זכרות ונקבות בעופות – חידושו של מהרח"ו

משה נפתלי

משתמש ותיק
שנו חכמים: תמות וזכרות בבהמה ואין תמות וזכרות בעופות. לאמר: עולת העוף באה אף נקבה, וחטאת העוף באה אף זכר.
אולם חידוש גדול מצאנו לרבנו חיים ויטל בספרו 'עץ הדעת טוב', דלעיכובא הוא דלא מעכבן, אבל מצוה מן המובחר להביא את החטאת נקבה ואת העולה זכר.
בפרשת מצורע שם (בד"ה 'וצריך להעיר') מבאר הרב את שני המקראות האמורים במצורע דל:
וְעָשָׂה אֶת הָאֶחָד מִן־הַתֹּרִים אוֹ מִן־בְּנֵי הַיּוֹנָה מֵאֲשֶׁר תַּשִּׂיג יָדוֹ.
אֵת אֲשֶׁר־תַּשִּׂיג יָדוֹ אֶת־הָאֶחָד חַטָּאת וְאֶת־הָאֶחָד עֹלָה.
דהול"ל 'ועשה את האחד מן התרים או מן בני היונה מאשר תשיג ידו את האחד חטאת ואת האחד עולה'.
אלא המקרא הראשון מדבר במי שלא השיגה ידו אלא או שני זכרים או שתי נקבות, כפי הדין שאין לחוש שיהיה בדוקא תור אחד זכר לעולה ותור שני נקבה לחטאת, וז"ש 'מאשר תשיג ידו' – ולא כל אשר תשיג. והמקרא חסר הוא, וכאלו אמר: ועשה אחד מהם חטאת ואחד עולה.

והמקרא השני מדבר במי שהשיגה ידו בכל הפרטים, אחד זכר ואחד נקבה, וז"ש 'את אשר תשיג ידו' לגמרי, אז מצוה מן המובחר שהאחד המיוחד לחטאת, היא הנקבה, יוקרב לחטאת, והאחד המיוחד אל עולה, הוא הזכר, יוקרב עולה, אבל לעיכובא אינו פוסל.
 

יהושע בן יוסף

משתמש רגיל
ראה ספר שלמי ירוחם על הרמב"ם איסורי מזבח פ"ג ובספר דף על הדף בכורות מב. שדנו על חטאת העוף אם באה זכר שאמרו אין תמות וזכרות בעוף כלומר שעולה שדינה זכר זה רק בבהמה אבל עוף כשר גם נקבה. אבל חטאת שדינה בבהמה נקבה האם הוא הדין בעוף (מסקנה שכשר ע"ש).
 

אבי חי

משתמש ותיק
כמדו' שמסתימות מסכת קנים משמע קצת דלא כחידוש זה, אבל ודאי אי"ז ראיה גמורה.
 
אבי חי אמר:
כמדו' שמסתימות מסכת קנים משמע קצת דלא כחידוש זה, אבל ודאי אי"ז ראיה גמורה.
כיון שברגיל אני להתעמק בדבריך, שנאים הם ונאים לאמרם.
ועכשיו לא הבנתי כוונת קדשך, איך מדוקדק ממשניות קינים לא כך,
הא גם הוא מודה שבדעבד אף אם היפך כשר.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
הא גם הוא מודה שבדעבד אף אם היפך כשר.
אולי משום דלא נזכר שם כלל ענין זה, ומיירי שם הרבה בכה"ג שמביא ב' זכרים או ב' נקבות ואינו מבחין בזה כלל.

דוגמא
משנה מסכת קינים פרק ב 

משנה א
[*] קן סתומה שפרח ממנה גוזל לאויר או שפרח בין המתות או שמת אחד מהן יקח זוג לשני פרח לבין הקריבות פסול ופוסל אחד כנגדו שהגוזל הפורח פסול ופוסל אחד כנגדו: 
למה בקן סתומה, אין סתמא דהזכר לזה והנקבה לזה, ועוד דבנתערבו אם לא ניזיל בתר הרוב, ומסתמא אם הי' לכתחילה צריך זכר לזה ונקבה לזה, היה רוב בזה.
 

אבי חי

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
איך מדוקדק ממשניות קינים לא כך,
הא גם הוא מודה שבדעבד אף אם היפך כשר.

משמעות 'בעלבתית' לגמרי. משמע קצת שסתם קן מפורשת אין מוכח מתוכה מי החטאת ומי העולה.
סליחה על האכזבה...
 
חלק עליון תַחתִית