה ולא הוי מילתא דלא שכיחא
אמנם לעצם החידוש איני יודע אם יש לזה ראיות ברורות
תמוה, מקרא מפורש הוא ומשנה מפורשת.
 
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
לעצם השאלה, לכאור' פטור כה"ג, משום דהוא שליח ציבור ויש לו כח ציבור, ולכן הרי כב"ד, דהיינו שאינו נמדד ונקבע ונידון על חטאיו באופן פרטי, אלא כמו כלל הציבור וכבית דין.
[ויש לסייע לד' הרב אור זורח לעיל, שכ' אולי מצד דלא שכיח וכו', דחזי' דיש מקומות שחייב קרבן כשמצטרף העלם דבר עם שגגת מעשה].
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור זורח אמר:
האם כל מקום שכתוב 'הכהן המשיח' בא למעט מרובה בגדים?
.
בארבעה מקומות נאמר 'הכהן המשיח':
א. אִם הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ יֶחֱטָא וְהִקְרִיב פַּר בֶּן־בָּקָר לְחַטָּאת. (בפר הבא על כל המצוות)
ב. וְלָקַח הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ מִדַּם הַפָּר וְהֵבִיא אֹתוֹ אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד. (באותו פר גופיה)
ג. וְהֵבִיא הַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ מִדַּם הַפָּר אֶל־אֹהֶל מוֹעֵד. (בפר העלם דבר של צבור)
ד. וְהַכֹּהֵן הַמָּשִׁיחַ תַּחְתָּיו מִבָּנָיו יַעֲשֶׂה אֹתָהּ. (במנחת חביתין)
לא נחלקו רבי מאיר וחכמים בחטאות הפנימיות שהזיית דמן כשרה אפילו בכהן הדיוט;
ולא נחלקו במנחת חביתין שאף המרובה בגדים מצֻוה להביאה.
על מה נחלקו? על פר הבא על כל המצוות, שרבי מאיר אומר: בין משוח ובין מרובה בגדים בחטאת זו, וחכמים אומרים: מרובה בגדים הרי הוא בחטאת יחיד.
 
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
יש לחקור במי שהוא נשיא וכהן גדול כגון משה לכה"פ למ"ד ששימש בכהונה גדולה מ' שנה, או עלי הכהן, אם חטא מה מביא, חטאת נשיא, או פר כהן משיח ?

ויתכן דנ"מ מהסברות שנכתבו לעיל, דאי הטעם שכה"ג אינו מביא חטאת על שגגת מעשה וכו' היינו משום שאינו נידון על חטאיו הפרטיים כיון שהוא ש"צ, א"כ מביא פר כהן משיח ולא חטאת נשיא [מקופיא].
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
צרף לכאן דעת ר"ש בסוף פ"ב דהוריות (וסתם רבי כוותיה בפי"ב מפרה), דאין הכהן הגדול חייב כרת על ביאת מקדש ועל אכילת קדשים בטומאה, וממילא אינו בקרבן עולה ויורד על טומאת מקדש וקדשיו בשגגה.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיבוק חברים אמר:
יש לחקור במי שהוא נשיא וכהן גדול מה מביא, חטאת נשיא או פר כהן משיח?
ובנוסח יותר מדויק: נשיא שהוא כהן גדול מביא חטאת בשגגת מעשה לחודה או לא?
הסבר: נשיא ומשיח, שניהם נתמעטו מפרשת חטאת יחיד ('מעם הארץ' פרט לנשיא ולמשיח), זה יצא לידון בשעיר, וזה יצא להפטר בלא כלום. ותיבעי לך: נשיא שהוא כהן גדול למה יצא - לידון בשעיר כדין נשיא או להפטר מכלום כדין כהן גדול?
ולהעיר: בהייררכיה היהודית מעמדו של המלך גבוה משל הכהן הגדול, כדתניא בשלהי הוריות: מלך קודם לכה"ג.
 
חלק עליון תַחתִית