דיבוק חברים אמר:
משה נפתלי כתב: ↑08 אפריל 2021, 22:17
שאע"פ שמורמים משלמי ציבור, נאכלים הם כדין קדשים קלים: בכל מחנה ישראל, ואף לכוהנות.
כוונתי להקשות שמשמע שדווקא וחזה ושוק לכהנים, [או שלא הבנתי תשובתך].
ביישוב המשך חכמה [שכתב שהכהנים אכלו את בשר השור ואיל - הודעה שנמחקה] לכאו' אפ"ל דטעמו הרי היה מצד שהם קרבן ציבור, והיינו שמהיכי תיתי שישראל יאכלו בשר הקרבן ציבור שאינו של אדם מסויים וא"כ מי יאכלנו מהישראל, ולכן הכהנים אוכלים אותו, אך אי"ז מדין שהכהנים צריכים לאוכלו כחזה ושוק, אלא הוי כמו מתנות כהונה, ויתכן נ"מ בזה, [וגם יתכן נ"מ עפ"י מש"כ להלן].
[בהודעה שנמחקה הובאו ד' רש"י בשה"ש פ"ה פסוק א ] אכלו רעים - באהל מועד אהרן ובניו ובית עולמים הכהנים כולם: שתו ושכרו דודים - אלו ישראל אוכלי בשר זבח שלמים שהקריבו לחנוכת המזבח:
ושמעתי מהגר"ח פיינשטיין שליט"א, לבאר דאכלו רעים היינו שיש דין אכילה כקדשים, משא"כ בשר זבח השלמים שהוא רק טפל למצוה, שתו ושכרו דודים, היינו כמו עשו סעודת מצוה לאכול בשר השלמים, ועוד דקדק דבשר זבח השלמים הרי אפשר לאכול בכל מחנה ישראל, וא"כ אפשר לשתות ולהשתכר, משא"כ באכילת קדשים שיש בעיה מצד שתויי יין, [ע"כ בערך].
[ובגוף דברי רש"י זה לשון הסדר עולם רבה (ליינר) פרק ז באתי לגני אחתי כלה (שם /שיר השירים/ ה א), זה יום שמיני, אריתי מורי עם בשמי (שם /שיר השירים ה' א'/), זו קטורת ולבונה והמנחות, אכלתי יערי עם דבשי (שם /שיר השירים ה' א'/), אלו איברי העולה ואימורי קדשי קדשים, שתיתי ייני עם חלבי (שם /שיר השירים ה' א'/) אלו הנסכים ואימורי קדשים קלים, אכלו רעים (שם /שיר השירים ה' א'/), זה משה ואהרן, שתו ושכרו דודים (שם /שיר השירים ה' א'/), זו כנסת ישראל.
אולם בשיר השירים רבה (וילנא) פרשה ה איתא: אכלו רעים, זה משה ואהרן, שתו ושכרו דודים, אלו נדב ואביהוא שנשתכרו בצרתן, וזה סיוע גם לדברי המש"ח וגם לדברים שנכתבו מפי הגר"ח פיינשטיין.
ויתכן דפלוגתא הנ"ל תליא בפלוגת בטעם שנענשו נדב ואביהוא].