נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
שמש מרפא
הודעות: 395
הצטרף: 07 יולי 2019, 22:37
נתן תודה: 80 פעמים
קיבל תודה: 144 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

שליחה על ידי שמש מרפא » 16 אפריל 2021, 15:46

ידועים דברי הגמ' בדעת ר' אליעזר דנגעי בתים לא היו ולא עתידין להיות, שלדעתו אין הבית טמא עד שיראה כשתי גריסין על שתי אבנים בשתי כתלים בקרן זוית, ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס.
וצ"ע, לדעת הרמב"ן שנגעים אינם טבעיים, היפלא מה' דבר לזמן כזה נגע שיהיה כדיניו בדיני טומאה. ואף לדעות שנגעי אדם הם טבעיים, לכאורה מודו בנגעי בתים, דזה אינו בטבע כלל.


HaimL
הודעות: 6856
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1394 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

שליחה על ידי HaimL » 16 אפריל 2021, 16:13

מדוע זה אינו בטבע, שתהיה שקערורית רחבה גריס ואורכה 2 גריסים, בקרן זווית, גריס אחד מצד זה, וגריס אחד מצד זה?

ואולי דנים מנגעי אדם שצריך שיהיה לכל מראה עיני הכהן ואין אדם שיכול לראות את שני הגריסים, משני צדי הקרנ"ז, כאחת.


אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 701 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

שליחה על ידי אור זורח » 16 אפריל 2021, 16:35

שמש מרפא כתב:
16 אפריל 2021, 15:46
ידועים דברי הגמ' בדעת ר' אליעזר דנגעי בתים לא היו ולא עתידין להיות, שלדעתו אין הבית טמא עד שיראה כשתי גריסין על שתי אבנים בשתי כתלים בקרן זוית, ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס.
וצ"ע, לדעת הרמב"ן שנגעים אינם טבעיים, היפלא מה' דבר לזמן כזה נגע שיהיה כדיניו בדיני טומאה. ואף לדעות שנגעי אדם הם טבעיים, לכאורה מודו בנגעי בתים, דזה אינו בטבע כלל.

אילת השחר מסכת סנהדרין דף עא עמוד א
לעולם אין הבית טמא עד שיראה כשתי גריסין על שתי אבנים בשתי כתלים בקרן זוית ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס. והיינו שלא יתכן שיארע שיהי' נגע בצורה כזאת בדיוק, וע"כ דלא נאמר אלא לדרוש ולקבל שכר.
וצ"ע דהנה ברמב"ם (פט"ז מהל' טומאת צרעת הל' י') כתב וז"ל וזה השינוי האמור בבגדים ובבתים שקראתו תורה צרעת בשותפות השם, אינו ממנהגו של עולם, אלא אות ופלא הי' בישראל כדי להזהירן מלשון הרע, דהמספר בלשון הרע משתנות קירות ביתו, אם חזר בו יטהר הבית, אם עמד ברשעו עד שהותץ הבית משתנין כלי העור שבביתו שהוא יושב ושוכב עליהן, אם חזר בו יטהרו, ואם עמד ברשעו עד שישרפו משתנים הבגדים שעליו וכו'. מבואר דאין זה דבר שבטבע כלל, וא"כ בשלמא אם לפי הטבע איירינן, אינו מצוי בשתי כתלים מדובקין הנגע כשתי גריסין, אבל אם בשביל החטא נגזר עליו שיהא נגע אף על פי שזה נוגד לחוקי הטבע, מה נפק"מ להקב"ה לעשות האות והמופת דודאי יסודר מהשי"ת שיהי' בדיוק בצורה שתטמא הבית, ולמה זה דבר שלא יתכן שיהי' בצורה כזאת.


אור זורח
הודעות: 2460
הצטרף: 07 פברואר 2021, 13:15
נתן תודה: 1671 פעמים
קיבל תודה: 701 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

שליחה על ידי אור זורח » 16 אפריל 2021, 16:36

שמש מרפא כתב:
16 אפריל 2021, 15:46
ידועים דברי הגמ' בדעת ר' אליעזר דנגעי בתים לא היו ולא עתידין להיות, שלדעתו אין הבית טמא עד שיראה כשתי גריסין על שתי אבנים בשתי כתלים בקרן זוית, ארכו כשני גריסין ורחבו כגריס.
וצ"ע, לדעת הרמב"ן שנגעים אינם טבעיים, היפלא מה' דבר לזמן כזה נגע שיהיה כדיניו בדיני טומאה. ואף לדעות שנגעי אדם הם טבעיים, לכאורה מודו בנגעי בתים, דזה אינו בטבע כלל.

אולי כאן זה נס יותר גלוי


לענין
הודעות: 234
הצטרף: 24 אוקטובר 2017, 20:40
נתן תודה: 31 פעמים
קיבל תודה: 146 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: נגעי בתים לא היו ולא עתידים להיות

שליחה על ידי לענין » 18 אפריל 2021, 00:09

גם הדברי יואל מדבר על קושיא זו של האילת השחר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מצורע”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח