מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אין חכמה
הודעות: 3417
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 367 פעמים
קיבל תודה: 804 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

שליחה על ידי אין חכמה » 16 מרץ 2022, 21:07

בלבישת בגדי הכהונה אצל אהרן לשון הכתוב בלבישת הכתונת והמעיל
וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת-הַכֻּתֹּנֶת, וַיַּחְגֹּר אֹתוֹ בָּאַבְנֵט, וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ אֶת-הַמְּעִיל
ואילו אצל לבישת בניו כתיב  וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת 
ויש ליתן טעם מדוע אצל אהרן המעיל נקרא לבישה והכתונת לא
ואילו אצל בניו הכתונת היא הנקראת בשם לבישה
ואולי לבישה הוא שם ללבוש העיקרי , והוא החיצוני וצ"ע


ניצוץ מן המדורה
הודעות: 484
הצטרף: 23 ינואר 2022, 02:49
נתן תודה: 212 פעמים
קיבל תודה: 324 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

שליחה על ידי ניצוץ מן המדורה » 16 מרץ 2022, 21:19

אין חכמה כתב:
16 מרץ 2022, 21:07
בלבישת בגדי הכהונה אצל אהרן לשון הכתוב בלבישת הכתונת והמעיל
וַיִּתֵּן עָלָיו אֶת-הַכֻּתֹּנֶת, וַיַּחְגֹּר אֹתוֹ בָּאַבְנֵט, וַיַּלְבֵּשׁ אֹתוֹ אֶת-הַמְּעִיל
ואילו אצל לבישת בניו כתיב  וַיַּלְבִּשֵׁם כֻּתֳּנֹת 
ויש ליתן טעם מדוע אצל אהרן המעיל נקרא לבישה והכתונת לא
ואילו אצל בניו הכתונת היא הנקראת בשם לבישה
ואולי לבישה הוא שם ללבוש החיצוני וצ"ע
דיוק יפה 
יישר כח 
מתחבר לסוף דבריך שכנראה לבוש חיצוני הוא הנקרא לבוש. 
אך יש ליתן טעם בזה, למה הוא הנקרא לבוש? 

הגמרא בשבת אומרת שלשון לבוש הוא "לא בושה" 
כלומר הבגד שמסתיר האדם שלא יתבייש... 
יתבייש ממי? 
ממי שיראה אותו
אדם לבד לא מתבייש... 
ומשכך הבגד שהאדם השני רואה והוא מסתיר לו זה הבגד שנקרא לבוש. 
ה'לא בושה' זה תמיד ביחס לאדם מבחוץ שמסתכל


קדמא ואזלא
הודעות: 1859
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1241 פעמים
קיבל תודה: 1160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 16 מרץ 2022, 21:41

אכתי קשה דבציווי כן כתוב 'והלבשת את אהרן את הכתנת'
ועי' העמק דבר


פותח הנושא
אין חכמה
הודעות: 3417
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 367 פעמים
קיבל תודה: 804 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

שליחה על ידי אין חכמה » 16 מרץ 2022, 21:53

קדמא ואזלא כתב:
16 מרץ 2022, 21:41
אכתי קשה דבציווי כן כתוב 'והלבשת את אהרן'
ועי' העמק דבר
מסתמא כוונתך לפרשת תצווה ששם כתוב 
וְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן אֶת הַכֻּתֹּנֶת וְאֵת מְעִיל הָאֵפֹד וְאֶת הָאֵפֹד וְאֶת הַחֹשֶׁן וְאָפַדְתָּ לוֹ בְּחֵשֶׁב הָאֵפֹד
אין שם התייחסות ספציפית לכל בגד ובגד, וכללות לבישת כל הבגדים לכאו'  נקרא בשם לבישה 
ומה שכתוב 
וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. מא וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי
לכאו' הוא אגב לבישת בני אהרן

יש"כ על הציון לדברי העמק דבר  ז"ל
יתן עליו את הכתנת. לא כתיב וילבש אותו כדכתיב בצווי והלבשת את אהרן את הכתנת ואת מעיל האפוד וכמו דכתיב בבניו בסמוך וילבישם כתנות. ובא ללמדנו דנתינה על ראשו מיקרי ג״כ לבישה וכמו בשעטנז דהעלאה בכלל לבישה וכדי שלא יהא משה נוגע במקומות המכוסים של אהרן ע״כ יצא י״ח בנתינה על ראשו. ואהרן לבש בעצמו. וכן היה באמת בבניו:

לדבריו אין הסבר כ"כ מ"ט נשתנו בניו בלשון הקרא
 


קדמא ואזלא
הודעות: 1859
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 1241 פעמים
קיבל תודה: 1160 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מה ההבדל בין ויתן לבין וילביש?

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 16 מרץ 2022, 22:05

אין חכמה כתב:
16 מרץ 2022, 21:53
קדמא ואזלא כתב:
16 מרץ 2022, 21:41
אכתי קשה דבציווי כן כתוב 'והלבשת את אהרן'
ועי' העמק דבר
מסתמא כוונתך לפרשת תצווה ששם כתוב 
וְלָקַחְתָּ אֶת הַבְּגָדִים וְהִלְבַּשְׁתָּ אֶת אַהֲרֹן אֶת הַכֻּתֹּנֶת וְאֵת מְעִיל הָאֵפֹד וְאֶת הָאֵפֹד וְאֶת הַחֹשֶׁן וְאָפַדְתָּ לוֹ בְּחֵשֶׁב הָאֵפֹד
אין שם התייחסות ספציפית לכל בגד ובגד, וכללות לבישת כל הבגדים לכאו'  נקרא בשם לבישה 
ומה שכתוב 
וְלִבְנֵי אַהֲרֹן תַּעֲשֶׂה כֻתֳּנֹת וְעָשִׂיתָ לָהֶם אַבְנֵטִים וּמִגְבָּעוֹת תַּעֲשֶׂה לָהֶם לְכָבוֹד וּלְתִפְאָרֶת. מא וְהִלְבַּשְׁתָּ אֹתָם אֶת אַהֲרֹן אָחִיךָ וְאֶת בָּנָיו אִתּוֹ וּמָשַׁחְתָּ אֹתָם וּמִלֵּאתָ אֶת יָדָם וְקִדַּשְׁתָּ אֹתָם וְכִהֲנוּ לִי
לכאו' הוא אגב לבישת בני אהרן

יש"כ על הציון לדברי העמק דבר  ז"ל
יתן עליו את הכתנת. לא כתיב וילבש אותו כדכתיב בצווי והלבשת את אהרן את הכתנת ואת מעיל האפוד וכמו דכתיב בבניו בסמוך וילבישם כתנות. ובא ללמדנו דנתינה על ראשו מיקרי ג״כ לבישה וכמו בשעטנז דהעלאה בכלל לבישה וכדי שלא יהא משה נוגע במקומות המכוסים של אהרן ע״כ יצא י״ח בנתינה על ראשו. ואהרן לבש בעצמו. וכן היה באמת בבניו:

לדבריו אין הסבר כ"כ מ"ט נשתנו בניו בלשון הקרא
 
אכן. צודק שאין להק' מלשון הציווי שהוא בכללות.

אגב, לדבריו אין הסבר גם למה שכ' גם באפוד 'ויתן עליו'.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “צו”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח