מפני שיבה תקום ---זה ספר תורה ***** והדרת פני זקן ----זה חומש

אור זורח

משתמש ותיק
מבואר בזוה''ק 
שיש לעמוד או לעשות הידור כשרואים חומש אחד מחמשה חומשי תורה[פשוט שמדובר שהוא כתוב בקלף]

וזה יכול להיות נפקא מינה אצל סופר סת''ם שסיים חומש 


זוהר כרך ג (ויקרא) פרשת קדושים דף פז עמוד ב
רב המנונא (ס"א ייסא) סבא כד הוה חמי ס"ת הוה קם מקמיה ואמר מפני שיבה תקום, (כד הוי חמי חומש דאורייתא הוה קם מקמיה (ס"א עביד ליה הדורא) והוה אמר והדרת פני זקן) 

תורת משה ויקרא פרק יט פסוק לב
(לב) מפני שיבה תקום והדרת פני זקן. בירושלמי איתא עובדא דהביאו חומש קמי' דצורבא מדרבנן ועביד לי' הידור דכתיב והדרת פני זקן, ומקמי תורה קם משום דכתיב מפני שיבה תקום. וצריך ביאור מה ענין זה לזה. ונראה דחז"ל (קידושין ל"ב ע"ב) דרשו זקן היינו יניק וחכים, ונראה אפי' חכים טובא אם אינו בר מצוה בשנה י"ד שכבר נכנס לחיוב המצות, וי"ד היינו החומש של ימי שנותינו בהם שבעים שנה, די"ד הוא חומש של שבעים, והיינו דבחומש אמר והדרת פני זקן, ובספר תורה אמר מפני שיבה תקום, כדאמר שם (ל"ג ע"ב) בפני לומדי' עומדים בפני' לא כש"כ. 


שו"ת חתם סופר חלק ב (יורה דעה) סימן רלג
ואגב אכתוב מ"ש בחי' תורה שלי במ"ש בזוהר קדושים ר"ה סבא כד חמי ס"ת הוה קם מקמי' ואמר מפני שיבה תקום כד הוה חמי חומש דאוריי' עביד לי' הידורא והוה אמר והדרת פני זקן ע"ש הנה ס"ל לחלק דלשיבה עביד קימה ולזקן היינו יניק וחכים עביד הידורא וס"ל האי יניק הוא עכ"פ בעל מעשים שהגיע לי"ג שנים ויום א' היינו שנת י"ד והוא חלק חומש משיבה שהוא בר שבעים ה' פעמים י"ד הוא שבעים ע"כ ס"ת שלם עביד לי' קימה כלשיבה ולחומש מן התורה עביד לי' הידור כליניק שהוא חומש מן השיבה. 
 
חלק עליון תַחתִית