נדב ואביהו

אליעזר ג

משתמש ותיק
כתוב בפשט הם חטאו שהקריבו אש זרה ומה היא אש זרה -אשר לא צווה השם. כי מהות עבודת הקרבנות היא הציות המלא כלומר קבלת מלכות השם שהיא הגורמת להשראת השכינה וממילא ללא ציווי ושיהיה החשבון הכי מוצלח שזה אמצעי להתדבק בהשם בעוצמה יתרה זו פגיעה במלכות השם וממילא בעבודת הקורבנות כי משמעותה שעבודת הקורבנות אינה נעבדת מבחינת מלכות ואינה יוצרת את המציאות בפועל של מלכות. וכך אמר שמואל לשאול החפץ וכו' וכך אמרו הנביאים פעמים רבות. וזה שורש חטא העגל גם כן לפחות בתחילתו.
האמת שעבודת השם מבוססת על שלוש יעדים כאמור במשנה באבות שהעולם עומד על התורה העבודה וגמילות חסדים .התורה פרושה הפיכת האדם למהות חכם גמילות חסדים זה להיות נותן כהשם ,שני אלא הם סיבות להדמות לשם שהיא בסיס הדבקות ברוחניות . אבל מעבר להדמות ישנה גם מחיצה שהיא מחיצת הרגשת האני הנפרד שבהזנחתה הופכת לגאווה באופן טבעי,ובכדי להורידה אנו זקוקים לקבלת מלכות שהיא תנאי הכרחי לקבלת השפע מהשם. וזה מכתיב שני סוגי עבודה שיש ביניהם מתח מחד ההתעלות לנשגב בהדמות להשם ומצד שני הכניעה למלכותו המונעת מההתעלות להעצים את מחיצת האני וחטאם היה חוסר איזון ברמה מסוימת בהעדפת הראשונה על השנייה.
 

במבי

משתמש ותיק
חידושי הד"ט (ר' דניאל טרני המובא בסוף השו"ע) מביא שנדב נקרא ע"ש עמינדב (אביה של אלישבע אשת אהרון) . ואביהוא ע"ש אביו של אהרון (אבי הוא) והוא נענש במות בניו בגלל שהקדים את השווער אל אביו !

(ויש כאן גם חידוש שקיצור שם וכן כינוי שמזכיר את הקרוב נקרא שקורא על שמו !)
 

אורח

משתמש ותיק
עיין מכתב מאליהו ח"ב עמ' 244 שמביא מחז"ל 15 חטאים שמוזכרים עליהם
 
חלק עליון תַחתִית