מה בא יותר לכפרה ועל חטא? סתירה בדברי הרמב''ן בפרשה.

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
והב בסופה
הודעות: 52
הצטרף: 22 דצמבר 2020, 16:07
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה בא יותר לכפרה ועל חטא? סתירה בדברי הרמב''ן בפרשה.

שליחה על ידי והב בסופה » 20 מרץ 2021, 20:33

בעיוני השבוע בדברי הרמב''ן עה''ת מצאתי לכאו' קצת סתירה בדבריו הק'
שבפ''ג פסוק א' כתב " ואם זבח שלמים קרבנו וגו' אם זכר אם נקבה. הטעם בעולה שיהיה זכר ובשלמים שיהיו אם זכר אם נקבה ובחטאת שתהיה נקבה דבר ברור הוא כי העולה כשמה והשלמים מלשון וכל חפצי ישלים (ישעיהו מד כח) אבנים שלימות (דברים כז ו) והחטאת לכפר פניו במנחה ההולכת לפניו וכבר כתבתי זה (בראשית מו א) והאשם זכר בעבור כי החטאת בחייבי כריתות שתשוב הנפש אל האלהים אשר נתנה והאשם לא יבא על חיוב כרת וכאלו הוא לריח ניחוח כעולה ושעיר הנשיא בעבור כי הוא המולך אשר לו המשפט והלוחם מלחמות השם ועל חרבו יחיה כדרך שעירי עבודה זרה."
ומבואר לכאו' שהחטאת יותר באה לכפר על האדם והאשם הוא דומה לעולה ועניינו  פחות לכפרה ובאל על דברים קלים יותר.
ומאידך ראה ברמב''ן בפ' אשם בסוף הפרשה שכ'  "והביא את אשמו לה'. נקרא הקרבן הזה אשם כמו שאמר בשקל הקדש לאשם אבל והביא את אשמו לה' האמור למעלה (פסוק ו) בקרבן עולה ויורד טעמו והביא את קרבנו לה' כי הקרבן ההוא חטאת הוא כמו שאמר (שם) כשבה או שעירת עזים לחטאת ולא נתברר מה טעם יהיה שם הקרבן האחד חטאת ושם האחד אשם וכולן יבאו על חטא ולא נוכל לומר בעבור שהחטאת נקבה כי יש חטאת זכר שעירים ופרים ואין לומר שיהא מפני חומר החטא כי הנה המצורע מביא שני קרבנות שם האחד חטאת והשני אשם והנראה בעיני כי שם אשם מורה על דבר גדול אשר הענשו יתחייב להיות שמם ואבד בו מלשון האשימם אלהים (תהלים ה יא) ויאשמו נאות מדבר וכן תאשם שומרון כי מרתה באלהיה (הושע יד א) וכן אשמים אנחנו (בראשית מב כא) נענשים וחטאת מורה על דבר נטה בו מן הדרך מלשון אל השערה ולא יחטיא (שופטים כ טז) והנה אשם גזלות ואשם שפחה חרופה בעבור שהם באים אף על המזיד יקרא קרבנם אשם וכן אשם הנזיר אבל אשם מעילות אע"פ שהוא בשוגג בעבור שהוא בקדשי ה' יקרא הקרבן אשם כי החטא הגדול יתחייב להיותו אשם בו כאשר יקרא מעילה וענין המצורע בעבור שהמצורע חשוב כמת והנה הוא כבר שמם ואבד ויקרא קרבנו הראשון אשם שיגין עליו מן האשמה אשר הוא שמם בה והשני חטאת שהוא מכפר שגגותיו וטעם אשם תלוי מפני שבעליו סבור שאין עליו עונש כי לא נודע שחטא מפני זה החמיר עליו הכתוב בספקו יותר מודאו והצריכו איל בכסף שקלים ואלו נודע חטאו היה מביא חטאת בת דנקא וקראו אשם לאמר שהוא בשני סלעים כאשמות החמורים לרמוז לו שאם יהיה נקל בעיניו ולא יביא כפרתו שמם יהיה בעונו וזה טעם אשם הוא אשום אשם לה' (פסוק יט) יאמר כי הקרבן הזה אעפ"י שהוא בא על הספק אשם הוא כי אשום אשם לה' היודע כל תעלומות ואם אולי חטא לו יענישנו וכן מה שאמר למעלה (פסוק ו) והביא את אשמו בעבור כי מן הנזכרים מזידין כגון שבועת העדות יזכיר בו אשם והוא חטאת ועל דרך האמת עוד הקרבן הבא נקבה על חטא יקרא חטאת והזכר יקרא אשם השעירים והפרים יקראו גם כן חטאת בעבור שהם לחטאת''
ומבואר לכאו' מדבריו הק' שאדרבה האשם בא לכפר על עוונות חמורות יותר כמעילה וכן בתלוי צריך כפרה גדולה יותר  ועניינו של האשם יותר לכפרה ולכאו' דבריו סותרים למה שהובא לעיל.
ולעניותי יש גם הוכחה מפורשת לצד הב' דהרי הנשבע לשקר בלא כפירת ממון חייב חטאת, ובאותו החטא עצמו אם נתווסף לו ג''כ כפירת ממון מתחייב אשם ולכאו' העניין מוכיח מעצמו דאשם הוא דרגה יותר בכפרה.
ואשמח עד מאד לכל ישוב שיעמיד לנו מקחו דרבנו הגדול זצ''ל.

  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • סתירה עצומה בדברי הרמב"ן בענין השגחה פרטית
    על ידי נוברדוק'ר » 11 אוקטובר 2020, 16:13 » ב בית המדרש
    15 תגובות
    270 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מ אלישע
    16 נובמבר 2020, 00:05
  • 500,,, יותר! אלף..יותר ! אלפיים ,,,יותר ! 2500 ,,מתקרב ! פרשת נשא
    על ידי NETANEL » 21 מאי 2021, 16:40 » ב נשא
    1 תגובות
    100 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי NETANEL
    23 מאי 2021, 15:12
  • סתירה קשה בדברי הר"מ בתכלית לימוד התורה
    על ידי יצחק ב » 03 ספטמבר 2020, 11:13 » ב בית המדרש
    1 תגובות
    102 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דרומאי
    03 ספטמבר 2020, 13:55
  • סתירה בדברי רבה - הצילו !
    על ידי מרדכי דב זינגר » 22 נובמבר 2020, 23:27 » ב עירובין
    5 תגובות
    299 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי כרם
    23 נובמבר 2020, 15:26
  • סתירה בדברי המשנה ברורה בדין מים אחרונים
    על ידי הצעיר שבחבורה » 22 אפריל 2021, 10:44 » ב הלכה ומנהג
    7 תגובות
    168 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי כמעיין המתגבר
    07 יולי 2021, 22:53

חזור אל “ויקרא”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח