ספר ויקרא אל משה, סדר צו את אהרן

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
משה בן חנינא
הודעות: 189
הצטרף: 26 מרץ 2017, 18:23
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 49 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

ספר ויקרא אל משה, סדר צו את אהרן

שליחה על ידי משה בן חנינא » 18 מרץ 2018, 20:54

כידוע, כל סופרי סת''ם מחלקים את התורה לפרשיות וסתומות על פי קביעת הרמב''ם בהלכות תפילין ומזוזה וספר תורה. אולם, יש פרשה אחת בספר ויקרא שמקומה אינה ברורה בשיטת הרמב''ם.
לפי נוסח הרמב''ם של כ''י הנטינגטון 80 (http://maimonides.bodleian.ox.ac.uk/viewer/), צריך לעשות שש פרשיות פתוחות ברצף:
וידבר דזה קרבן וידבר וכו' דבר אל אהרן וזאת תורת האשם וזאת תורת זבח וכו' וידבר וכו' [סוף עמוד 133a; ההמשך בעמוד 133b] דבר אל בני ישראל וידבר וכו' קח את אהרן כולן פתוחות והן שש

לפי נוסח הרמב''ם של דפוס רומי משנת 5240 (http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... =&pgnum=67), צריך לעשות שבע פרשיות פתוחות ברצף:

וידבר דזה קרבן וידבר כול דבר אל אהרן וזאת תורת האשם וזאת תורת זבח וידבר כול דבר אל בני ישראל וידבר דדבר אל בני ישראל המקריב וידבר כול קח את אהרן כולן פתוחות והן שבע

סופרים מאשכנז, ספרד ותימן כותבים לפי נוסח כ''י הנטינגטון 80, אבל לא ברור בנוסח הזה איפה מתחילה פרשת ''דבר אל בני ישראל'' - לדברי יוצאי תימן, הפרשה מתחילה ב''כל חלב שור וכשב ועז'' ולדברי יוצאי אשכנז וספרד הפרשה מתחילה ב''המקריב את זבח שלמיו''.
המחלקים את הפרשיות והסתומות (כמו הרב מרדכי ברויאר זכרו לברכה) לפי כתר ארם צובא עושים לפי דפוס רומי. אמנם אין בידינו דפי הכתר לספר ויקרא, אבל יש עדויות בנושא מאנשים שבדקו בכתר לפני שהדפים הלכו לאיבוד.


סבא
הודעות: 1801
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 535 פעמים
קיבל תודה: 763 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ספר ויקרא אל משה, סדר צו את אהרן

שליחה על ידי סבא » 18 מרץ 2018, 21:51

כתב הש"ך בסימן ער"ה ס"ק ו' וז"ל
תשובה אשר השבתי למהר"ר אליעזר יצ"ו.
על דבר הס"ת שראוי להיות בפ' צו וידבר ה' דכל חלב פתוחה כאשר היא בכל ס"ת ואינה פתוחה ורצית לפסלה הנה ברור הדבר דספרא דוקנא כתבה ע"פ הרמב"ם שמנה כל הפתוחות וסתומות דויקרא וכתב שם וידבר דזה קרבן וידבר דדבר אל אהרן וזאת תורת האשם וזאת תורת זבח וידבר דדבר אל בני ישראל המקריב וידבר דקח אל אהרן כולן פתוחות והן ששה עכ"ל ולא מנה הך וידבר דכל חלב ש"מ דלאו פתוחה היא ואף על פי שהגמי"י כתבו שבדקו בכל ספרים הטובים ומצאו שתיהן פתוחות וסבורני שט"ס יש כאן ואף על פי שהחשבון מכוון מכל צד שמא גם הוא נכתב לפי הטעות עכ"ל מ"מ ודאי דלפי האמת אין טעות סופר בדברי הרמב"ם שהרי כתב והן ששה ואם כן הל"ל והן שבעה ועוד שכתב לבסוף מנין כל הפתוחות שנים וחמישים ולדבריו הל"ל שלשה וחמשים וכן כשכתב והסתומות ששה וארבעים סך הכל תשעים ושמונה הל"ל סך הכל צ"ט ודוחק גדול להגיה בכל המקומות וכן הכסף משנה שהיה גדול בדורו ואחרון השיג על הגמי"י בזה וכתב שטעות הוא ואין שם פרשה כלל וכן בספר מע"מ העתיק לשון הרמב"ם כמ"ש וכן בדקתי בכל החומשים הישנים והחדשים ובכולן אין שם פתוחה וכן בתיקונים שנדפסו באמשטרדם הסתומות והפתוחות ע"פ דברי הרמב"ם אין שם פתוחה וכן בחומשים עם המסורת וכן בהרבה ספרים, ובאמת בדקתי בהרבה ס"ת ובכולם נמצאו שם פתוחה, אבל בלתי ספק שהם נמשכו אחרי הגמי"י, והאי ספרא נמשך ע"פ האמת אשר בדברי הרמב"ם ואי איישר חילי והיה יכולת בידי לבטל מנהג הסופרים הייתי מגיה כל הספרי תורות שבהם הפתוחות אבל כיון שכבר נהגו כך הסופרים ותפסו דברי הגמי"י שהעידו גם הם שבדקו מקדם בהרבה ספרי תורות ומצאום פתוחה אין לפסול, אבל ודאי ס"ת זו שלכם היא כשרה וישרה וברורה תורת ה' טהורה:

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “צו”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח